پیشرفت پرشتاب متروی اصفهان
سازمان قطار شهری اصفهان و حومه به طور شبانه روزی در حال تکمیل ابرپروژه خط دو مترو است که با بیش از ۲۴ کیلومتر طول و پیش بینی ۲۳ ایستگاه، به عنوان یکی از ابرپروژه های شاخص این کلان شهر به شمار می رود.
سازمان قطار شهری اصفهان و حومه به طور شبانه روزی در حال تکمیل ابرپروژه خط دو مترو است که با بیش از ۲۴ کیلومتر طول و پیش بینی ۲۳ ایستگاه، به عنوان یکی از ابرپروژه های شاخص این کلان شهر به شمار می رود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، خط دو متروی اصفهان ۲۴.۷۵ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر، ۲۳ ایستگاه برای آن پیش بینی شده است. در حال حاضر ۱۵ ایستگاه آن حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه کهندژ در حال تکمیل است و مسیری به طول ۱۴.۷ کیلومتر دارد.
خط دو از بخش شمال شرقی اصفهان و منطقه ۱۴ (ایستگاه دارک) آغاز می شود و با عبور از خیابان های زینبیه، لاله و هاتف، میدان امام علی (ع)، خیابان نشاط و فلسطین، به ایستگاه امام حسین (ع) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع خواهد داشت که در ادامه تعدادی از مهمترین ایستگاه های این خط مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
ایستگاه زینبیه
اجرای ایستگاه زینبیه در خط دو متروی اصفهان به روش شمع و ریب بوده و در آن ۱۱۵ هزار متر مکعب خاک برداری، شش هزار تن آرماتوربندی، ۲۶ هزار متر مربع قالب بندی، ۵۰ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۱۳ هزار متر مکعب حفاری انجام شده است.
زیربنای ایستگاه زینبیه خط دو متروی اصفهان ۹ هزار متر مربع است و معماری این ایستگاه به دلیل همجواری آن با حرم حضرت زینب (س)، متأثر از این فضا و مطابق با معماری ایرانی و اسلامی است.
ایستگاه عاشق اصفهانی
«عاشق اصفهانی» سومین ایستگاه خط دو متروی کلان شهر اصفهان است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. وجه تمایز این ایستگاه با سایر ایستگاه های خط دو مترو ۴۵۰۰ متر مربع فضای باز میدان عاشق اصفهانی است که در طراحی ایستگاه تلاش شده است المان های قبل، حفظ شود. برای این ایستگاه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
ایستگاه عمان سامانی
عملیات اجرایی ایستگاه عمان سامانی از سال ۱۳۹۷ آغاز و در مراحل احداث آن ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب خاک برداری، ۲۱ هزار متر مربع شاتکریت، ۵۵۰۰ تن آرماتوربندی و ۵۰ هزار و ۷۰۰ متر مکعب بتن ریزی در آن انجام شده است.
ایستگاه عمان سامانی با رمپ و تونل به هسته مرکزی دسترسی پیدا کرده و با روش شمع و ریب به عنوان سازه نگهبان، امکان اجرای فضای ایمن برای احداث سازه اصلی ایستگاه را فراهم کرده است. میزان پیشرفت این پروژه نزدیک به ۱۰۰ درصد است.
ایستگاه شاهد
عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و روش اجرایی این ایستگاه Top-Down است. دسترسی به محل ایستگاه از طریق یک رمپ در ضلع جنوب شرقی بوده و محل تجهیز کارگاه نیز در همین قسمت واقع شده است. این ایستگاه دارای دو دسترسی در ضلع غرب و شرق خیابان و دو سازه پله فرار در ضلع شمال شرقی و جنوب غربی است.
زیربنای ایستگاه شاهد خط ۷۲۵۰ متر و خاک برداری این ایستگاه ۹۲ هزار مترمکعب است. ۲۲۳۰ تن آرماتوربندی از حجم کلی ۴۱۰۰ تن و ۲۳ هزار متر مکعب از مجموع ۳۱ هزار متر مکعب بتن ریزی در این ایستگاه انجام شده است.
ایستگاه طوقچی
پروژه احداث ایستگاه طوقچی خرداد ۱۳۹۹ آغاز و رمپ آن نیز پس از جابه جایی تأسیسات با همکاری تمام دستگاه های مرتبط در کوچه علی ابن سهل ایجاد شد. اجرای این پروژه به صورت «شمع کج» در حال اجرا است، بنابراین چیزی از سطح زمین مشخص نیست، اما زیرزمین فعالیت ها با قوت انجام می شود.
ایستگاه طوقچی حدود ۱۲۰ متر طول دارد و ۱۲۰ شمع برای احداث آن مورد استفاده قرار می گیرد.
پس از ورود دستگاه حفار مکانیزه شرقی جبهه شمالی (دارک) به ایستگاه طوقچی تی بی ام غربی وارد این ایستگاه می شود و طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال آینده کل سازه ایستگاه و دسترسی های آن تکمیل خواهد شد.
ایستگاه امام علی (ع)
ایستگاه امام علی (ع) هشتمین ایستگاه خط دو متروی اصفهان است که اواسط مسیر خط دو مترو واقع شده و از آنجا که این خط از دو سمت زینبیه و کهندژ به سمت مرکز حرکت می کند، می توان گفت از سمت کهندژ ایستگاه نهم و از سمت زینبیه ایستگاه هشتم محسوب می شود.
قرارداد اجرایی این ایستگاه فروردین ۱۴۰۱ منعقد و پس از انجام فعالیت های مقدماتی از جمله تجهیز کارگاه و تصویب طرح های ترافیکی، عملیات اجرایی از تیرماه سال گذشته آغاز شد. طی این مدت ابتدا عملیات خاک برداری فونداسیون زیرگذر انجام و سپس اجرای ایستگاه آغاز شده است.
این ایستگاه به لحاظ اینکه زیر فونداسیون یک زیرگذر اجرا می شود، شاخص است. زیرگذر امام علی (ع) سال ۱۳۸۲ اجرا شد و دارای دو طبقه است؛ یک طبقه مربوط به ترافیک و در طبقه دوم سازه های قدیمی میدان عتیق اصفهان اجرا شده است.
این کارگاه در قسمت مرکزی شهر همراه با ترافیک سنگین در نقطه اتصال خیابان عبدالرزاق به ولی عصر (عج) و در یک فضای بسته و محدود واقع شده است، شرایط فعالیت در این ایستگاه به دلیل کنترل ترافیک، ایجاد مزاحمت نکردن برای شهروندان و کار کردن زیر یک فونداسیون بسیار حساس و ویژه است و باید با دقت و احتیاط انجام شود.
ایستگاه نقش جهان
عملیات اجرایی این ایستگاه از مرداد ۱۴۰۱ آغاز شده و برنامه زمان بندی آن ۳۲ ماهه است. با توجه به موانع و مشکلات از جمله میراث فرهنگی و تملیک زمین های اطراف آن، این پروژه تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش بینی می شود طبق زمان بندی انجام شده تا پایان ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد، همچنین برای این ایستگاه ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.
روش اجرایی ایستگاه نقش جهان با عنوان NATM بسیار خاص است و می توان گفت در ایران نخستین ایستگاه کامل با این روش، نقش جهان است.
تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای بررسی ابزار دقیق و کنترل نشست های این ایستگاه هزینه شده و حدود سه هزار متر بتن ریزی داشته است. در این ایستگاه تاکنون دو هزار متر مکعب شاتکریت زده و حدود ۴۳۰ هزار تن آهن مصرف شده است.
ایستگاه آمادگاه
این ایستگاه به دلیل مباحث ترافیکی به صورت زیرزمینی و به روش شمع و ریب حفاری می شود. زیربنای ایستگاه آمادگاه بالغ بر ۹۴۰۰ متر مربع، خاک برداری آن بالغ بر ۷۲ هزار متر مکعب و بتن ریزی آن بالغ بر ۲۶ هزار مترمکعب است. اجرای این ایستگاه به لحاظ شرایط خاص خاک، همچنین تراز آب زیرزمینی که دارد با ابتکار و دانش فنی مهندسان مشاور و پیمانکار و مدیریت طرح به روش زیرزمینی و با تمهیدات بسیار خاصی صورت گرفته و عملیات اجرایی آن با قراردادی بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان از مردادماه ۱۴۰۰ آغاز شده است.
ایستگاه خلجا
عملیات حفاری و لاینینگ هسته مرکزی ایستگاه خلجا واقع در محل تقاطع خیابان طالقانی و خیابان زاهد به پایان رسیده و دستگاه حفاری مکانیزه از آن عبور کرده است. ابعاد ایستگاه ۱۳۶ متر در ۱۷ متر و مبلغ قرارداد این پروژه ۶۰ میلیارد تومان است.
حفاری دسترسی شمالی ایستگاه در حال انجام است و پیش بینی می شود به شرط تأمین به موقع منابع مالی، کارهای ابنیه این پروژه تا سال آینده به پایان برسد.
ارتفاع ۱۴ متری این ایستگاه از ویژگی های خاص آن به شمار می رود که پس از پایان نازک کاری، نمای ویژه ای به آن خواهد بخشید.
ایستگاه چهارسو
سطح زیربنای ایستگاه چهارسو ۱۱ هزار و ۱۷۰ متر مربع است و از ویژگی های شاخص آن قرار گرفتن در کنار بیمارستان کاشانی است، همچنین عملیات اجرایی سازه نگهبان و خاک برداری این ایستگاه از آذر ۱۳۹۸ آغاز شده است.
در ایستگاه چهارسو ۶۳۳ عدد شمع سازه ای و غیرسازه ای، ۱۰۰ هزار مترمکعب خاک برداری، سه میلیون و ۴۰۰ هزار کیلوگرم آرماتوربندی و ۳۶ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.
زمان پایان عملیات اجرایی این پروژه بر اساس زمان بندی و برنامه ریزی های انجام شده خرداد ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.
عملیات اجرایی این ایستگاه با معضل خاصی مواجه نبوده است و طبق برآوردهای انجام شده، هزینه این پروژه بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.