بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ رانندگان بدون حمایت دولتی توان مشارکت در نوسازی ناوگان را ندارند

توان مشارکت در طرح نوسازی ناوگان برای فرسوده‌سواران، بدون حمایت دولت میسر نیست.

رانندگان بدون حمایت دولتی توان مشارکت در نوسازی ناوگان را ندارند
تین نیوز |

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا با طرح این پرسش که قیمت تمام شده یک کشنده‌ وارداتی سه سال کارکرده در طرح نوسازی ناوگان چقدر است؟ گفت: توان مشارکت در طرح نوسازی ناوگان برای فرسوده‌سواران، بدون حمایت دولت میسر نیست.

به گزارش تین نیوز، داوود کریمی افزود: بسیاری از تاجران و یا شرکت‌ها از قیمت‌هایی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان برای کشنده‌های وارداتی خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

کریمی تاکید کرد: به جز محاسبه کامیون فرسوده، کدام ماک‌سوار و یا وایت‌سوار توان پرداخت یک و نیم میلیارد تومان را دارد که بخشی از آن را باید نقداً بپردازد و بخشی از آن را تسهیلات با سود ۱۸ درصد، که طبق گفته‌ چند وارد کننده، اقساط آن بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بوده و اگر لیزینگ تسهیلات پرداخت کند اقساط آن بالای ۲۰ میلیون تومان می‌شود؟

او عنوان کرد: نکته اینجاست که فرسوده‌سواران نیاز به تریلر یدک سه محور هم دارند چون کشنده‌های فرسوده جفت محور هستند و وارداتی‌ها، کشنده‌ تک محور، که چیزی در حدود میانگین ۳۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر اقساطی هم تهیه کنند باید 150 میلیون پول پیش بدهند و حدود ۸ میلیون قسط دیگر هم بابت تریلر یدک به اقساط قبلی اضافه می‌شود.

کریمی گفت: سوال اینجاست پرداخت هر قسط حدود ۳۰ میلیون تومان در ماه در توان کدام کامیونداری است؟ دولت ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را به کسانی داد که اکثراً هیچ تاثیری در سفره‌ مردم نداشت و تمام محصولاتشان با قیمت روز و ارز ۱۷ هزارتومانی به‌دست مردم رسید.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: طرح نوسازی ناوگان جایی است که اگر دولت هرگونه هزینه و گذشتی کند فقط با صرفه‌جویی در مصرف سوخت چند برابر به جیب دولت باز می‌گردد.

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای عنوام کرد: پس باید مسئولان و کارگروه طرح نوسازی تدابیری بیندیشند که فرسوده‌ فرسوده‌سواران نوسازی شود و شرکت در طرح نوسازی در توان آنها باشد، نه این‌که طرح نوسازی دوباره میدانی برای ضربه زدن به فرسوده‌سواران و سوء استفاده سرمایه‌‌داران تبدیل شود.

او با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی، تاکید کرد: قیمت یک کشنده‌ سه سال کارکرده در اروپا حدود ۴۰ هزار یورو است که هزینه‌ حمل، هزینه‌ گمرک و سود مورد دلخواه شرکت‌ها و تاجران هم به این مبلغ اضافه می‌شود.

وی گفت: با احتساب ارزش یک کامیون فرسوده و قیمت مورد نظر شرکت‌ها و تاجران قیمت تمام شده چیزی در حدود ۲ میلیارد تومان می‌شود. با این حساب می‌توان ناوگان را به طور واقعی نوسازی کرد یا دوباره تخلف جعل و خلق گواهی اسقاط به میان می‌آید؟

کریمی عنوان کرد: دولت می‌تواند با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تسهیلات کم‌بهره به فرسوده‌سواران(زیر ۱۰درصد)، محاسبه هزینه گمرک پائین و در نهایت پائین آمدن قیمت تمام شده‌ کشنده‌های وارداتی با نیت نوسازی ناوگان و بالا رفتن توان فرسوده‌سواران، هم ناوگان را به‌صورت واقعی نوسازی کند و هم بیشترین بهره را از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت ببرد.

به گزارش تین نیوز، او افزود: سازمان حمایت، شورای رقابت و کارگروه ویژه‌ طرح نوسازی باید بیشترین و دقیق‌ترین نظارت و سختگیری را داشته‌ باشند که ناوگان به‌صورت واقعی برای فرسوده‌سواران نوسازی شود.

کریمی گفت: جز این باشد هیچ فرسوده‌سواری توان مشارکت در این طرح را ندارد و در نهایت به فرسوده‌سواران ظلم و فقط بازاری برای سودجو‌ها داغ می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد ازغدی انجمن کارگری یخچالداران مشهد پاسخ

    طرح نوسازی حمل و نقل (کامیون) در سالهای گذشته شفاف نبود چرا که کامیون فرسوده از چرخه خارج نگردید که این امر را در سازمان اسقاط بایستی پیگیری کرد . واردات کامیون نیاز به کارت بازرگانی دارد و همچنین سرمایه بسیار بالا و مدت زمان طولانی از ثبت سفارش و خرید و ترخیص در کشور که نه در توان فرسوده سواران است و نه میتوان به دستگاه های مربوطه مانند خودرو ساز جهت تامین گارانتی ۱۰ ساله و نه وزارت صمت و همچنین گمرک اطمینان کرد که همکاری لازم را جهت واردات و ترخیص در کوتاه ترین زمان داشته باشند . با توجه به دستورالعمل واردات کامیون دست دوم که اولویت اول را به شرکتهای خودرو ساز داده است ، این سوال مطرح است آیا خودرو ساز میتواند کامیون دست دوم بفروشد ؟ یا اینکه با توجه به تحریمها قصد حمایت از آنها را دارند و آیا خودرو ساز اگر این کامیون را با توجه به نظارتی که در دستورالعمل آمده به قیمت واقعی به مصرف کنندگان واگذار نماید ، تکلیف کامیونهای چینی و قیمت آنها چه میشود ، یقینا این کامیونها اگر توسط خودروساز و شرکتهای وارد کننده وارد کشور شود رانت خواهد شد چرا که مسبب گرانی کامیون در کشور همین شرکتها بوده اند . اگر قرار است چنین شود عطایش را به لقایش میبخشیم . در ایران حمل و نقل خودمالکی میباشد و سرمایه گذار اصلی همین رانندگان هستند ولی متاسفانه کسانیکه تصمیم گیرنده هستند از صنف حمل و نقل نیستند و اگر از کانونهای حمل و نقل نظر خواهی نموده اند متاسفانه رئیس هر دو کانون کارگری و کارفرمایی فقط سمت ریاست را بر عهده دارند و با هزینه های امروز کامیون آشنایی ندارند و در واقع کامیوندار نیستند و بازنشسته شده اند .یقینا تصمیمات اتخاذ شده صرفا در جهت سود آوری و کسب درآمد برای این شرکتها بوده است نه اعتلای حمل ونقل جاده ای و آسایش و رفاه رانندگان زحمتکش این کشور که تنها جایگاه کار و آسایش آنها همین کامیون میباشد و جای تعجب و تاسف که دولتمردان برای رفاه این صنف همت نمینمایند . محمد ازغدی انجمن کارگری یخچالداران خراسان

  • علیرضا محمدی پاسخ

    باسلام خدمت مسئولان تکلیف مالکانی که خودراننده بودن وکامیون خود را فروختن که عوض کنن وبخاطر گران شدن روز به روز نتوانستن کاميون خریداری کنن و بیکار خانه نشین شدن چه می‌شود یهنی نمیتوانند دراین طرح ثبت نام کنند ماشین 200 تومنی شده دومیلیارد واقعا کسی به فکر هست

    • ناشناس

      دوستان عزیزی که میفرمایند تورم بازتر طی دوسال گذشته براشون مشکلات فراوان ایجاد کرده ضمن تائید صحبتهایشان چون از نزدیک شاهد هستیم، در نظر داشته باشند اجرای درست و حساب‌شده طرح نوسازی قیمتهای حبابی را کاهش خواهد داد... ولی با چیزی که تاجران عنوان میکنند هیچ دردی از حمل‌و‌نقل جاده‌ای مداوا نخواهد شد و فرسوده‌سواران نیز به جمعیت بیکار کشور اضافه خواهند شد و رانت این طرح به جیب سودجو‌ها و شرکت‌هایی که مجوز گرفتند خواهد رفت.

  • مجید پاسخ

    خدا پدرت بیامرزد پس رانندگانی که ن ماشین فرسود دارند ون پول برای حتا پیش پرداخت چ خاکی بد سرشان کنند که هیچ وقت نمی توانند ماشین دار شوند فکری برای رانندگان بدون ماشین کنیند)

  • صادقی از اصفهان پاسخ

    بخدا قسم رانندگان امروز ایران از هم بدبخترند هیچکس بفکر این زحمتکشان نیست به این دلیل هیچکس از مسعولین حمل ونقل بفکر این قشر زحمتکش نیست)

  • سعیدمحمدی پاسخ

    سلام ،من یه راننده ام ،که سرمایه ای ندارم،ازدولت محترم خاهشمندم به ماکامیون اقساطی بده تاماهی ۱۰ملیون قسط پرداخت میکنیم وماشیندارمیشیم ،چرا ماروحمایت نمیکنند،تاکی بایدبرای مردم رانندگی کنیم شمارابخدا کمکمون کنید،ممنون

  • محمدرضا پاسخ

    اگر خدا کند یاری چه اف باشه چه سوسماری بله ما فرسوده سواران با همینا میگذرانیم اگه دو میلیارد هم داشته باشیم باها ش کاری دیگه میکنیم

  • م پاسخ

    ارادت دارم اولا که اینا همه بدونند فرقی نمیکند دولت باشد ملت باشد تاجرباشد سودجوباشد هرکی اگر رانندگان نباشند یا نبودند ز کف یا در کل چرخ مملکت میخوابید دومندش راننده ای که باجونش با خونش با زندگیش دارد میرد مسافرت وایا دیگه بر میگردد ایا سالم بر میگزدد یا دور ازجونه همه رانندها خبرشا میارن و الی بی نهایت حالا کی هست بتوند جای راننده رابگیرد اگه ینفر تواین مملکت تونست بیاد جواب سوالات منه راننده رابدد جایزه دارد تمام چرخه مملکت دسته همین رانندهای زحمتکشه ازجون گذشته هست اوخ این حقه اوناس بابا برید نمیخاد ناوگانا تغیر بدید برید خودتونا تغیر بدید راننده هرخاکی این چندساله عمرشا سرش کرد بغیشم میکند یاحق

  • ناشناس پاسخ

    سلام خدمت همکاران راننده.
    مسئولین یه کم به فکر اونای باشن که ماشین فروختن تو ارزونی و الان نمیتونن همون ماشین خودشونا بخرن .چیکار کنیم ما تو این وضعیت .غیر رانندگی هم کاری از دستمون نمیاد

  • علی پاسخ

    تا زمانی که آقازاده ها ازین سفره پرسود بهره میبرند وخانه هرچی راننده هست خراب می‌کنند همین وضعه کامیون 30میلیونی شده 300میلیون

  • داود یاراحمدی پاسخ

    باسلام من بنز زیر مایلر مدل ۹۰ رو سال ۹۶ فروختم به ۳۵۰تومن که خیر سرم انهاش بخرم که یهو شروع کرد ب گرون شدن و روز به روز هی گفتن ارزون میشه درست میشه الان همون ماشینم شده یکو نیم میلیارد و من همون چندر غاز رو هم خوردم حالا هم دارم برا مردم شوفری میکنم که زنو بچم گرسنه نمونن خدایییش این انصافه بعده یه عمر زجرو زلالت امثال من اینهمه بدبخت بشیم مسولینی که داد منه شوفر جاده رو میشنوی اگه وجدان داری اگه غیرت داری بداد ما شوفرای بدون ماشین برس و ما را هم ثبت نام کنید

  • مصطفی منصوری نژاد پاسخ

    واقعا بجاگفته اگر دولت قصد نوسازی ناوگان ترابری دارد باید هزینه کند هرچند که سود چند برابری آن به خود دولت باز می‌گردد هم از لحاظ زیست محیطی که دارن این همه هزینه بودن بازده انجام میدهن اگر بودجه صرف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بکنن خیلی زودتر و با هزینه کمتر به هدف خود میرسن هم از آلودگی هوا و هم از اتلاف سوخت جلوگیری کردن بایک تیر دو نشان میزنند ولی باید ارز 4200 تومانی به فرسوده سوران بدن هم از گمرکی ماشین وارداتی کم بکنن

  • شهاب سرور پاسخ

    سلام.

  • ابوالفضل پاسخ

    کاملا درسته اگه قرار باشه کامیون های وارداتی فرقی با قیمت بابازار نداشته باشن چه فایده داره

  • رضا پاسخ

    ما این همه صبر نکردیم که قیمت کامیون تغییر پیدا نکنه بعدم این قانون مسخره ۷۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده تحویل بدن کی تحویل میده ۹۰ درصد تحویل نمیدن این طرح قبل از اجرایی شکست خوردس باید انقد کامیون وارد کنن که کامیون زیر یک میلیارد بیاد قیمتش اینکه الان بعصی از تاجرین قیمت نزدیک ۲ میلیارد میدن واقعا مسخرس بله دولت باید ارز ۴۲۰۰ بده و نطارت کنه به فروش کامیون ها خودشونو خسته نکنن کامل شکست خوردس

  • محمد امین پاسخ

    خیلی از راننده ها کامیون خودشون رو فروختن که با ماشین مدل بالاتر جابجا کنن تا اومدن وام گرفتنو مول جور کردن قیمت ها چند برابر شد همون کامیون کامیون خودشم تگالان نمیتونه بخره اونایی که فرسوده ندارن چطور کامین بخرند؟ ایا دولت نطارت داره بر این شرکت ها نظارت دارند؟ قیمت ها فضاییه اصلا امکان خرید نیست کامیون ۴۰ هزار یورویی چطور قرار اینجا ۲ میلیارد دست مصرف کننده برسه البته تو مملکت ما همه کاری امکان پذیره

  • ابوالفضل پاسخ

    خودشدن لابد مسخره کردن با این طرح واقعا خجالت اوره اصلا کامیون بالای یکمیلیارد توجیهی نداره دولت باید نطارت کنه کی میاد ماشین بدون قسطشو تحویل بده ۵ سال قسط ۲۰ میلیونی بده تازه این فقط کشندشه تریلی هم که خودش یه ماشینه مثله اینکه رانت کامیون قوی تر از ماشین سبکه اصلا تعییری تو قیمت نداره

  • حسین رصا پاسخ

    درشو گل بگیرند با این خودرو وراد کردنشون بابا انقد ماشین بریز تو این مملکت که کسی سوار ماشین ۲۵ سال کار نشه دلالین خودبخود حذف میشن به هر شخص کارت هوشمند داره ارز ۴۲۰۰ تومن بدهند بگن برو بخر وارد کن که براش ارزون بیفته زیر یکمیلیارد با این شرایط دلالها رو اضافه کردن تاثیری با قیمت بازار ندارند که چپاولگران نمیزاند اب خوش از گلومون پایین بره