بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ درخواست رانندگان برای بازنگری در مجازات ضبط دفترچه رانندگی

در کجای دنیا راننده‌ای را به دلیل تخلفاتی مانند عدم ثبت ساعت و یا 5 تا 6 کیلومتر اضافه سرعت و ...از کار بیکار وخانه‌نشین می‌کنند؟

درخواست رانندگان برای بازنگری در مجازات ضبط دفترچه رانندگی
تین نیوز |

یک راننده سواری کرایه بین‌شهری  با طرح این پرسش که در کجای دنیا راننده‌ای را به دلیل تخلفاتی مانند عدم ثبت ساعت و یا 5 تا 6 کیلومتر اضافه سرعت و ...از کار بیکار وخانه‌نشین می‌کنند، خواستار بازنگری در این رویکرد، توسط پلیس راهور شد.

به گزارش تین‌نیوز، حمید اصغری در شبکه‌های اجتماعی نوشت: از مسئولان، فرماندهان و معاونان پلیس راهور که اکثراً انسان‌هایی آگاه،  دلسوز مردم و نظام هستند، تقاضا می‌شود نسبت به بررسی، بازنگری و به‌روز رسانی قوانین و مقررات جاری در ارگان متبوع به‌خصوص در مورد ناوگان عمومی اقدامات و تمهیدات لازم را به‌عمل آورند.

وی گفت: اگر شکایات و انتقادات رانندگان ناوگان عمومی جاده‌ای، از راننده کامیون و تریلی گرفته تا اتوبوس و سواری کرایه مورد بررسی قرار گیرد، مشخص می‌شود بخش اعظمی از شکایات و انتقادات متوجه این رویکرد پلیس راهور است.

این راننده تاکید کرد: در کجای دنیا راننده‌ای را به جرم تخلف رانندگی از قبیل عدم ثبت ساعت و یا 5 تا 6 کیلومتر اضافه سرعت و ... از کار بیکار و خانه‌نشین می‌کنند؟ قانون ضبط و بایگانی دفترچه کار راننده به مدت 45 روز تا شش ماه در چه زمانی و توسط چه ارگانی مصوب شده است؟

او افزود: آیا یک سرباز می‌تواند به‌تنهایی هم قاضی باشد و هم مجری قانون؟ آیا برای صدور حکمی که یک راننده را برای ماه‌ها از معیشت باز می‌دارد محکمه یا محکمه مانندی که در آن راننده یا نماینده‌اش بتواند از او دفاع کند، لازم نیست؟ آیا این قانون منصفانه بوده و در کاهش تصادفات و تلفات انسانی موثر است؟

اصغری با طرح این پرسش که آیا به تبعات چنین حکم و قانونی که موجب قطع رزق و مختل شدن معیشت خانواده‌های رانندگان می‌شود، توجه شده است، خاطرنشان کرد: همگان می‌دانند که حتی یک فرد جانی  وتبهکار در زندان از حق اشتغال برخوردار است و در تمام زندان‌ها مسئولان شرایط اشتغال را به منظور کمک به معیشت خانواده زندانی حتی برای افراد اعدامی ایجاد می‌کنند، آیا با این اوصاف صحیح است که پلیس اساسی‌ترین حق و نیاز یک فرد که همان شغل او است را به دلایل غیر کارشناسی از او سلب نماید؟

این راننده سواری کرایه یادآور شد: در حال حاضر شرایط سخت اقتصادی جامعه بر کسی پوشیده نیست و در این میان وضعیت رانندگان به‌مراتب وخیم‌تر از دیگران است چراکه از یکسو با افت شدید کار و کمبود بار و مسافر مواجه هستند و از سوی دیگر به‌غیر از افزایش هزینه معیشت به‌لحاظ عمومی، با افزایش بی‌رویه ملزومات شغلی از قبیل لاستیک، لوازم یدکی و روغن و هزینه بالای تعمیرات خودرو نیز دست به‌گریبان هستند. 

وی با بیان این‌که بعد از اعتراض‌های صنفی رانندگان مشکلات رانندگان اعم از باری و مسافری مورد توجه سازمان‌ها و مقامات ذیربط قرار گرفت و فارغ از نتایج آن، تلاش‌های به‌عمل آمده به‌خصوص از سوی سازمان راهداری قابل توجه و تقدیر است، رسیدگی به وضعیت چگونگی اخذ دفترچه رانندگان را خواستار شد.

عادل بهشتی یکی دیگر از رانندگان نیز در این مورد گفت: ضبط و توقیف دفترچه یک راننده از یک روز گرفته تا ۴۵ روز یا بیشتر، در این اوضاع نابه‌سامان اقتصادی، برای آنان که با کارکردن روزانه هم به هیچ می‌رسند، کمرشکن است.

وی افزود: ممکن است بیکاری برخی افراد از جمله مسئولان حتی به مدت چند ماه و چند سال خللی در زندگی‌شان ایجاد نکند، اما رانندگان چنین وضعیتی ندارند و در صورت توقف فعالیت‌شان خانه خراب می‌شوند.

این راننده تاکید کرد: درآمد متوسط رانندگان سواری کرایه، بین روزی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان و خط فقر در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۴ میلیون تومان است، پس درآمد آنان فقط برای زنده ماندن است نه برای زندگی کردن.

وی با بیان این‌که رانندگان عاجزانه خواستار بازنگری در مورد قانون اخذ دفترچه هستند، بیان کرد: رانندگان قدردان نیروهای پلیس این مرز و بوم و رانندگان و کسانی هستند که اجرای عدالت را بر بستر جامعه خواستارند و برای احقاق آن گام بر‌می‌دارند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عماد آزمون بروجنی پاسخ

    این رسید کردن دفترچه ب هیچ عنوان واسه فراموشی ی پاسگاه صیح نیست

  • ناشناس پاسخ

    سلام
    ثبت ساعت از عقب افتاده ترین سیستم دنیاست
    چون الان ابزارهای الکترونیکی
    تمام اطلاعات دریافت میکنند اتوبوس ها دستکاه سپهتن دارند مینی بوس وسوا ری هم اکثرا زیر 300 کیلو متر است کار میکنندمینی بوس ها اکثرا فرسوده اند سرعتی ندارن

  • گلشن پاسخ

    سلام. بیشتر پلیس های راهور برای ضبط دفترچه از روی تنفر شخصی خودش تصمیم میگیرد نه از رو تخلف ایجاد شده. تو جاده های غرب کشور اصلا با تابلوهای درج کیلومتر نمیشه از شصت کیلومتر رد کرد. پلیس راهورم با درج دوربین کیلومتر ما بشه شصت یک جریمه و دفترچه کار میبرن. به این قانون میگن دادگاه صحرایی

  • مجتبی پاسخ

    سلام.راننده اتوبوسم.اعتباردفترچه تا۳۰دیماه. ده دقیقه به۱۲شب دیگه رانندگی نکردم.پلیس راه مسیر ۲۰دقیقه بعداز شهرمان میباشد.پلیس راه قبلی هم که یک ونیمساعت فاصله داره برامون باطل نمیکنه.مقصدآخرهم شهرخودمون بود.دفترم مهرساعت خورده ولی باطل نشده.صبح برای تمدیدساعت به مرکزصدوردفترچه درمرکزاستان رفتم.بین راه خواستم دفترم رو باطل کنم.گفتن اعتبارنداره.گفتم میدونم میخوام برم اعتباربزنم.درضمن سیستم سپهتن هم نگاه کردن ومیدونستن که رانندگی من تاقبل ۱۲ شب بوده ولی باز گفتن بایدباطل میکردی.خلاصه دفترودادن مرکزصدور،گفتن ۱۵روزدیگه بیاببرش.درضمن توی دفترچه مدت اخذدفترچه برای این مورددرج نشده.مامورگفت قانون جدیده.الآن من بخاطر یه مهرباطل باید۱۵روز توی این اوضاع اقتصادی توخونه بمونم وشرمنده زن وبچه بشم.کی جوابگوی مشکلات ما هست؟نون بریدن آخروعاقبت نداره.
    اونایی که کارمیکنن بازتو خرجشون موندن وای بحال اینکه بیکارباشی.
    (واقعا رانندگان پشتیبان ندارن یه فکری کنین بخداهمیشه سنگ جلوپای راننده میذارن مخصوصا راننده اتوبوس.تاتقی به توقی میخوره میگن دفترت بایگانی.بابا ماهم مثل شماکه پشت میزنشستی زندگی داریم زن وبچه داریم.ای کسیکه به همین راحتی نون میبری جواب زن وبچه من وامثال منو فردای قیامت چی میخوای بدی؟آدم که نکشتم لااقل جریمه ای تذکری تعهدی).منتظر جوابتون هستم.ممنون.

  • محسن پاسخ

    سلام من راننده اتوبوس هستم به خاطر يه مهر شرکت یا همان تعاونی دفترچه رانندگی منو پلیس راه اخذ و ۴۵ روز بایگانی کردن من وقتی کار میکردم باز کم می آوردم الان که بیکار شدم جواب زن و بچه منو کی ميده وقتی هم میخواهیم محکم حرف بزنیم آقايون بهشون برمیخوره لج میکنند اینم شد زندگی آخه اینم شد مملکت، والا خارج از کشور به راننده سنگین چه باری چه اتوبوس ارزش زیادی ميدن، ایران من راننده با يه کارگر ساده فرقی نمیزارن آخه چرا؟ به چه دلیل، چون تو ایران زندگی میکنیم یا دلیل ديگه ای داره، والا ديگه خسته شدیم همه چیز رو گرون کردن به خدا ديگه کم آوردیم تا کی آخه... .،! یکی پیدا نميشه جوابگو باشه

  • ابوالفضل پاسخ

    سلام.راننده اتوبوسم تومسیر بیرجند زاهدان کار میکنم.طرح نوروزی بوده و باید در تمام ساعات شبانه روز ثبت ساعت میکردم.برای اطلاع رسانی رانندگان بنری رو ورودی پلیس راه نصب کردند.20روزپشت سرهم ثبت ساعت کردم.نوزدهم فروردین وارد پلیس راه شدم وبنر روبرداشته بودند.ثبت ساعت نکردم گشت بین راه دفترچه رو رسید کرد دلیلش هم این بود که بنر رو طوفان شن پاره کرده به پلیس راه ربطی نداشته.موندم لاستیک میترکه مقصر راننده.ا اتوبوس نقص فنی پیدا میکنه مقصرراننده.....بنرپلیس راه رو طوفان پاره میکنه بازم مقصر راننده.کاش انجمنی بنام حمایت از رانندگان مظلوم وزحمتکش تأسیس میشد.شخص خودم سواددرست حسابی ندارم که بتونم ازحق خودم دفاع کنم.به خدا قسط 280000هزاری کرونا م سه ماهه عقب افتاده .کارمیکردیم اینجوری بود خدا بخیر کنه 45روزبیکاری.

  • ناشناس پاسخ

    راننده چه سواری چه اتوبوس برای پلیس اهمیت نداره اصلا کسی جوابگو نیست

  • ناشناس پاسخ

    دیروز 5،9.1402 پلیس راه زنجان دفترچه سواری بین شهری من راظبط کرده وبعداز یکشب سردخوابیدن در ماشین روبروی پاسگاه صبح مراجعه کردم پلیس راه زنجان متوجه شدم دفترچه کارم را ساعت 7.30دقیقه صبح فرستادن قرارگاه پلیس بعد از رفتن به قرارگاه برخورد زشت وبی تفاوتی افسر گفت 45 روز دفترچه توقیف شده من اهل مهاباد فاصله 6ساعت یعنی کار تعطیل. درآمد با این خرج بالاتعطیل. شماها وجدان ندارید خوبه یکی سر یک ثبت ساعت 2 ماه حقوق شما روقطع کنه ان شاء الله به سرتون بیاد

  • ناشناس پاسخ

    خدا نابودتون کنه