◄ هشدار نسبت به حضور افراد سودجو در طرح نوسازی کامیون ها/ فرسوده سواران مراقب باشند
عدهای که اصلا مالک ناوگان فرسوده نبوده اند، با نیت خرید کامیون باکیفیت اروپایی سه سال کارکرد وارد طرح نوسازی شده اند.
یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای با طرح این پرسش که نوسازی ناوگان باری واقعی یا ماست مالی کردن طرح نوسازی است، گفت: عده ای که اصلا مالک ناوگان فرسوده نبوده اند، با نیت خرید کامیون باکیفیت اروپایی سه سال کارکرد وارد طرح نوسازی شده اند.
به گزارش تین نیوز، داود کریمی افزود: این افراد اکنون به طمع ارزان تر تمام شدن کامیون وارداتیخود به ادارات و مسئولان فشار می آورند که گزینه تحویل اجباری کامیون اسقاطی یا حذف شود یا پولی گردد که این بدان معنی است که کامیون فرسوده ای از چرخه حمل و نقل کنار نرود.
وی عنوان کرد: فشار به مسئولان تا جایی پیش رفته است که این افراد چند روز پیش در جلوی نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.
کریمی تاکید کرد: خریداران ناوگان دست دوم وارداتی تمایل دارند کامیون فرسوده یک فرسوده سوار پیشکسوت را که بر اساس تورم بازار، قیمت کامیونش بالا رفته است، مفت و ارزان بخرند.
وی افزود: آیا این افرادحاضر هستند کامیون وارداتی خود را به قیمتی که برای خودشان تمام شده در بازار بفروشند یا در جواب این تقاضا می گویند هر چه قیمت بازار است؟
او عنوان کرد: آنچه تا امروز کشور را عقب انداخته و به اقتصاد لطمه زده این بوده است که قوانین محدود کننده را می توان با پول دور زد.
بیشتر بخوانید:
واردات کامیون بدون اسقاط ناوگان فرسوده، تعادل عرضه و تقاضا را از بین می برد
کریمی ادامه داد: اکنون به دلیل فشارهای این طمع کاران که در اصل راننده واقعی نیستند و با هدف اینکه کامیون را بیاورند و با قیمت بالاتری در بازار بفروشند به طرح نوسازی ناوگان ورود کرده اند، مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز به فکر راهچاره برای حل مشکل افتاده اند.
وی افزود: در هیمن راستا، مشاهده می شود برخی افراد در این زمینه نظرات بیهوده و غیر کارشناسی ارایه می دهند که اگر این نظرات اجرایی شود شاید به صورت موقت مسکن باشد، ولی در بلند مدت برای بخش حمل و نقل جاده ای کالا، آسیب زا خواهد بود.
کریمی عنوان کرد: تعداد زیادی گواهی اسقاط جعلی (حاصل تخلفات مراکز اسقاط و کارمندان متخلف ...) از سال های ۹۵ و ۹۶ در بازار موجود است که افرادی در تلاش هستند این گواهی ها را با عنوان اینکه این کامیون ها قبلا اسقاط شده و از گواهی آن در سال های گذشته استفاده نشده است، مورد استفاده قرار دهند.
او گفت: بر این اساس ابتدا لازم است شفاف سازی شود از سال ۹۳ تا ۹۷ چه تعداد کارت سوخت واقعی باطل و چه تعداد کامیون از سال ۹۳ تا ۹۷ وارد ناوگان شده است تا مشخص گردد آیا گواهی اسقاط واقعی از قبل استفاده نشده، وجود دارد.
کریمی افزود: همچنین عدهای در تلاش هستند برای کامیون هایی که در سال های قبل قابل شماره گذاری و استفاده نبوده اند مجوز بگیرند در حالی که اگر این کامیون ها بازدهی داشتند همان سال ۸۶ موفق به گرفتن پلاک ملی می شدند.
وی با بیان این که لازم است طرح نوسازی ناوگان به طور واقعی اجرا شده و راه طمع کاران با قاطعیت بسته شود، خاطرنشان کرد: کسی که کامیون اسقاطی ندارد یا حاضر نیست کامیون فرسوده یک پیشکسوت را به قیمت واقعی بازار بخرد در واقع فقط با نیت سودجویی و ظلم به همکار فرسوده سوار خود و ضربه زدن به ناوگان حمل و نقل جادهای، وارد این میدان شده و اقدام به خرید کامیون سه سال کارکرد اروپایی نموده است.
کریمی عنوان کرد: منافع کشور، اقتصاد، محیط زیست، ذخائر با ارزش نفتی، آمار تصادفات (به خاطر سیستم ترمزهای قدیمی)، سهم ترانزیت ایران و حمل و نقل جاده ای کشور را باید در نظر گرفت نه خواستهی نابه جای فرصتطلبان و سودجویان را.