◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی الزامی و لازم است ولی کافی نیست
تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر در ساختار ملی و دستگاهی دولت گرچه امری الزامی و لازم است ولی کافی نیست و نمایندگان مجلس باید به این موضوع توجه کرده و اصولی را طرح و مصوب نمایند که از این پس چنین تغییرات خلق الساعه و هزینه بری به راحتی انجام نشود.
در حالی که از همان آغاز ادغام وزارت راه و شهرسازی، بحث تفکیک دوباره این وزارتخانه همواره مورد توجه فعالان این حوزه بوده است، اما در یک ماه اخیر با ورود جدی مجلس به این مبحث، بررسی دقیق موضوع و جلوگیری از یک تصمیم عجولانه دیگر همانند تصمیمی که برای ادغام وزارتخانه ها اتخاذ شد، به خواسته مهم متخصصان و کارشناسان و فعالان این حوزه تبدیل شده است.
به گزارش تین نیوز، پرویز باورصاد از جمله کارشناسان و متخصصان این حوزه است که نگاهی متفاوت به موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی دارد.
باورصاد در این زمینه در جمع متخصصان تین نیوز، نوشت: اگرچه تفکیک وزارت راه و شهرسازی غیرقابل اجتناب است ولی باید توجه داشت که با این کار، تحولی اساسی برای چابک کردن وظایف مرتبط با راه و خدمات حمل و نقل وزارت خانه جدید نیز صورت بگیرد.
وی افزود: یکی از موضوعات مورد توجه در تفکیک وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی، پایدار کردن طرح های مصوب قبلی و اهمیت دادن به ارتقای شاخص های خدمات مربوط به حمل کالا است.
او تاکید کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و رشد و توسعه صنعتی و کشاورزی و افزایش تجارت حجیم و ارزان، حمل محصولات بازرگانی داخلی و خارجی این کشورها، به حمل و نقل ریلی واگذار شد اما متاسفانه در کشور ما در این زمینه مسئولیت به حمل و نقل بسبار گران تر شیوه جاده ای محول شد.
باورصاد افزود: ضمن این که ترانزیت بار خارجی چند هدفی را نیز در 27 سال گذشته به دلایلی همچون عامل بسیار متغیر و سنگین کرایه فصلی و مدت زمان سفر طولانی کنترل نشده، نپرداختن به مقوله مالکیت راننده محور و نرفتن به سوی ایجاد شرکت های حمل و نقل کامیون - حرکت محور (با سقف 8 تا 12 ساعت کار رانندگان در روز از مبدا خانه)، عدم ورود ادبیات شاخص های فروش بین المللی خدمات حمل و نقلی و پایانه ای به فرهنگ طبقات مختلف مدیران و کارشناسان در هنگام مذاکرات و عقد قراردادهای دو و چند جانبه با خارجی ها و ورود رسمی این طبقات شغلی به آگاهی و شناسایی ادبیات و انتشارات مرتبط با لجستیک و کسب و کار و اقتصاد حمل و نقلی موسسات جهانی موجود، از دست داده ایم.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی، برای ایجاد تحول مستمر و رقابت پایه در این زمینه، لازم است به جای انزوا طلبی و عملکرد جزیره ای و ناپایدار دستگاه ها، اقداماتی انجام داد که یکی از آنها پاسخگو کردن دستگاه ها در انتشار آمار و عملکردهای جامع و خرد برای جامعه و مراکز علمی و تحقیقی است.
وی یکی دیگر از اقدامات لازم برای ایجاد تحول در موضوع حمل و نقل را حمایت از جوامع خبری و خبرنگاران تخصصی دانست و گفت: با این کار می توان به تئوری جهانی حمل و نقل به عنوان پل حیاتی بین مبادی و مقاصد تجارت و اقتصاد تولید و مصرف جامه عمل بپوشاند!!!
باورصاد تاکید کرد: با این توضیحات، تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر در ساختار ملی و دستگاهی دولت گرچه امری الزامی و لازم است ولی کافی نیست و نمایندگان مجلس باید به این موضوع توجه کنند و اصولی را طرح و مصوب نمایند که از این پس چنین تغییرات خلق الساعه و هزینه بری به راحتی انجام نشود.
هر زمینه ای تخصص نیاز دارد حمل ونقل یک تخصص است و حتی حمل ونقل بار باید یک سازمان مختص خود داشته باشد حمل ونقل کالای جاده ای باید یک مدیرکل مختص خود داشته باشد و مدیرکل حمل ونقل کالای جاده ای نباید در امور مسافری ریلی و کشتیرانی که هرکدام جداگانه نیاز به مدیر مختص خود دارند اینکه یک مدیر بخواهید تمام حمل ونقل بار ومسافر زمین و دریا و راه آهن و هواپیمایی را مدیریت کند هرگز توفیق حاصل نمیشود .شاخه های جداگانه مدیران مخصوص آن شاخه باید باشد راه ساختمان چه ربطی به گمرک وبندر بارگیری دارد .پس مدیریت اگر بخواهد موفق باشد باید از بدنه شاخه خود باشد انشالله درست میشه