بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا جزو چهار پروژه ریلی اولویت دار کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا و اتصال آن به گارس ترکیه جزو چهار پروژه ریلی اولویت دار کشور قرار گرفت.

تین نیوز |

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا و اتصال آن به گارس ترکیه جزو چهار پروژه ریلی اولویت دار کشور قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا؛ حسین گروسی  با بیان اینکه در دیداری که با مسئولین ارشد کشوری داشتیم پیگیر مطالبه مردم در راستای احداث خط ریلی منطقه آزاد ماکو بودم افزود: مطالعات احداث این خط آهن آغاز شده و نقشه های آن جهت عقد تفاهم نامه و انتخاب پیمانکار آماده شده است.

وی با بیان اینکه همه هدف ما کسب رضایت مردم که رضای الهی را نیز در بر دارد اضافه کرد: اصحاب رسانه پل ارتباطی و منتقل کننده نظرات مردم به مسئولین هستند و نباید نظرات شخصی و منافع فردی در انتشار خبر لحاظ گردد.

گروسی با بیان اینکه رقبای مناطق آزاد هر روز بیشتر از دیروز در حال رشد و توسعه هستند خاطرنشان ساخت: رشد مناطق آزاد ایران در گرو اجرای قانون این مناطق بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد است که متاسفانه این قانون اجرا نمی شود.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه ازاد ماکو عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور در برنامه ششم و ماده ۱۱۲ احکام دائمی در برنامه پنجم و ماده ۲۷ احکام دائمی توسعه کشور را مهمترین مشکل و چالش مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور به درستی بیان داشت که در کشور، برنامه برای برون رفت از مشکلات وجود دارد و مشکل عمده در عدم اجرای این قوانین است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه طرح جامع منطقه آزاد ماکو نقشه راه برای توسعه این منطقه است بیان داشت: توزیع متوازن امکانات و پروژه ها در بین شهرستان های منطقه در طرح جامع لحاظ شده است.

وی آغاز اجرای چندین مگا پروژه در این منطقه شامل سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان شرکت ماهان در گردشگری منطقه، ایجاد شهرک دانش بنیان و زمینه سازی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در این منطقه، احداث دهکده لجستیک در حومه فرودگاه که راه آهن نیز به آن ملحق خواهد شد،  ایجاد قطب چهارم دیتاسنتر کشور در این منطقه و… را اقداماتی مهم ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد: اجرای این پروژه ها، چشم انداز روشنی برای آینده این منطقه ترسیم می کند.

در این نشست خبرنگاران شهرستان پلدشت به بیان مسائل و مشکلات این شهرستان شامل مشکلات راه و جاده سازی، مشکلات واحدهای خرد و مسائل گردشگری پرداختند که با دستور مدیرعامل محترم مسائل جهت پیگیری و رفع آن  به کمیته های تخصص ذی ربط ارجاع داده شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    طرح چشمه ثریا
    طرحی بی مورد و توهمی

  • اکبر خورشیدی پاسخ

    جهت اتصال شبکه راه آهن ایران به شبکه راه آهن ترکیه، این امر چه از مسیر تبریز - مرند - چشمه ثریا - ایغدیر - قارص - ارزروم - سیواس - آنکارا این اتصال صورت بگیرد و چه از مسیر تبریز - شبستر - خوی - رازی - ساحل شمالی دریاچه وان - موش - بینگول - الازیغ - ملطیه - سیواس - آنکارا متصل بشود، طول مسیر تقریبا" یکسان است ولی مزیت مهم اتصال راه آهن ایران از سمت مرز رازی و ساحل شمالی دریاچه وان به شبکه راه آهن ترکیه نسبت به مسیر پیشنهادی مرز چشمه ثریا در این است که جهت دسترسی به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه، مسیر تبریز - شبستر - خوی - رازی - ساحل شمالی دریاچه وان - موش - بینگول - الازیغ - ملطیه - غازی عینتاب - آدانا - بندر مرسین حدود 1500 کیلومتر است ولی مسیر تبریز - مرند - چشمه ثریا - ایغدیر - قارص - ارزروم - سیواس - قیصریه - بندر مرسین حدود 2000 کیلومتر می باشد. بنابراین اگر ترکیه بجای احداث مسیر 220 کیلومتری ایغدیر - قارص مسیر 240 کیلومتری ساحل شمالی دریاچه وان را تکمیل نماید دسترسی ایران به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه از مسیر مرز رازی - ساحل شمالی دریاچه وان حدود 500 کیلومتر نزدیکتر می شود ضمن اینکه این مسیر در سمت ایران تکمیل می باشد و نیازی به احداث هیچگونه خط آهنی نمی باشد.
    اما ترکیه تا به حال به دلیل نداشتن انگیزه اقتصادی، هنوز راه آهن ساحل شمالی دریاچه وان را تکمیل ننموده است. بنابراین برای انگیزه دادن به ترکیه ایران باید یک معامله برد - برد با آن انجام دهد و آن معامله بدین صورت است که ترکیه بجای احداث راه آهن 220 کیلومتری مرز نخجوان - ایغدیر - قارص، راه آهن ساحل شمالی دریاچه وان را جهت اتصال راه آهن دو طرف دریاچه و ایجاد پیوستگی ریلی بین شبکه های راه آهن ایران و ترکیه احداث نماید و در قبال احداث راه آهن 240 کیلومتری ساحل شمالی دریاچه وان ازسوی ترکیه، ایران هم راه آهن 100 کیلومتری مسیر جلفا - خوی را در جهت ادامه یافتن کریدور میانی ورودی از مرز آغبند - کلاله در ساحل جنوبی رود ارس از سمت ایران به داخل ترکیه، چه برای دسترسی به راه آهن آنکارا و مرز اروپا و چه برای دسترسی به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه شروع به ساخت نماید. چون مسیر ایرانی جلفا - خوی - رازی - ساحل شمالی دریاچه وان - ... علاوه براینکه همانند مسیر پیشنهادی ترکیه از نخجوان - ایغدیر - قارص با مسافت مساوی و حتی کوتاهتر به آنکارا و مرز اروپا می رسد، بلکه یک مزیت مهمی که برای کشورهای چین، آسیای میانه، قفقاز و ترکیه واقع در مسیر کریدور میانی جهت ترانزیت بار فراهم می کند، این است که دسترسی نزدیکتر و مسافت کوتاهتر و با هزینه کمتر به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه برای این کشورهای واقع در مسیر کریدور میانی را نیز تامین می نماید و این یک معامله برد - برد هم برای ایران در زمینه سهم بیشتر از کریدور میانی و هم برای ترکیه، چین، آسیای میانه جهت دسترسی کوتاهتر و کم هزینه تر به بندر مرسین می باشد.
    ضمن اینکه ایران حتی می تواند شرط رفع انسداد مسیر ریلی در مرز جنوبی ارمنستان به سمت نخجوان را تکمیل راه آهن ساحل شمالی دریاچه وان از طرف ترکیه در مذاکرات 3+3 قفقاز مطرح نماید.