بازدید سایت : ۳۴۶۸۲

استاندارد سوخت و موتور خودروها باید ارتقا پیدا کند

استاندارد سوخت و موتور خودرو باید هر سال ارتقا و همزمان میزان استاندارد آلایندگی خودرو کاهش پیدا کند و با جدیت بیشتری با این موضوع برخورد شود.

استاندارد سوخت و موتور خودروها باید ارتقا پیدا کند
تین نیوز

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان گفت: استاندارد سوخت و موتور خودرو باید هر سال ارتقا و همزمان میزان استاندارد آلایندگی خودرو کاهش پیدا کند و با جدیت بیشتری با این موضوع برخورد شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، جمشید لقایی اظهار کرد: به دلیل اینکه بعضی از خودروهای شهر به مراکز معاینه فنی شهرستان های مجاور مراجعه می کنند، همواره تناقضی در آمار مراجعه مردم به مراکز معاینه فنی وجود داشته است.

لقایی افزود: دغدغه اصلی این است که آیا تمام رانندگان خودروهای مشمول معاینه فنی، برای تمدید گواهی معاینه فنی خودروی خود به موقع به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند؟

وی تاکید کرد: استاندارد سوخت و موتور خودرو باید هر سال ارتقا و همزمان میزان استاندارد آلایندگی خودرو کاهش پیدا کند و با جدیت بیشتری با این موضوع برخورد شود.

لقایی گفت: اینگونه اقدامات تنها با پیگیری سازمان محیط زیست، مرجع تصویب، مجلس شورای اسلامی و مراکز معاینه فنی شهرداری اصفهان به تصویب می رسد.

وی با بیان اینکه زمانی که عمر ناوگان حمل ونقل عمومی به فرسودگی می رسد، تعداد دفعات معاینه فنی دوبرابر می شود و رانندگان این ناوگان باید دو بار در سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، ادامه داد: در مراکز معاینه فنی ابعاد مختلفی از جمله وضعیت ظاهری، ایمنی و آلایندگی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد، همچنین وضعیت آلایندگی خودرو تأثیر مستقیمی در آلودگی هوای شهر دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل ونقل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: معاینه فنی برای خودروهای سواری با سن چهار سال به بالا و وسایل نقلیه عمومی با سن بالای یک سال الزامی است.

لقایی با بیان اینکه نداشتن گواهی معاینه فنی خودرو تخلف است، گفت: خودروهایی که گواهی معاینه فنی ندارد، باید توسط دوربین های مکانیزه و پلاک خوان یا پلیس راهور اعمال قانون شود و شهروندان نیز آگاه باشند که هرچقدر خودروی آن ها آلودگی کمتری تولید کند، آب و هوای بهتری را تنفس می کنند.

وی با اشاره به اینکه قطعه مهمی در خودروها با عنوان کاتالیز است که در مسیر خروجی دود از اگزوز قرار می گیرد، افزود: کاتالیز باید بسیاری از دودهای سمی را تصفیه کند، اما این قطعه تاریخ انقضا دارد و به طور طبیعی پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهد، بنابراین کاتالیز باید به موقع تعویض و جایگزین شود.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان تاکید کرد: در سال های اخیر به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و افزایش قیمت ها، شهروندان توجه جدی به قطعه کاتالیز نداشته اند و تا زمانی که در محدود مجاز آلایندگی قرار داشته باشند از همان کاتالیز اولیه استفاده می کنند و به فکر تعویض یا جایگزین آن نیستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.