بازدید سایت : ۱۳۶۶۴۷

نایاب بودن بلیت اتوبوس و بلیت هواپیما در تبریز؛ پدیده ای نادر و آزاردهنده!

کمبود بلیت هواپیما هم این مشکل را تشدید کرده و افرادی که مجبور به سفرکاری به تهران هستند مجبورند از خودروهای سواری استفاده کنند.

نایاب بودن بلیت اتوبوس و بلیت هواپیما در تبریز؛ پدیده ای نادر و آزاردهنده!
تین نیوز |

کمبود بلیت اتوبوس بین شهری در آذربایجان شرقی موضوعی است که این روزها تعداد زیادی از هم استانی های ما را درگیر خود کرده است، به خصوص نبود بلیت اتوبوس به مقصد تهران به چالشی بزرگ تبدیل شده و به رغم همه وعده های مسئولان استانی و کشوری، این معضل هنوز رفع نشده است. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اتوبوس یکی از ارزان ترین و پرکاربردترین وسایط حمل و نقل برون شهری است، کمبود بلیت و مشکلات دیگری چون فرسودگی و نبود اتوبوس، مردم این استان را با چالش های بسیاری در حوزه تردد برون شهری مواجه کرده است.

در سال های گذشته پیش خرید بلیت اتوبوس در تبریز مفهومی نداشت چون در هر ساعت از شبانه روز که قصد سفر به تهران را داشتیم اتوبوس هایی در ترمینال آماده سوار کردن مسافر بودند و حتی در رقابت با همدیگر تخفیف هم می دادند، اما امروز اگر قصد سفر از تبریز به تهران داشته باشید تا چند روز آینده هیچ بلیتی در سامانه فروش بلیت وجود ندارد، واگر هم بخواهی پای اتوبوس سوار شوی باید در اطراف ترمینال قیمت چند برابری بلیت را پرداخت کنی تا سوار اتوبوس شوی، کمبود بلیت هواپیما هم این مشکل را تشدید کرده و افرادی که مجبور به سفرکاری به تهران هستند مجبورند از خودروهای سواری استفاده کنند که به اندازه اتوبوس یا هواپیما ایمن نیستند.

اسد چوپانی، رئیس اداره کل حمل و نقل مسافری استان در این خصوص اظهار کرد: علی رغم اینکه استان آذربایجان شرقی با کمبود اتوبوس در حوزه مسافربری مواجه است، ما تلاش می کنیم تا ناوگان موجود را مدیریت کنیم.

چوپانی ادامه داد: یکی از دلایل نبود اتوبوس در پایانه های مسافربری آذربایجان شرقی، تردد رانندگان ما در مسیر خوی به مقصد ترکیه است ،  رانندگان اتوبوس های ما چه از استان و چه از تهران با پیشنهاد کرایه بیشتر راهی خوی تا ترکیه می شوند ما در این موضوع به مشکل برخورده ایم.

وی افزود: ما برای حل این مشکل با سازمان مسافر راهداری جلساتی برگزار کرده ایم تا به این وضعیت رسیدگی شود، اتوبوس های ما به صورت مستقیم از تهران به قم رفته و به جای اینکه در مسیر بازگشت به تبریز بیایند، برای رفتن به ترکیه، راهی خوی می شوند.

۵۰ درصد از اتوبوس های استان خارج از محدوده آذربایجان شرقی تردد می کنند

چوپانی با تاکید براینکه ۵۰ درصد از ناوگان استان خارج از محدوده آذربایجان شرقی تردد می کنند، تاکید کرد: اغلب اتوبوس های مسافربری استان به دلیل اخذ کرایه بیشتر در مسیرهای تهران-خوی، یا تهران-مشهد و یا خوی به مقصد ترکیه تردد می کنند.

رئیس اداره کل حمل و نقل مسافری استان اضافه کرد: برای ساماندهی این وضعیت ما اخیرا جلسه ای با انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل برگزار کرده و با حضور در پایانه های مسافربری استان آخرین وضعیت این مجموعه را رصد کرده ایم، سعی ما براین است تا نظارت بر عملکرد شرکت های حمل ونقل استان را تشدید کنیم.

وی تشریح کرد: این موضوع از روز گذشته در استان آغاز شده است، چون واقعیت مطلب بر این است که موضوع کمبود بلیت اتوبوس هم استانی های ما را سرگردان کرده است.

وی در رابطه با چگونگی نظارت بر عملکرد این شرکت ها گفت: ما بر کلیه عملکرد شرکت های حمل و نقل و صورت وضعیت هایی که صادر می شود، نظارت خواهیم کرد، شرکت های حمل و نقل استان اگر در سامانه سابقه پیش فروش بلیت به ویژه از مبدا تبریز به تهران نداشته باشند، به صورت آنلاین فعالیت آن ها قطع خواهد شد.

چوپانی ابراز کرد: تمامی شرکت ها موظفند تا بلیت های مسافربری به خصوص از مبدا تبریز به تهران را در حالت پیش فروش قرار دهند، ما سعی می کنیم تا با با نظارت از بروز مشکلاتی از قبیل کمبود بلیت اتوبوس جلوگیری کنیم.

۶۹۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل مسافری آذربایجان شرقی فعال است

وی از فعالیت ۶۹۳ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل مسافری استان خبر داد و گفت: روزانه حدود ۸۰ اتوبوس در ترمینال تبریز تردد می کند، در سطح استان نیز ۱۴۰ تردد اتوبوس از تبریز به مقصد تهران وجود دارد، ما تلاش می کنیم با مدیریت اتوبوس های موجود، مانع ایجاد مسئله در تردد مسافران شویم.

وی اظهار کرد: اما مشکلات ما صرفاً با این نظارت ها حل نمی شود، اتوبوس های موجود پاسخگوی تردد مسافران در استان نیست و بنابر برآوردی که در سفر دوم شهید رئیسی به استان صورت گرفت، مقرر شد تعداد زیادی اتوبوس جدید به ناوگان مسافربری استان اضافه شود که متاسفانه این امر تاکنون عملی نشده است.

رئیس اداره کل حمل و نقل مسافری استان ادامه داد: وضعیت کمبود اتوبوس در استان روزبه روز بدتر می شود چون علاوه بر اینکه کاری برای افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی آذربایجان شرقی انجام نمی شود بلکه هر سال از تعداد اتوبوس هایی که در جاده ها مسافر جابه جا می کنند کم هم می شود، بنابراین هر سال در ایام اربعین شاهد این هستیم که بلیت اتوبوس حکم گنج را پیدا می کند و مردم نمی توانند برای سفرهای خود از حمل ونقل جاده ای استفاده کنند.

 میانگین عمر اتوبوس های پایانه های مسافربری آذربایجان شرقی بالای ۲۰ سال است

وی با تاکید بر اینکه میانگین عمر اتوبوس های پایانه های مسافربری آذربایجان شرقی بالای ۲۰ سال است، افزود: از سال ۱۳۹۶ هیچ اتوبوس جدیدی به پایانه های مسافربری استان اضافه نشده است.

چوپانی، راه برون رفت از این معضلات را افزایش جدی تولید و واردات ناوگان و رفع کمبود اتوبوس عنوان کرد و افزود: کمبود اتوبوس در استان به واسطه فقدان واردات رخ داده است، ما در این حوزه تولید داخلی نداریم و با عدم واردات و فرسوده شدن برخی از دستگاه ها، هر ساله بخشی از اتوبوس ها از رده خارج می شوند که جایگزینی ندارند.

وی با اشاره به فرسودگی اتوبوس های موجود در پایانه های مسافربری استان اضافه کرد: این اتوبوس ها ارتباط مستقیمی با جان آن ها دارند، از این رو تامین ناوگان جدید باید در اولویت کار دولت قرار گیرد، اما متاسفانه این موضوع در حد صحبت باقی مانده و هیچ اقدامی چه در راستای تولید داخلی و چه در راستای واردات ناوگان صورت نگرفته است.

وی گفت: نوسازی ناوگان ترمینال و مسافربری از اصلی ترین مطالبات ماست، قیمت اتوبوس ها از ۱۵ میلیارد شروع شده و خرید آن برای رانندگان مقدور نمی باشد، اگر دولت با ارائه تسهیلاتی چون وام کمک حال رانندگان باشند، وضعیت بهبود می یابد.

رئیس اداره کل حمل و نقل مسافربری استان گفت: امیدواریم با توجه ویژه دولت جدید، وزیر راه و استاندار آذربایجان شرقی به این موضوع، این مشکل به زودی رفع شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.