چرخ برجام در هوا نیز نچرخید
زمان چک ATRها رسیده است، نمیتوانیم به صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم، تحریم هم هستیم، کارخانه سازنده هم قطعه به ما نمیدهد، نمیآیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمیکنند و در واقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند و به همین دلیل، هواپیماها زمینگیر هستند.
علیرضا پورمسعود، نویسنده مطلبی پیوست را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.
به گزارش تین نیوز، پورمسعود این مطلب را با توجه به زمین گیری تعدادی از هواپیماهای برجامی نوشته است که در ادامه می آید:
مدیر هواپیمایی (هما):
سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی "ایرانایر" به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت نداریم و باید حاکمیت و دولت چارهای بیندیشند.
- 50 درصد به اضافه یک فروند هواپیمای برجامی فعال داریم که حدود ۷ تا ۸ فروند است.
- زمان چک ATRها رسیده است، نمیتوانیم به صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم، تحریم هم هستیم، کارخانه سازنده هم قطعه به ما نمیدهد، نمیآیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمیکنند و در واقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند و به همین دلیل، هواپیماها زمینگیر هستند.
- قابل ذکر است، پس از امضای برجام، با مذاکرات مستقیم وزارت راه و شهرسازی با شرکتهای«بویینگ»، «ایرباس» و «ایتیآر"»، مجموعا ۲۰۰ فروند هواپیمای نو برای استفاده در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سفارش داده شد. همچنین، برخی ایرلاینهای دیگر نیز با استفاده از فضای ایجاد شده، اقدام به سفارش و عقد قرارداد خرید هواپیمای نو کردند.
-اما به یکباره با خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، امکان تحویل تمام هواپیماهای سفارش داده شده از میان رفت اما در نهایت ۱۶ فروند هواپیمای نو شامل ۱۳ فروند ATR۷۲-۶۰۰، دو فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ و یک فروند ایرباس A۳۲۱ وارد ناوگان ایرانایر شد که گمان میرفت ورود همین تعداد هواپیما بر صنعت هوانوردی کشور تاثیرگذار باشد اما اکنون نه تکلیف خرید بقیه هواپیماها که به ایران نرسید، مشخص است و نه میتوان راهی برای این هواپیماهایی که بر دستمان مانده، یافت.