بازدید سایت : ۸۴۵۰۳
یک کارشناس:

◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی الزامی و لازم است ولی کافی نیست

تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر در ساختار ملی و دستگاهی دولت گرچه امری الزامی و لازم است ولی کافی نیست و نمایندگان مجلس باید توجه کنند و اصولی را نیز طرح و مصوب نمایند که از این پس چنین تغییرات خلق الساعه و هزینه بری به راحتی انجام نشود.

تفکیک وزارت راه و شهرسازی الزامی و لازم است ولی کافی نیست
تین نیوز |

در حالی که از همان آغاز ادغام وزارت راه و شهرسازی، بحث تفکیک دوباره این وزارتخانه همواره مورد توجه فعالان این حوزه بوده است، اما در یک ماه اخیر با ورود جدی مجلس به این مبحث، بررسی دقیق موضوع و جلوگیری از یک تصمیم عجولانه دیگر همانند تصمیمی که برای ادغام وزارتخانه ها اتخاذ شد، به خواسته مهم متخصصان و کارشناسان و فعالان این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز، پرویز باورصاد از جمله کارشناسان و متخصصان این حوزه است که نگاهی متفاوت به موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی دارد.

باورصاد در این زمینه در جمع متخصصان تین نیوز، نوشت: اگرچه تفکیک وزارت راه و   شهرسازی غیرقابل اجتناب است ولی باید توجه داشت که تحولی اساسی برای چابک کردن وظایف مرتبط با راه و خدمات حمل و نقل وزارت خانه جدید نیز باید صورت بگیرد. 

وی افزود: یکی از موضوعات مورد توجه در تفکیک وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی،  پایدار کردن طرح های مصوب قبلی و اهمیت دادن به ارتقای  شاخص های خدمات مربوط به حمل کالا است.

او تاکید کرد: بعد از جنگ جهانی دوم،  و رشد و توسعه صنعتی و کشاورزی و افزایش  تجارت حجیم و ارزان، حمل محصولات بازرگانی داخلی و خارجی این کشورها، به حمل و نقل ریلی واگذار شد اما متاسفانه درکشور ما در این زمینه مسئولیت به حمل و نقل بسبار گران‌تر شیوه جاده ای محولشد.

باورصاد افزود: ضمن این که ترانزیت بار خارجی چند هدفی را نیز در  27  سال گذشته به علت عامل بسیار متغیر و سنگین کرایه فصلی و مدت زمان سفر طولانی کنترل نشده، نپرداختن به مقوله مالکیت راننده محور و نرفتن به سوی ایجاد شرکت‌ های حمل و نقل کامیون - حرکت محور (با سقف 8 تا 12 ساعت کار رانندگان در روز از مبدا خانه)، عدم ورود ادبیات شاخص های فروش بین المللی خدمات حمل و نقلی و پایانه ای به فرهنگ طبقات مختلف مدیران و کارشناسان در  هنگام مذاکرات و عقد قراردادهای دو و چند جانبه با خارجی‌ ها و ورود رسمی این طبقات شغلی به آگاهی و شناسایی ادبیات و انتشارات لجستیک و کسب و کاری و اقتصادی حمل و نقلی موسسات جهانی موجود،  از دست داده ایم.

وی ادامه داد: برای ایجاد تحول مستمر و  رقابت پایه در این زمینه، لازم است به جای انزوا طلبی و عملکرد جزیره ای و ناپایدار دستگاه‌ ها، در شرایط کنونی اقداماتی انجام داد که یکی از این اقدامات پاسخگو مردن دستگاه‌ ها در انتشار آمار و عملکردهای جامع و خرد برای جامعه و مراکز علمی و تحقیق است.

وی یکی دیگر از اقدامات لازم برای ایجاد تحول در موضوع حمل و نقل را حمایت از جوامع خبری و  خبرنگاران تخصصی دانست و گفت: با این کار می توان  به تئوری جهانی حمل و نقل به عنوان پل حیاتی بین مبادی و مقاصد تجارت و اقتصاد تولید و مصرف جامه عمل بپوشاند!!!

باورصاد تاکید کرد: با این توضیحات، تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر در ساختار ملی و دستگاهی دولت گرچه امری الزامی و لازم است ولی کافی نیست و نمایندگان مجلس باید توجه کنند و اصولی را نیز طرح و مصوب نمایند که از این پس چنین تغییرات خلق الساعه و هزینه بری به راحتی انجام نشود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.