◄ افزایش هشدارآمیز آلایندگی دی اکسید کربن کشتیها در سیستمهای اسکرابر
بسیاری از شرکتهای بزرگ کشتیرانی نیز تمایلی به استفاده از اسکرابرها در شناورهای خود ندارند به طوریکه تا سال 2018 تنها 1561 فروند شناور در دنیا به اسکرابر مجهز شدهاند.
یک کارشناس پلیمر و نانو مواد معتقد است اگر میزان سولفور در سوخت کشتیها را به کمک سیستمهای اسکرابر کاهش دهیم، میزان آلایندگی دی اکسید کربن کشتیها افزایش خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز، علیرضا نعیمی این مطلب را در نشست اخیر اتاق فکر سازمان و بنادر و دریانوردی که 15 مرداد با موضوع بررسی چالشهای الزامات 2020 آیمو برای استفاده از سوخت کم سولفور در کشتیها برگزار شد، بیان کرد.
بر اساس گزارشی که از این نشست در شبکههای اجتماعی منتشر شده، نعیمی همچنین گفت: با توجه به برنامههای بلند مدت آیمو در کاهش میزان گازهای مخرب، در آینده همچنان با توجه به قوانین به مشکل برخواهیم خورد.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: بسیاری از شرکتهای بزرگ کشتیرانی نیز تمایلی به استفاده از اسکرابرها در شناورهای خود ندارند به طوریکه تا سال 2018 تنها 1561 فروند شناور در دنیا به اسکرابر مجهز شدهاند.
این کارشناس تاکید کرد: از سوختهای سبک مانند دیزل و گازوئیل نیز هم اکنون در برخی کشورها استفاده میشود که علاوه بر هزینه بالا، معایبی نظیر دمای اشتعال پایین و غیر استاندارد بودن شرایط نگهداری آنها بر روی کشتی و عدم دسترسی به امکانات در مقیاس بالا دارند.
نعیمی به تهیه نوعی مواد جاذب توسط گروهی متشکل از کارشناسان نانو اشاره کرد و گفت: این مواد هم به عنوان اکسیدکننده و هم به عنوان جاذب عمل میکنند.
این کارشناس افزود: این نانو جاذب اکسیدکننده، نسبت سطح به حجمِ بالایی داشته و کارایی بالایی در جذب سطحی ترکیبات گوگرد دارد.
وی تاکید کرد: از مزیتهای این روش در کاهش گوگرد سوخت میتوان به مواردی نظیر عدم نیاز به انجام فرایندهای پیچیده اسیدشویی، قابلیت صنعتی شدن در مقیاس بالا، سرعت بالای جذب و انجام سریع پروژه و کاهش میزان سولفور به میزان چشمگیر در ترکیبات سبک نام برد.