بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

راه آهن تبریز- میانه؛ ۲۲سال درایستگاه انتظار؛پروژه در بن بست است

راه آهن تبریز- میانه که قرار بود مسیر ۱۲ ساعته تبریز تا تهران را به ۷ ساعت کاهش دهد، بعداز ۲۲ سال در ایستگاه انتظار قرار دارد و خبری از تکمیل آن نیست.

راه آهن تبریز- میانه؛ ۲۲سال درایستگاه انتظار؛پروژه در بن بست است
تین نیوز |

  راه آهن تبریز- میانه که قرار بود مسیر ۱۲ ساعته تبریز تا تهران را به ۷ ساعت کاهش دهد، بعداز ۲۲ سال در ایستگاه انتظار قرار دارد و خبری از تکمیل آن نیست.

به گزارش تین نیوز ، وقتی سال ۱۳۷۹ وزیر راه دولت وقت درحال کلنگ زنی مهمترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز بود کمتر کسی فکر می کرد قرار است این پروژه چند رئیس جمهور و چند دولت مختلف به خود ببیند و سرانجام هم تکمیل نشود.

آن سال ها بسیاری از تبریزی های شاغل در تهران و بسیاری از دانشجویان از کلنگ زنی این پروژه خوشحال بودند چراکه به گمان خود و به گفته مسئولان وقت قرار بود این پروژه نهایت بعداز چند سال افتتاح شده و مسیر خسته کننده و ۱۲ ساعته تهران تا تبریز با قطار در ۷ ساعت طی شود و حالا بعداز گذشت ۲۲ سال همچنان خبری از افتتاح و تکمیل پروژه نیست.

البته شاید انتظارها فقط برای شهروندان و مردم منطقه خلاصه نمی شد چراکه ۸ وزیر راه و ۴ رئیس جمهوری که درخصوص این پروژه وعده داده بودند نیز شاید هرگز نمی دانستند این پروژه به عمر کاری آنها قد نمی دهد. روزها و ماه ها و سال ها سپری شد و نه قطاری از میانه به تبریز رسید و نه مسیر تهران تا تبریز ۵ ساعت کوتاه تر شد.

افتتاح ابر پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز می توانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند

البته تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نبود و بلکه افتتاح ابر پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز می توانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشورمان با توجه به شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایجاد کند.

باتوجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه می توانست زمینه ساز رشد اقتصادی شود، این پروژه قادر بود جهش قابل توجهی در جابجایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند، موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

با همه این اوصاف متأسفانه پروژه راه آهن تبریز- بستان آباد- میانه به قدیمی ترین پروژه نیمه تمام حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شده که قطار آن در ۲۲ سال گذشته تجربه وعده های دولت های مختلف برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته است و همچنان در ایستگاه انتظار سوت می کشد.

افتتاح نمایشی پروژه توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید

۴ آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که رئیس جمهور دولت گذشته در سفر به تبریز پروژه راه آهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستان آباد افتتاح کرد. افتتاحی که نتیجه ای نداشت و نمی شد قطارها در مسیر تردد کنند چراکه محور ریلی بن بست بود.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: افتتاح نمایشی پروژه توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ دردی از این پروژه دوا نکرد.

وی با بیان اینکه آقای روحانی ادای افتتاح پروژه ناقص و تکمیل نشده را درآورد، ادامه داد: پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز یک محور مهم ترانزیتی است که به صورت دوخطه ساخته می شود و افتتاح یک ایستگاه در بین مسیر درحالیکه پروژه به صورت کامل تمام نشده است فایده ای ندارد.

اعتبار پروژه راه آهن تبریز- میانه صرف پرداخت افزایش حقوق کارمندان شد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتبار پروژه راه آهن تبریز- میانه صرف پرداخت افزایش حقوق کارمندان شد، افزود: منابع مالی برای پروژه در سال جاری و سال آینده وجود ندارد و پروژه در بلاتکلیفی است.

بیگی با اشاره به اینکه پروژه به جهت مسائل مالی در تنگنا است، گفت: دولت باید توجه جدی به این پروژه نیمه تمام و مهم داشته باشد.

فعلاً به این زودی ها منتظر افتتاح پروژه نباشید

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص زمان افتتاح پروژه راه آهن تبریز میانه افزود: فعلاً به این زودی ها منتظر افتتاح پروژه نباشید. سال آینده نیز اعتبار خاصی به این پروژه تخصیص نخواهد یافت. حتی هزینه نگهداشت پروژه نیز تأمین نشده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ابراز داشت: تخصیص ها به پروژه های عمرانی در کشور حداقلی است، پول دولت بیشتر صرف پرداخت حقوق ها می شود و با این وضعیت مشکلات جدی در زیرساخت های کشور ایجاد خواهد شد.

ابر پروژه آذربایجان در بن بست!

پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز به صورت دوخطه ساخته می شود و اکنون آنچه فعلاً قرار است افتتاح شود یک قطعه از آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حوالی تبریز است. با افتتاح این قطعه، قطارهای ترانزیتی نمی توانند از این محور استفاده کنند زیرا به ایستگاه موجود تبریز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد یعنی این مسیر بن بست است.

افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز مفید نیست زیرا باید فاصله تبریز تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند

کارشناسان امر می گویند اجرای بخش باقیمانده از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود تبریز جزو برنامه های آتی است که دست کم پنج سال طول خواهد کشید.

به اعتقاد کارشناسان، افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز هم چندان مفید نیست زیرا باید فاصله شهر تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند.

اگر این طرح اکنون تا ایستگاه موجود تبریز تکمیل و آماده شده بود برای بهبود مسیر ترانزیتی شرقی غربی از مرز سرخس به مرز رازی مفید و مؤثر بود ضمن اینکه در شرایط کنونی به علت جنگ روسیه و اوکراین، حمل بارهای چین به اروپا (سالانه حدود ۸۰ میلیون تن) با عبور از روسیه خیلی محدود شده و فرصت خوبی بود که بخشی از این بار انبوه به مسیر عبوری از ایران جذب می شد.

۵,۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه نیاز است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۵,۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه نیاز است تا هم بدهی پیمانکاران پرداخت و هم برای اجرای پروژه هزینه شود.

دولت گذشته برنامه ریزی و مدیریت مناسبی روی پروژه راه آهن تبریز- میانه نداشت

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه دولت گذشته برنامه ریزی و مدیریت مناسبی روی پروژه راه آهن تبریز- میانه نداشت و برای همین یک افتتاح نمایشی انجام داد، افزود: مدیریت زمانی برای اجرای هر پروژه ای الزامی است.

این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: بهره برداری از راه آهن تبریز- میانه حلقه مفقوده اتصال راه آهن سراسری به راه آهن شمال غرب است که باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور و رونق حمل و نقل ریلی و مسافری می شود.

وعده پشت وعده!

بازخوانی وعده های مسئولان طی سال های اخیر نشان می دهد که این پروژه بیشتر از تزریق اعتبار، وعده وعید به خود دیده و مسئولان دولت های مختلف قول های متعددی برای افتتاح پروژه داده اند.

وعده های مسئولین- راه آهن تبریز میانه

با اینکه خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی خط ریلی بستان آباد- تبریز را یکی از پنج پروژه اولویت دار کشور اعلام کرده و گفته این خط ریلی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهره برداری خواهد شد ولی شواهد و بازدیدهای میدانی از پروژه نشان می دهد که با تداوم وضعیت فعلی و عدم تزریق اعتبار به پروژه تا چند سال آینده نیز نمی توان سوت قطار تبریز- میانه را شنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پيرمرد پاسخ

    متاسفانه برخي مديران ساخت راه آهن بخاطر سختي قطعات باقي مانده اصلا به فكر تكميل طرح نيستند و افتتاح تا خاوران را دنبال مي كنند. تكميل طرح پنج سال ديگر زمان مي خواهد

  • ناشناس پاسخ

    دولت باید یک تصمیم مهم و سخت بگیرد اینکه بیشتر طرح های ریلی را کاملا تعطیل کند و تمام بودجه باقیمانده بخش ریلی را به 4 ریل رشت کاسپین , بستان آباد خاوران , همدان سنندج و میانه اردبیل اختصاص دهد (بودجه ریلی چابهار زاهدان بحثش جداست) امروز این 4 طرح ریلی با 4 هزار میلیارد تومان جمع می شن سال بعد همین 4 پروژه باز تو تیتر اخبار باشه این بار باید بگیم 8 هزار میلیارد تومان نیاز است ! اگر دولت چنین تصمیم سخت و مهمی بگیرد آنوقت 4 پرونده تکراری و خسته کننده طی 6 تا 8 ماه بسته می شه بعد دولت می تواند این بار تمام بودجه بخش ریلی را روی ریل اصفهان شهرکرد , ریل بیرجند یونسی , ریل کرمانشاه خسروی , ریل اسلام آباد غرب ایلام , ریل درود الیگودرز و ریل درود تا خرم آباد متمرکز کند تا بتواند 4 ساله و با هزینه ایی معادل 20 هزار میلیارد تومان این پرونده ها را هم ببندد ریل شیراز بوشهر باید با حمایت و اسپانسری غول های انرژی جنوب ساخته بشه و بعد خود این ها رایگان استفاده کنن ریل تبریز خواجه ورزقان نوردوز باید با حمایت و اسپانسری معدن ورزقان ساخته بشه این ها سالی 400 500 میلیارد تومان تزریق کنن و بعد خود بهره بردار باشند ریل رشت آستارا هم باید با مشارکت طرف خارجی ساخته بشه دولت اگر تغییر رویه ندهد و همان راه دولت های قبلی را برود که یک مقدار کمی بودجه وسط گذاشته می شه و به هر پروژه , دو قرون داده می شه باز ما عقب خواهیم افتاد تا شیوه اجرایی منحصر به فرد در کشور ما یعنی موزه پروژه ادامه پیدا کند ! باید متمرکز جلو رفت تا هر چه زودتر پروژه ها به افتتاح برسه مملکت و مردم منتفع بشن الان این 500 میلیارد تومان به پروژه بستان آباد خاوران داده نمی شه سال بعد باید کاسه چه کنم چه کنم دست بگیریم که حالا نیاز پروژه هزار میلیارده از کجا بیاریم !!!