بازدید سایت : ۵۰۴۸۲

◄ جولان اتوبوس های قاتل در جاده ها و تبدیل شدن مدیران فنی به ماشین مُهر زنی!

نقص فنی یکی از دلایل بروز تصادف ها و سوانح مرگبار برای اتوبوس های مسافربری است اما هیچ مقام مسئولی به این نکته توجه نمی کند که این اتوبوس های قاتل چگونه با وجود حضور مدیران فنی در پایانه ها، روانه جاده ها می شوند.

جولان اتوبوس های قاتل در جاده ها و  تبدیل شدن مدیران فنی به ماشین مُهر زنی!
تین نیوز |

مجتبی کاوه - نقص فنی یکی از دلایل بروز تصادف ها و سوانح مرگبار برای اتوبوس های مسافربری است اما هیچ مقام مسئولی به این نکته توجه نمی کند که این اتوبوس های قاتل چگونه با وجود حضور مدیران فنی در پایانه ها، روانه جاده ها می شوند.

نقش مدیر فنی در شرکت های مسافربری نظارت بر سلامت فنی اتوبوس ها و جلوگیری از حرکت اتوبوس های دارای نواقص فنی و یا اضافه بار است اما ساز و کار معیوب نظارتی آنها را به ماشین مهر زنی برگه های تاییدیه فنی تبدیل کرده است.  

براساس مقررات و ضوابطی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از مهم ترین متولیان ایمنی سفر در جاده ها از سال ها قبل مصوب کرده است ، کارشناسانی تحت عنوان مدیران فنی در شرکت های مسافربری مشغول به فعالیت شده اند.

وظایف مدیران فنی در شرکت های مسافربری چیست؟

وظیفه و ماموریت اصلی مدیران فنی کنترل اعتبار برگه معاینه فنی و بررسی و تایید یا عدم تایید اجزای فنی و ایمنی وسیله نقلیه پیش از آغاز سفر است. مدیران فنی چک لیست هایی را در اختیار دارند که موارد متعددی را بر اساس آنها کنترل می کنند. به عنوان مثال مدیران فنی بررسی می کنند که اتوبوس از نظر سیستم ترمز و لاستیک ها و فنر بندی و سیستم تعلیق و فرمان و ... در شرایط استاندارد قرار دارد یا خیر و یا این که اتوبوس اضافه بار دارد یا خیر.

متاسفانه با وجود شرح وظایف روشن و بسیار مهمی که برای مدیران فنی تعریف شده این افراد از استقلال و پوشش قانونی لازم برای انجام وظایف خود برخوردار نیستند و مدیران شرکت های مسافربری آنها را به ماشین مهر زنی چک لیست های کنترل تبدیل کرده اند!

استقلالی که از همان ابتدا زیر سوال رفته است!

بررسی های خبرنگار تین نیوز حکایت از آن دارد که در تعدادی از شرکت های مسافربری، اتوبوس هایی که دارای نواقص فنی یا موارد خطرسازی مثل اضافه بار هستند و مدیر فنی نیز این ایرادها را تذکر داده، برگه چک لیست نهایتا با فشار مدیران شرکت توسط مدیر فنی مهر شده است چرا که مدیران فنی حقوق بگیر شرکت مسافربری به شمار می روند و نمی توانند در برابر فشار مدیران شرکت ها ایستادگی کنند.

یکی از مدیران فنی که نخواست نام او در گزارش برده شود در این باره به خبرنگار تین نیوز گفت: متاسفانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از همان ابتدا این نکته را مورد غفلت قرار داده که وقتی مدیر فنی حقوق بگیر شرکت مسافربری باشد نمی تواند استقلال خود را حفظ و نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند. از طرفی وقتی مدیر فنی برگه چک لیست را مهر و امضا نکند خود مدیر شرکت مسافربری این برگه را امضا و مهر می کند که این نیز یک تخلف آشکار است ولی برای آن جریمه قابل توجهی وجود ندارد و حتی اگر مدیران فنی این تخلف را به کمیسیون مربوطه در سازمان راهداری ارجاع دهند، جریمه بازدارنده ای در انتظار مدیر متخلف نیست.

این مدیر فنی با اشاره به سهل گیری در شرایط و صلاحیت مدیران فنی را یکی دیگر از نواقص فرآیندهای نظارت ایمنی حمل و نقل مسافری می داند و در این باره می گوید: مدیر فنی با شرح وظایف سنگین و پرمسئولیتی که برای او تعریف شده قطعا باید یک کارشناس مجرب باشد اما ضوابطی که برای این افراد تعریف شده بسیار سهل گیرانه است و افراد با یک مدرک دیپلم و بدون حتی دارا بودن گواهینامه پایه یک، با گذراندن یک دوره آموزشی آنلاین، می توانند مدیر فنی شوند.

وی درباره تخلفات رایج در شرکت های مسافربری می افزاید: اضافه بار یکی از حادثه سازترین و رایج ترین تخلفاتی است که مدیران فنی با آنها مواجه اند و با کمال تاسف این تخلف موجب نقص سیستم ترمز و تصادف های مرگباری می شود و جان های عزیزی را به نابودی می کشاند.

با این اوصاف به نظر می رسد سازمان راهداری باید ساز و کار نظارتی خود بر عملکرد شرکت های مسافربری و خصوصا اثرگذاری مدیران فنی در فرآیندهای نظارتی را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد چرا که در شرایط فعلی حضور ماموران فنی در شرکت های مسافربری اثربخشی لازم را ندارد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس پاسخ

    متاسفانه تیم ایمنی ترافیک راهداری کوچکترین اشرافی به مقوله مدیرفنی و معاینه فنی ندارند.
    وقوع حوادث هم بسرعت فراموش می کنند