ترانزیت ایران و آذربایجان با یک برنامه دو جانبه متحول می شود
ترانزیت کالا در مسیر شرقی غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می یابد.
![ترانزیت ایران و آذربایجان با یک برنامه دو جانبه متحول می شود](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/iDw07V2JPVw1/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLDyBukBbdWfq/%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B4+%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpg)
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بازدید از مرزهای استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای گشایش مرز ارس در منطقه کلاله مصمم است، گفت: ترانزیت کالا در مسیر شرقی غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می یابد.
به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بازدید از محل ساخت یک پایانه مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به این ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به موازات آن پل روی رودخانه ارس را می سازد.
امانی با بیان این که تردد از این پایانه و پل روی رودخانه حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد، افزود: طرح ساخت به تازگی آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم اند تا در زمانی کوتاه کار را به پایان برسانند.
وی با بیان این که برای آزادسازی زمین و پیش بینی سایت موقت، منابع مالی لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این پایانه مرزی در زمینی به مساحت ۸ هکتار احداث خواهد شد که زمین آن هم زمان در حال تملک و آماده سازی است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: این طرح در قالب مدل مفهومی ایران راه باهدف توسعه مبادلات تجاری منطقه ای و افزایش ترانزیت اجرا می شود و در این زمینه قرار است جاده جلفا به کلاله نیز تعریض شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد اولیه با پیمانکار برای ارتقای مشخصات این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود ۵ هزار میلیارد تومان است، افزود: پیش بینی می شود پس از ساخت گذرگاه ارس، ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی و بالعکس افزایش یابد.