◄ افزایش حوادث رانندگی با کیفیت نامناسب خطکشی
کیفیت نامناسب خطکشی و فقدان دید مناسب رانندگان، علاوه بر کندی حرکت وسائل نقلیه، موجب برخورد جلو به عقب خودروهای عبوری میشود.
برای افزایش دید افقی در گردنههای مهگیر کشور میتوان نسبت به خطکشی دولاینه با گلاسبید حداکثر در وسط و طرفین راهها اقدام کرد.
به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل و نقل با بیان این مطلب به این شبکه خبری گفت: یکی از ضرورتهای جداسازی باندهای راههای دوطرفه، وجود خطکشی استاندارد با عرض و ضخامت کافی در وسط و طرفین راههای مذکور است.
رضا مرادی افزود: بهتازگی در هنگام عبور از «گردنه گدوک» محور تهران - قائمشهر که همزمان توام با مه و تاریکی شب شده بود، کیفیت نامناسب خطکشی و فقدان دید مناسب رانندگان، علاوه بر کندی حرکت وسائل نقلیه، موجب چندین مورد برخورد جلو به عقب خودروهای عبوری نیز شد.
این کارشناس اظهار کرد: پیشنهاد میشود مسئولان ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در گردنههایی که مهگیر است در طول مهگیری محور، نسبت به خطکشی دو لاینه در وسط و طرفین راههای یکطرفه و دوطرفه با گلاسبید حداکثر اقدام نمایند تا موجب افزایش دید افقی رانندگان در چنین لحظاتی گردد.
به گزارش تین نیوز، خطکشی راهها برای نظم بخشیدن به حرکت وسایل نقلیه، آگاه ساختن، اخطار و هدایت استفاده کنندگان از شبکه معابر و به 2 صورت خطکشی طولی و عرضی در سطح راه انجام میشود.
بر اساس این گزارش، خطوط طولی در امتداد طول راه کشیده میشوند و مهمترین آنها خط ممتد، خط ممتد دوبله، خط مقطع یا بریده بریده، خط مقطع و ممتد ترکیبی، خطوط هاشور، خط زیگزاگ و خطوط پارک می باشد. خط کشی عرضی نیز به خطکشیهایی که در عرض شبکه راهها طراحی میشوند گفته میشود که مهمترین آنها خطکشی عابر پیاده، خط ممتد ایست و خطوط توقف منقطع هستند.
به گفته کارشناسان، خط کشی راهها نقش مهمی در کاهش سوانح رانندگی به خصوص در شبها که روشنایی کم است و حدود جادهها بهخوبی قابل رویت نیست، دارد.