صرفه جویی ۵۰ میلیون یورویی با بازسازی ۲۰ دستگاه لوکوموتیو در تبریز
مدیرعامل مجموعه تولید و بازسازی لوکوموتیو در تبریز گفت: بازسازی و نوسازی سه دستگاه لوکوموتیو از سوی صنایع ریلی این هُلدینگ به پایان رسیده است.
مدیرعامل مجموعه تولید و بازسازی لوکوموتیو در تبریز گفت: بازسازی و نوسازی سه دستگاه لوکوموتیو از سوی صنایع ریلی این هُلدینگ به پایان رسیده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، خلیل وطن دوست در آستانه رونمایی از این دستاورد مهم در صنعت ریلی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هزینه تمام شده هر دستگاه لوکوموتیو(موتور کشنده واگن های قطار) بازسازی شده حدود ۱.۵ میلیون یورو است که ۲.۵ میلیون یورو پایین تر از قیمت لوکوموتیو کارنکرده است.
وی گفت: ۲۰ لوکوموتیو کارکرده از کره جنوبی خریداری شده است و با بازسازی این لوکوموتیوها، از خروج ۵۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: در مرحله نخست سه دستگاه لوکوموتیو به طور کامل بازسازی و نوسازی شده که هیچ تفاوتی با لوکوموتیوهای جدید ندارد و پنجشنبه هفته جاری در راه آهن تبریز رونمایی می شود و ۱۷ لوکوموتیو دیگر نیز ظرف ۶ ماه نوسازی و بازسازی و وارد شبکه حمل و نقل ریلی خواهد شد.
وطن دوست با بیان اینکه بدون فراهم شدن زیرساخت ها امکان توسعه وجود ندارد، گفت: حمل و نقل یکی از زیرساخت های مهم در توسعه است اما متاسفانه آن طور که باید در حوزه حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری نشده و غریب مانده است.
وی افزود: صنایع ریلی متعلق به این هُلدینگ بزرگترین تولید کننده واگن باری در کشور است اما اگر کِشنده نباشد این حرکت و تولید ناکام است از این رو از ۱۳ سال پیش نسبت به اخذ مجوزهای لازم و ورود در این عرصه اقدام کردیم که خوشبختانه نوروز پارسال موفق به اخذ مجوزهای لازم در این زمینه شدیم.
وطن دوست به روند واردات لوکوموتیو دسته دوم و نوسازی و بازسازی آنها اشاره کرد و گفت: همه کارهایمان را در سکوت کامل انجام دادیم و امروز با افتخار اعلام می کنیم که تمام لوکوموتیو های وارداتی را به طور کامل دمونتاژ (باز کردن و تعویض قطعات) و قطعات لازم را تعویض کردیم البته مراحل نوسازی آنها ادامه دارد.
وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز ۵۰ دستگاه لوکوموتیو وارد خواهیم کرد تا بخشی از نیاز کشور به کِشنده های واگن های باری را که به دلیل تحریم، نمی توانیم بخریم، تامین کنیم.
وطن دوست به مشخصات لوکوموتیوهای بازسازی شده نیز اشاره کرد و گفت: این کِشنده ها از نوع موتور سه هزار و با توجه به مصرف سوخت کم، دوستدار محیط زیست است و از امنیت بالایی برخوردارند.
وی با بیان اینکه کار و هزینه در صنعت، عشق و علاقه می خواهد، گفت: زمان بازگشت سرمایه در شرکت های هواپیمایی حدود ۱.۵ سال است اما در صنعت ریلی چهار تا پنج سال طول می کشد بنابراین هدف ما هزینه برای وطن است و سود در اولویت های بعدی ما قرار دارد.
وی به برنامه های این هلدینگ برای تولید لوکوموتیو در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: با چین که در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته و تولیدات مرغوبی دارد، در حال مذاکره هستیم تا عقب ماندگی ۱۰ ساله کشور در زمینه لوکوموتیو را جبران کنیم.
وی به فعالیت های این شرکت در زمینه تولید واگن های مسافری و قرارداد آن با چند کشور اروپایی برای صادرات واگن مسافری اشاره کرد و گفت: زمانی بزرگ ترین واردکننده واگن از روسیه و چین بودیم اما امروز صادرات یک هزار واگن به اروپا را عملیاتی کرده ایم و تاکنون یکصد واگن صادر شده است.
وطن دوست افزود: طبق قرارداد، هر ماه یکصد واگن به مقصد اروپا صادر خواهد شد ضمن اینکه تحویل ۷۰۰ واگن به متروی تهران نیز در مرحله قرارداد است.