بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

تحول برقی در حمل ونقل عمومی شهر اصفهان

به دنبال مطرح شدن گزینه برقی سازی وسایل حمل ونقل عمومی در شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا، مدیران دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیز با هدف کاهش آلاینده ها در هوای نصف جهان و به منظور تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی» برقی سازی وسایل نقلیه عمومی را به عنوان یکی از شاخص ترین اهداف خود در نظر گرفته اند.

تین نیوز

به دنبال مطرح شدن گزینه برقی سازی وسایل حمل ونقل عمومی در شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا، مدیران دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیز با هدف کاهش آلاینده ها در هوای نصف جهان و به منظور تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی» برقی سازی وسایل نقلیه عمومی را به عنوان یکی از شاخص ترین اهداف خود در نظر گرفته اند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا،  آلودگی هوا یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامتی شهروندان بوده و به همین علت سالانه هزاران نفر در سال به علت بیماری های تنفسی جان خود را از دست می دهند؛ از این رو برای کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف انرژی راهکارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از بهترین آن ها برقی سازی حمل ونقل عمومی در کلان شهرها است.

کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و جایگزین کردن خودروهای برقی و تکیه بر منابع تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و باد که در شارژ باتری خودروهای برقی نقش دارند، علاوه بر بهبود آلودگی هوا تأثیر بسزایی بر منابع طبیعی دارد.

حمل ونقل شهری و گسترش آن در کلان شهر اصفهان به عنوان سومین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران که سال های گذشته میزبان تعداد زیادی مهاجر بوده و جمعیت آن در حال افزایش است، اهمیت زیادی دارد، در این راستا توسعه حمل ونقل عمومی و در رأس آن مترو، همچنین مدهای جدید حمل ونقلی همواره مورد تاکید و توجه مدیریت شهری اصفهان بوده است،

در حال حاضر تولید اتوبوس های برقی در کشور به مقدار انبوه نرسیده است و تمام شرکت های داخلی تولیدکننده اتوبوس تاکنون یک نمونه از این اتوبوس ها را تولید کرده اند، از این رو مدیریت شهری اصفهان پیگیری کرده است تا حداقل طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مرکز شهر و نقاط دارای ترافیک سنگین و آلودگی هوای بیشتر خریداری شود تا شهروندان برای استفاده از اتوبوس برای انجام سفرهای درون شهری خود بیشتر رغبت کنند.

نوروز ۱۴۰۳ پای نخستین اتوبوس برقی به خط گردشگری اصفهان باز شد و پس از آن در راستای سیاست گذاری کلی حوزه حمل ونقل برای توسعه حمل ونقل پاک و زمینه سازی برای استفاده شهروندان از وسایل نقلیه برقی، در دومین نمایشگاه حمل ونقل دانش بنیان تفاهم نامه ای بین شهرداری اصفهان و شرکت مپنا برای احداث تعدادی جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی منعقد شد.

دو جایگاه از این ایستگاه ها که جانمایی آن قطعی شده، به صورت مشارکتی توسط شهرداری اصفهان و شرکت مپنا در حال احداث است که یکی از این ایستگاه ها در خیابان فرایبورگ در منطقه ۶ اصفهان و ایستگاه دیگر در محدوده میدان بزرگمهر در منطقه ۴ اصفهان قرار دارد؛ بخشی از زیرساخت های این دو ایستگاه توسط شهرداری تأمین می شود و تأمین تجهیزات شارژ این دو ایستگاه توسط شرکت مپنا صورت می گیرد.

البته با توجه به گسترش استفاده از وسایل نقلیه برقی در آینده، احداث و راه اندازی این دو ایستگاه کافی نیست و با توجه به توانمندی بخش خصوصی می توان در آینده تعداد بیشتری از این ایستگاه ها را در شهر اصفهان احداث و راه اندازی کرد.

قرارداد تأمین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در حال انعقاد است

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان می گوید: موضوع برقی سازی خودروها در مرحله نخست به دلیل تأثیرات زیست محیطی مطرح می شود؛ در مطالعات صورت گرفته در شهرهای بزرگ که اصفهان از آن مستثنی نیست، نزدیک به ۷۰ درصد از آلودگی های هوا مربوط به منابع متحرک است، بنابراین استفاده از سوخت های فسیلی تأثیرات مخربی بر محیط زیست و وضعیت هوا به ویژه برای شهروندان داشته است و استفاده از خودروهای برقی می تواند تا حدودی این مشکل را رفع کند.

وی با اشاره به برنامه مجموعه مدیریت شهری در شهر اصفهان می گوید: هدف مدیریت شهری در نخستین گام این است که بتواند موضوع مربوط به خودروی برقی را در ناوگان حمل ونقل عمومی مورد استفاده قرار دهد، به همین علت قراردادی برای تأمین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در سطح شهر با شرکت مربوطه در حال انعقاد است که طی شش ماه آینده نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان می کند: با توجه به اینکه این موضوع یک تجربه جدید در همه دنیا است، بنابراین نحوه استفاده، چگونگی و بررسی نتایج مثبت و نقاط ضعف آن احتیاج به زمان دارد؛ از این رو برای دستیابی زودتر به این نتیجه، شهرداری اصفهان سال گذشته یک دستگاه اتوبوس برقی را در سطح شهر با تمام ظرفیت مورد استفاده قرار داد که نتایج آزمایش آن بسیار خوب بود.

قربانی با بیان اینکه موضوع برقی سازی خودروها در حال پیگیری است، بیان می کند: الزاماتی برای این کار وجود دارد، از جمله اینکه محل هایی باید برای شارژ باتری این خودروها در نظر گرفته شود که در حال حاضر زیرساخت های مربوط به این موضوع در اتوبوسرانی در حال مهیا شدن است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر دو نقطه در سطح شهر اصفهان برای محل شارژ وسایل حمل ونقلی برقی مکان یابی شده است و توسط شرکت مپنا تجهیزات لازم طی روزهای آینده نصب خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می کند: مقدمات برقی کردن تاکسی ها در شهر اصفهان فراهم شده است تا شرکت هایی که در این باره آمادگی دارند، در این زمینه اقدام کنند، البته باید تسهیلاتی برای برقی سازی و نوسازی تاکسی ها پیش بینی شود.

تعدادی تاکسی و اتوبوس برقی سال جاری خریداری می شود

حسین حق شناس، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار می کند: اصفهان در برقی سازی سیستم حمل ونقل از حدود هشت سال پیش پیشرو بوده است و تصمیم گرفت موتورهای برقی را در سیستم حمل ونقل اشتراکی راه اندازی کند، اما به دلیل نبود زیرساخت ها و آشنایی مردم موفق نبود، البته در این زمینه پیشتاز بوده است و تلاش کردیم وسایل نقلیه برقی را راه اندازی کنیم.

وی عنوان می کند: وسایل نقلیه برقی بسیار آلودگی کمتری دارد، زیرا به هر حال باید برقی تولید شود و برای تولید برق در ایران آلودگی ایجاد می شود، اما اگر در یک فضایی خارج از شهر برق تولید شود و بعد از مبدل برقی داخل شهر استفاده کنیم، موجب کاهش آلودگی هوا در شهر خواهیم شد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان می گوید: به طور تقریبی طی دو سال اخیر که سیاست های دولت به سمت وسایل نقلیه برقی حرکت کرده، اصفهان وارد موضوع وسایل نقلیه برقی از جمله اتوبوس، تاکسی، موتور سیکلت، دوچرخه های برقی و انواع وسایل پاک رو شد.

حق شناس با اشاره به زیرساخت های لازم برای برقی سازی وسایل حمل ونقل عمومی بیان می کند: در حال حاضر هیچ شهری در ایران زیر ساخت های لازم را ندارد، از این جهت می گویم که ما انتظار این را نداشته باشیم که شهر پر از ایستگاه شارژ شود و بعد خودرو یا اتوبوس برقی وارد شود که هیچ شهری اینگونه نیست، اما با ورود اتوبوس ها و تاکسی های برقی هم زمان شارژرهای آن هم نصب می شود، و جدا از هم نیستند، یعنی همان موقع که تاکسی برقی یا اتوبوس خریداری شد شارژر آن هم به طور حتم تهیه می شود.

وی اظهار می کند: قرار است دو ایستگاه آزمایشی در شهر راه اندازی کنیم، بنابراین تا شش ماه آینده به طور حتم مردم ایستگاه شارژی را هم برای خودرو هم برای موتور سیکلت می بینند، اما بحث اتوبوس ها جدا است، چرا که اتوبوس ها سیستم حمل ونقل عمومی است و شارژر آن ها داخل شهر نیست و در مراکز دپوی خود اتوبوس ها قرار می گیرد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید می کند: مهم ترین قسمت زیرساخت های وسایل نقلیه برقی ایستگاه شارژ و برقی است که باید تأمین شود که اداره برق قول هایی در راستای تأمین برق داده است تا موردی پیش نیاید، بنابراین هم زمان روی ایستگاه های شارژ کار می شود.

حق شناس عنوان می کند: مهم ترین زیرساخت موضوع ما برق است که همه می دانیم با کمبود آن مواجه هستیم، اما می توان آن را مدیریت کرد، برای مثال در زمان هایی که ما مصرف برق کم تری در خانوار داریم می توانیم در آن موقع وسایل نقلیه عمومی را شارژ کنیم که از برق کم باری استفاده شود.

حق شناس تاکید می کند: طرح ایستگاه شارژ خودروهای برقی در مرحله نهایی است و تا شش ماه آینده ایستگاه شارژ دوچرخه و موتورهای برقی در سطح شهر و بعضی از پارکینگ های شهرداری و اماکن عمومی و معابر راه اندازی می شود که اگر شهروندی موتور، دوچرخه، یا هر وسیله نقلیه برقی غیر از خودرو داشت بتواند آن را در این ایستگاه شارژ کند.

وی بیان می کند: طبق قول های داده شده، تعدادی تاکسی و اتوبوس برقی به یقین سال جاری خریداری خواهد شد و ما آن ها را در سطح شهر مشاهده می کنیم تا بعد بتوانیم در راستای استفاده از این وسایل کارهای فرهنگی انجام دهیم و محدودیتی برای خودروهای بنزینی بگذاریم و مواقعی که آلودگی هوا افزایش پیدا می کند در محدوده های آلوده نروند و فقط خودروهای برقی استفاده شود.

 

اغلب هزینه های تعمیر و نگهداری خودروهای برقی بسیار پایین تر از خودروهای معمولی است

مهرداد تقی زاده، کارشناس حمل ونقل نیز می گوید: برقی کردن حمل ونقل عمومی اقدام مثبتی است و یکی از مهم ترین نتایج آن کاهش آلایندگی های هوا و آلودگی صوتی است و یک مزیت بسیار مهم دیگر این است که به طور معمول هزینه های تعمیر و نگهداری خودروهای برقی بسیار پایین تر از خودروهای معمولی است، بنابراین شاید در ابتدا قیمت آن گران باشد، اما هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها پایین تر است و برای اتوبوسرانی ها این کار را تسهیل می کند.

وی درباره زیرساخت های برقی سازی حمل ونقل عمومی ادامه می دهد: پیش از بهره برداری هر پروژه ای باید زیرساخت های آن فراهم شود، زمانی برای حمل ونقل عمومی یک خط تولید برق از بالا کشیده می شد، اما هم اکنون باید خط تولید برق و سیستم هایی که به آن ملحق می شود را بررسی کرد و موارد مرتبط با ایمنی اعم از برق گرفتگی پیش بینی شود.

این کارشناس حمل ونقل می افزاید: در گذشته اتوبوس برقی در مسیر میدان امام حسین (ع) تهران تا یک مسافتی داشتیم و پس از مدت کوتاهی جمع شد، اما بعد از سال ها سیستم های برقی قوی تری در کشورهای دیگر آمد که احتیاجی به سیم هوایی نداشت و در نتیجه یا باتری در داخل اتوبوس است یا در داخل زمین که اتوبوس انرژی را از آن دریافت می کند و البته هر کدام از این موارد مزایا و معایبی دارد.

کارشناس حمل ونقل با اشاره به مسئولانی که تصمیم به برقی سازی حمل ونقل عمومی دارند، می گوید: مدیران و مسئولان مربوطه باید پیش از اجرای این طرح یک مطالعه کامل و جامع در این حوزه داشته باشند، انواع سیستم های برقی را مطالعه کنند و پس از آن بهترین این سیستم ها را برای کشورمان با توجه به شرایط انتخاب کنند؛ هنگامی که با عجله و بدون مطالعه کاری انجام گیرد، ممکن است برای ما گران تمام شود.

تقی زاده عنوان می کند: نگرانی من این است که اگر شهرداری ها برنامه ای دارند، عجولانه و بدون مطالعه نباشد، چراکه ابتدا باید در یک کمیته مطالعاتی بررسی و نتیجه مطالعات اجرا شود.

به گزارش ایمنا، پکن پایتخت چین با ۲۱ میلیون جمعیت حوالی یک دهه پیش یکی از آلوده ترین شهرهای جهان بود، اما امروزه با سرمایه گذاری بر خودروهای برقی تأثیر بسزایی بر پاک شدن هوای خود داشت، بنابراین برقی سازی حمل ونقل عمومی و خودروها یکی از مهم ترین سلاح ها برای جنگ با آلودگی هوا است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.