◄ روایت یک راننده کامیون از آنچه بر تن-کیلومتر گذشت
وعدههای بهروزرسانی هنوز عقیم مانده است و رانندگان ماندهاند و تن-کیلومتر سلیقهای یا در اصل توافقی.
یک فعال حمل و نقل جادهای معتقد است تن-کیلومتر نه از ابتدا به درستی اجرا شد و نه در بهروزرسانی.
به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی این مطلب را در شبکههای اجتماعی بیان کرد و با تاکید بر اینکه شرایط امروز اجرای تن-کیلومتر مصداق ضربالمثل «آفتابه لگن هفت دست! شام و نهار هیچی» شده است، گفت: باید قبول کرد که بازنده اصلی در این میان رانندگان بودند و منافع این کار به باربریها رسید.
این راننده اظهار کرد: تن-کیلومتر شبیهسازی ماجرای حکمیت بود بهطوریکه وعدههای بهروزرسانی هنوز عقیم مانده است و رانندگان ماندهاند و تن-کیلومتر سلیقهای یا در اصل توافقی.
وی حکایت تن-کیلومتر را حکایت چوب دو سر طلاست دانست و گفت: در حال حاضر از سوی برخی مسئولان صنفی میشنویم که «تن-کیلومتر تنها ناجی راننده نیست»، «عرضه و تقاضا» و «تطبیق و توافق» نیز در حمل ونقل مهم است.
به گزارش تین نیوز، او افزود: از سوی دیگر همین افراد مدعی هستند سایه ظلم ناشی از کرایه توافقی از سر صنف رخت بربسته است.
بکرانی با شرح آنچه بر تن-کیلومتر ازمرحله پیشنهاد تا ابلاغ رفت، تاکید کرد: برای مدتی همه دستگاهها و وزارتخانهها، کارشناسان فنی،خبرگزاریها، سایتها و ... مشغول تن-کیلومتر و اجرای آن در حمل و نقل شدند و سپس کارگروه تن-کیلومتر وعده عملی شدن تن-کیلومتر را ارایه کرد.
او خاطرنشان کرد: اما شرکتهای حمل ونقل به یک باره پس از اجرا زیر قولشان زدند چرا که نرخی که از خروجی کرایه تن-کیلومتر استخراج میشد، صافی راننده بود.
این راننده بیان کرد: در ادامه این روند، تعهدات در خصوص تشکیل جلسات کارگروه که به امضا رسیده بود به بایگانی فرستاده شد و مالیات بر ارزش افزوده به گردن راننده افتاد .
وی گفت: سپس توافقات شتابزده تشکلهای صنفی رانندگان و کامیونداران با کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل، یکی پس از دیگری منعقد شد. توافقاتی همچون بیمه تکمیلی، حق توقف ناوگان و ...
بکرانی تاکید کرد: در نهایت و در شرایط امروز رانندگان ماندهاند و تن -کیلومتر و محدویتهای مختلف از چپ و راست.
تن بر کیلومتر رعایت میشه ولی باربری ها آنرا میخورن مثلا تعرفه اصفهان تهران کامیون ۱۰ خرخ ۱۴۵۰ هست ولی باربری ۴۵۰ میگیره
سلامتنکیلومترهیچنفعیبرای راننده نداشت که هیچ الان
کرایه حملهم از توافقیکه قبلابودهمکمترشده. اینروشفعلا به کام دلالها و شرکتهایحملونقل هست وطبق معمول باز راننده بایدجیب اقایونرو پر کند.
درمورد بیمه تکمیلی هم یکوعده الکیخوشبه راننده دادن که هیچگونهتعهدی بیمهتکمیلینسبت بهراننده نداره فقطدرحدیک سرماخوردگیبهدرد میخوره .
باز ما ماندیمو سر بیکلاه