◄ گسترش بومی گرایی در مراکز توزیع بار و اجحاف در حق رانندگان کامیون غیر بومی
رئیس انجمن کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان در نامه ای به مدیران استانی که رونوشت آن به مسئولان مرتبط کشوری نیز ارسال شده، از افزایش بومی گرایی در استان های مختلف کشور در بخش حمل کالا و تضییع حقوق رانندگان کامیون استان اصفهان خبر داد.
رئیس انجمن کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان در نامه ای به مدیران استانی که رونوشت آن به مسئولان مرتبط کشوری نیز ارسال شده، از افزایش بومی گرایی در استان های مختلف کشور در بخش حمل کالا و تضییع حقوق رانندگان کامیون استان اصفهان خبر داد.
به گزارش تین نیوز ، بر اساس این نامه که متن آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد، سعید عبداللهی عنوان کرد که گزارش های متعددی از رانندگان استان اصفهان مبنی بر افزایش بی رویه و غیرقابل تحمل انحصارطلبی، تبعیض و ویژه خواری تحت لوای پدیده شوم و خلاف قانون بومی گرایی در بسیاری از معادن و کارخانجات فولادی اعم از سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و ... در سراسر کشور و توزیع ناعادلانه بار توسط برخی شرکت ها و سامانه های اعلام بار مجازی؛ دریافت شده و بررسی های میدانی این انجمن حکایت از محرز بودن ادعای مذکور دارد.
بیشتر بخوانید:
وی در ادامه این نامه تاکید کرد: به نظر می رسد حمایت مسئولان محلی خارج از سازمان راهداری (استانداری ها و فرمانداری ها و شورای تامین و...) که اطلاعات مکفی از شرایط حمل و نقل نداشته و گمان می کنند اولویت و استفاده از ظرفیت بومی (که مختص نیروی کار محلی برای به کارگیری در ادارات، کارخانجات، مراکز خدماتی، درمانی و امثالهم است) در حمل و نقل هم جاریست؛ با همراهی و تبعیت برخی مسئولان سازمان راهداری از علل اصلی رواج این رویه ناصواب است.
او ادامه داد: از آنجایی که این ویژه خواری های در حال گسترش؛ مغایر با قانون اساسی و سیاست های ابلاغی سازمان مبنی بر نفی هرگونه تبعیض و بومی گرایی می باشد و مکررا طی مکاتبات متعدد منتهی به نامه ۹۱۷۹۸/۷۴/۱ مورخ ۱۴۰۱.۰۶.۰۹ بر آن تأکید شده است؛ خواهشمندیم نسبت پیگیری قانونی و برخورد با شرکت های متخلف و متولیان سامانه های اعلام بار مجازی اقدامات لازم انجام پذیرد.
برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
عبداللهی افزود: شایان ذکر است افزایش بی ضابطه ناوگان و تبعا کاهش بهره وری عمومی از یک طرف و همچنین عدم برخورد مناسب و مقتدرانه با این رویه غیر قانونی، موجب افزایش روز افزون رذایل اخلاقی مرتکبان شده و اسباب ایجاد تنش، درگیری و مقابله به مثل را فراهم می آورد، لذا مقتضی است چاره اندیشی برای رفع این معضل در اسرع وقت و با همکاری با مقامات بلندپایه اجرایی، قضایی و امنیتی در سطح ملی انجام پذیرد تا تصمیمات در مقام اجرا، ضمانت اجرایی لازم را داشته باشد.
در رابطه با بومی گرایی،اصفهان خودش بدتر از همه جا هست،اول خودش اصلاح کنه بعد نسخه دیگران رو بپیچه
سلام اتفاقا خود استان اصفهان هم انحصار طلبی برای بار رانندگان رو انجام میدهند باربریها!!! بنده کامیون دار هستم باربریها از هر ۲۰ بار اتفاقی یک بار به غریبه میدهند!!
اتفاقا برعکس فرمودید، هیچ جا مثل اصفهان غریب پرست نیستن ،باربری ها بیشتر مایل هستن که بار را به غریبه ها بدهند تا بومی ها، به خاطر اینکه کمیسیون بیشتری دریافت کنن، راننده غریبه مجبوره با هر کرایه ای بار را ببره ، برگرده خونش
نخیر آقایرعزیز. اصفهان که ذوب آهنش معروفه به ذوب اهن فارس.. شاپورش ب همه بار میده فولاد مبارکم که همینجور
پایانه رشت که نقلش نگفتنی هست... با این تعرفه کم تازه ...
بله بار اصفهان غریبه جابجا مکنه کرایه بالا خود اصفهانی میدن بار زمین موند بی ارزش بی کرایه غربیه میدن
سلام این بومی گرایی درتمام استانها مشاهده میشود فقط در خوزستان اینطور نیست همه بار گیری میکنند ایا اداره حمل نقل نمی تواند جلوگیری از این بومی گرای کند متاسفانه اکثر ارگانها ان استا نها همکاری نمی کنند با راننده غریب
پدیده ی بومی گرایی درپایانه قزوین علی رغم تسلط مدیریتی برعملکرد شرکتهای حمل ونقل یک نکته بسیارمنفی در پایانه بار قزوین است اینکه یک کامیون غیربومی کارت نوبتش سه روز اعتبار داشته باشد یعنی اینکه کامبون غیربومی مجبور شود بار کارخانه وصاحب باری را که هم کرایه کم میدهد هم کرایه را یک ماه دیر میدهد هم بارسنگین میزند وهر کاری دوست دارد با کامبوندار وراننده بکند بسیار به سود مالکان کالا ست که میگویند بار را اعلام کن غبربومی از ترس باطل شدن مجبوره بار را بگیرد.انجمن صنفی رانندگان قزوین اینجا یار ویاور صاحبان کالاست.لطفا اعتبار نوبت را درپایانه قزوین بومی وغیربومی یکسان باشد.
ازجمله منطقه ای کرمان شهرسیرجان راننده ۱۲ساعت یا۱روزدر صف گازوییل مونده آقایان بومی سرمیرند ودرعرض ۱۰دقیقه گازوییل میزنند وقتی هم که اعتراض میکنیم یاتحتیدویاتمسخر میشویم ازمسیولین محترم تقاضای عاجل دارم رسیدگی کنندبااحترام
در بندر های شمالی بار مال بچه های بومی هست
نظارت اصلا نیس
فقط بومی گرایی در جهرم فقط به غریبه ها بارمیدن
در مورد بومیگرایی شهر جهرم فقط به غریبه ها بارمیدن من خودم بچه همونجا هستم بخدا اگر دیگه ماشین گیرنیادباربه ما میدن اگرنه کل بارها میدن به غریبه ها
اگر قرار بر بومی گرایی و قومیت بازی باشد هیچ کامیونی حق ندارد از استان خود خارج بشود دولت سریعتر فکری به حال این خائنان بکند گرنه سنگ روی سنگ بند نمیشود
مسعلون محترم چرادرزمان جنگ بومی وغیربومی نداشتیم جوانان آذربایجان درجنوب کشورتیکه تیکه شدند
نه اینکه اصفهانی ها در این مورد خیلی خوب هستن، اصفهان اول بارهای خوب رو به بومی ها میده اگر نه مونده ای بود با کرایه های ناچیز به غیر بومی میده، این مدل در ابتدا از اصفهان و قزوین شروع شد بعد به سایر شهرها رسید.
یک فکری برای کمیسیون به ناحق که از وانت نیستان و بقیه می گیرند باشید کی جوابگو این همه ظلم در حق راننده هست
ببینید دوست عزیز ،بومی گرایی در مناطق جنوبی جزو حقوق اولیه بومیان هستش ،چرا چون توزیع امکانات در شهر های شما با شهرهای جنوبی یکسان نیست
باسلام وخسته نباشی به تمام همکاران عزیزم همه جا اول بار به بومیها میدن بعد باری ماند به غیرمومی میدن واضافه کمیسیون میگیرن واقعا قشر راننده ومالک بدبخته خودمون به همدیگه رحم نمیکنیم بعد میخواید مسعول بدادمون برسه خدا فقط بفریادمون برسه
استان کرمان کارخانه لاستیک بارز هم به بومی بار میده به غیر بومی بار کم میده
این بومی گرایی درمرزها باشماق وجاهای دیگه هم است ومسئولان خودشون میدونند ولی کسی کاری نمیکنه اول ماشین بومی میره بعد اگر وقت بود غیربومی
این بومی رو چگینی ها تو انزلی مد کردن بعدش تو قزوین یکاری کردن برکت از بندر انزلی رفت
با تشکر از آقای عبدالهی رییس انجمن صنفی اصفهان، امیدواریم که از استان اصفهان که بدعت گذار بومی گرایی در کشور بوده شروع کنند و بساط این آفت حمل و نقل رو که موجب سوء استفاده شرکت های حمل و نقل و صاحبین کالا از قشر راننده شده را برچینند
سلام من خودم وداداشم صاحب ۷کشنده هستیم دوروزپیش طی تماسی که ازاستان ایلام ازباربری خلیج فارس باهاهنگی کارمندغله داشتیم ساعت ۸غروب سیلوگندم دره شهر خوابیدم صبح راننده های بومی باهزارفحش ناسزا به باربری وصاحب سیلودر سیلو روبستن تاساعت۱۱صبح تواون گرما موندیم آخرش بدون باربرگشیم پشت سرما شروع به بارگیری ماشینها بومی کردن آخه این چه عدالتی ۲۰تاراننده ای که اومده بودن اعتراض میکردن من شخصا اسم وفامیل همه رو بلدم آیا کسی جوابگوهست......بخدا اون شب تاصبح پشه نذاشت بخوابیم...اگه اینجوری بخواد ادامه داشته باشه واسه ماهم کاری نداره آقایون بومی .......
در رابطه با بومی گرایی اصفهان خیلی جالبه .یکی اینکه غیربومی ۴۸ساعت وقت داره وبومیهای خودشون ۷۲ ساعت. جالبتر اینکه میری نوبت میزنی و دوروز میخابی برا بار تو همه اعلامبارها هم شرکت کردی بار هم گیرت نیومده باشه بازم باطل میکنه اصلا انصاف نیس من چن بار دو روز خابیدم وبار گیرم نیومده خالی از اصفهان رفتم
به نام خدا
با سلام
تا زمانی که قوانین مشخصی برای حمل و نقل در مجلس تصویب نشود و حمل و نقل با بخشنامه های سلیقه ای و بخشنامه های روزانه اداره شود، نباید فرمانداری ها و شوراهای تامین و .... را مسئول بی نظمی حمل و نقل دانست. کشور ما در حمل و نقل قوانین شرکت محور را دارد اما در حقیقت کاملا راننده محور میباشد. اکثریت شرکتهای حمل و نقل عملا بارنامه نویسی بیش نیستند و مسئولیت واقعی حمل و نقل بر عهده رانندگانی هستن که بیش از ۹۰ درصد مالکان کامیونهایشان میباشند.
قانون باید و باید اصلاح شده و در قوانین جدید حق کامیوندار و راننده نیز حفظ شود
کلا شغل رانندگی به علت بی عدالتی عدم قانون مشخص یا عدم رعایت قوانین خرابی جاده ها ،جریمه ،برخورد ناشایست بعضی ازصاحبان کالا،گرانی خدمات وقطعات،نبود امکانات کافی بارگیری وتخلیه هزینه های سنگین ،سوء استفاده باربری ها ،عدم آگاهی رانندگان از قوانین،بومی سازی برخی استانها، بی کیفیت بودن قطعات، ایمن نبودن جاده ها و ناوگان حمل ونقل وفرسودگی ناوگان، ونشستن مداوم، عدم همخوانی دخل وخرج ،مالیات وعوارض ،مخاطرات کار،سرپیچی پمپهای سوخت از قوانین وصلیقه ای عمل کردن انها برای کامیونها،دوری از خانواده به شغلی استرس زا وسخت تبدیل شده و هیچ مسئولی وارگانی پاسخ گو نیست حتی انجمن رانندگان در برخی مواقع نه تنها مرهمی برای دردهای رانندگان نشده بلکه مانعی بر موانع موجود برسر رانندگان شده است.
با این وضع توضیع کامیون در بازار و اسقاط نشدن قدیمی ها که اونها هم گناهی ندارند با این قیمتهای خنده داره کامیون ها وضع از این هم بدتر خواهد شد چون یه سری ماشینا مونده تو نمایندگی ها و یه سری هم سرمایه گذاری کردن انداختن یه گوشه گاراژ وقتی بریزن تو خیابون اونوقت کدوم اقتصاد جوابگوی این همه ماشینه