بازدید سایت : ۳۶۸۲۷

بلایی که بومی گرایی سر رانندگان کامیون آورد

تجمع اعتراضی رانندگان برای توزیع ناعادلانه بار مقابل فولاد مبارکه

بلایی که بومی گرایی سر رانندگان کامیون آورد
تین نیوز

جمعی از رانندگان کامیون اصفهانی مقابل فولاد مبارکه اصفهان تجمع اعتراضی برگزار و نسبت به بومی گرایی در توزیع بار گلایه کردند. آنان تاکید داشتند که یک بار خشکسالی و بار دیگر بومی گرایی آنان را بیکار کرده و معیشتشان را به خطر انداخته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، با وجود آنکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دستورالعملی برای ممنوعیت بومی گرایی در پایانه های توزیع بار صادر کرده تا از توزیع ناعادلانه بار جلوگیری کند اما رانندگان کامیون همچنان از معضل بومی گرایی گلایه و تاکید دارند این تبعیض و رانت همچنان به شدت ادامه دارد.

در هفته های اخیر نیز تقابل بومی گرایان در اماکن تخلیه و توزیع بار با رانندگان کامیون غیربومی که برای دریافت بار به شهرهای مختلف کشور مراجعه می کنند، افزایش یافته و همین مساله موجب نگرانی از احتمال شدت یافتن درگیری ها و نارضایتی رانندگان کامیون و فعالان صنفی حمل و نقل جاده ای کالا شده است.

شاهد این ادعا نیز  فیلمی است که اخیرا در شبکه های اجتماعی منتشر شده و نشان می دهد شیشه جلوی کامیون یک راننده که از اصفهان برای بارگیری از فولاد سنگان مراجعه کرده، شکسته شده است؛ چراکه یکی از بومی های منطقه با این بهانه که چرا از سنگان بارگیری کرده، با او درگیر شده و شیشه جلوی کامیون این راننده اصفهانی را با سنگ شکسته است!

رانندگانی که خانه نشین شدند

حسینعلی ضیایی، راننده کامیون و فعال صنفی اصفهانی به ترابران خبر داد که چهارشنبه تعدادی از رانندگان کامیون اصفهان در اعتراض به بومی گرایی و تبعیض در توزیع بار مقابل کارخانه فولاد مبارکه تجمع داشتند و مشکلات خود را بیان کردند.

به گفته ضیایی این دسته از رانندگان کامیون نسبت به توزیع ناعادلانه بار در سطح کشور و بومی گرایی که منجر به بیکاری رانندگانی که در شهرهای آنان کارخانه یا معادن وجود ندارد، شده است، اعتراض دارند.

او توضیح داد: «ما روز چهارشنبه مقابل درب فولاد مبارکه تجمع کردیم چون در رزرو بار مشکل داریم. متاسفانه آب منطقه ما (اصفهان) را بردند و کار کشاورزی را از بین بردند الان هم دارند کار ما را می گیرند. الان همه راننده های کمپرسی اصفهان خانه نشین شده اند.»

ضیایی افزود: «ما در تجمع دیروز اعلام کردیم که تبعیض در توزیع بار ما را خانه نشین کرده و بومی گرایی باعث شده رانندگان کامیون اصفهانی بار برای جابه جایی نداشته باشند.»

به گفته این فعال صنفی قرار است در هفته آینده جلسه ای با مسئولان مربوطه برگزار شود تا برای رفع معضل بومی گرایی چاره ای اندیشیده شود.

او یادآور شد: «درست است که خشکسالی اصفهان فقط به خاطر فولاد مبارکه نیست اما بخشی از حق آبه زاینده رود به فولاد مبارکه می رود پس ما هم سهمی داریم و حالا که کشاورزی را از ما گرفته اند نباید با بومی گرایی نگذارند با کامیون هم کار کنیم.»

محدودیت شعاع ۸۰ کیلومتری برای ورود به سامانه توزیع بار!

او در تشریح مشکلات رانندگان کامیون برای دریافت بار گفت: «ما ابتدا باید بار را در سامانه هایی که برای توزیع بار راه اندازی شده رزرو کنیم. رزرو نیز به گونه ای است که ابتدا سامانه برای افراد بومی یعنی افرادی که دارای کد ملی آن منطقه و پلاک ماشین آن منطقه هستند باز می شود و سپس در دقیقه های نهایی برای افراد غیربومی باز می شود. بنابراین معلوم است که باری برای افراد غیربومی نمی ماند و همه بار به بومی های منطقه می رسد.»

ضیایی با تاکید بر اینکه توزیع بار اصلاً عادلانه نیست، افزود: «به جز این محدودیت دیگری هم گذاشته اند که غیربومی برای ورود به سامانه توزیع بار و رزرو بار باید حتما به شعاع ۸۰ کیلومتری آن منطقه بروم تا سامانه برای من باز شود. یعنی باید با کامیون مسیر طولانی را خالی طی کنم و در شعاع ۸۰ کیلومتری حاضر شوم تا سامانه باز شود و تازه آن زمان باید صبر کنم ببینیم آیا بار به من می رسد یا نه که در اغلب موارد هم نمی رسد، زیرا بار را به بومی های منطقه می دهند نه ما که غیربومی هستیم. بنابراین باز باید آن مسیر را با کامیون خالی برگردم و نه تنها باری به من نرسیده بلکه ضرر هم کرده ام!»

او در ادامه با انتقاد از دخالت افراد غیرمتخصص در این حوزه گفت: «اخیراً امام جمعه یزد گفته که بار برای بومی های خود منطقه است اگر بار اضافه آمد آن را به غیربومی ها بدهید. باید پرسید چرا افراد غیرمتخصص در این کار دخالت می کنند؟»

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه با اسم بومی گرایی ما را بسیاری از رانندگان کامیون بیکار شده و در زندگی دچار مشکلات فراوان شده اند، گفت: «ما نامه هایی تنظیم کرده و می خواهیم برای مسئولان ارسال کنیم که جلوی بومی گرایی را در توزیع بار که فقط و فقط منجر به ایجاد رانت و تبعیض شده است، بگیرند.»

سامانه توزیع بار ملی باشد نه منطقه ای

ضیایی تاکید کرد: «نباید سامانه های مختلفی برای توزیع بار وجود داشته باشد و هر منطقه برای خودش یک سامانه داشته باشد چون منجر به تبعیض می شود. باید یک سامانه کلی که به مرکز است وجود داشته باشد و از طریق همین سامانه جامع بارها به نوبت توزیع شود تا کسی نتواند تبعیض قائل شود.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.