بازدید سایت : ۴۵۷۲۱

وضع نابسامان اتوبوس های شهری و گلایه شهروندان اصفهانی

اتوبوس های بدون سیستم سرمایشی، شلوغ و فرسوده که تأخیر هم دارند به یکی از چالش های شهر اصفهان در روزهای تابستان تبدیل شده است. مسئولان شهری علت این مسئله را به کوتاهی مسئولین نسبت می دهند.

وضع نابسامان اتوبوس های شهری و گلایه شهروندان اصفهانی
تین نیوز

اتوبوس های بدون سیستم سرمایشی، شلوغ و فرسوده که تأخیر هم دارند به یکی از چالش های شهر اصفهان در روزهای تابستان تبدیل شده است. مسئولان شهری علت این مسئله را به کوتاهی مسئولین نسبت می دهند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، صبح داغ تابستانی مردادماه است. شهروندان در میدان احمدآباد با دل پر و صورت های درهم و گرفته، منتظر اتوبوس اند! برای رسیدن به مقصد عجله دارند و زیر لب از اتوبوس های شهری گلایه می کنند. یکی می گوید ۲۰ دقیقه بیشتر است که منتظریم. مسافرها می خواهند به سمت خواجه عمید بروند.

دو نفرشان بعد از چند دقیقه تاکسی و اسنپ می گیرند و بی خیال خدمات اتوبوسرانی می شوند! بقیه منتظر اتوبوس می مانند. اتوبوسی که همه می دانند مثل همیشه شلوغ است و تا مقصد جای نشستن ندارد! جمعیت زیادی باید دوش به دوش هم ایستگاه به ایستگاه بایستند.

من هم مانند همشهریانم در این اتوبوس ایستاده ام! درد این روزهای اتوبوس اصفهان فقط شلوغی نیست. بسیاری از اتوبوس ها کولر هم ندارند. در همین اتوبوسی که ایستاده ام یک نفر با صدای بلند از راننده می خواهد کولر را روشن کند. راننده می شنود، اما کولری نیست که روشن کند!

به دیگر ایستگاه های اتوبوس شهر هم سر می زنم. بقیه هم تعریفی ندارند! در یک ایستگاه دیگر منتظر اتوبوس های تالار هستم. بازهم اصفهانی ها گلایه مند، اما صبور منتظر می مانند تا اتوبوس برسد. هوا گرم است و مردم به ستوه آمده اند.

زنی میانسال تلفن همراهش را برمی دارد تا این وضعیت نابسامان را به ۱۳۷ گزارش دهد. زن جوانی که می فهمد، واکنش نشان می دهد: «تماس گرفتن هیچ فایده ای ندارد. من چندین بار با ۱۳۷ تماس گرفته ام و گفته ام، اما هیچ چیز تغییر نکرده است.»

این بار با تاکسی به یک نقطۀ دیگر شهر، یعنی زینبیه می روم. اینجا هم داد مردم درآمده است. با یکی از شهروندان دربارۀ اتوبوس ها صحبت می کنم و این طور می شنوم: «وقتی می خواهیم از باقوشخانه به دارک برویم، باید مدت زیادی را منتظر اتوبوس باشیم. وقتی اتوبوس می آید دو حق انتخاب داریم! یا باید فشار جمعیت داخل اتوبوس را تحمل کنیم یا باید پول بیشتری بدهیم و تاکسی بگیریم.»

حرف تاکسی گرفتن که می شود، مسافر بیشتر درددل می کند: «جمعیت این محله زیاد است، اما تعداد اتوبوس ها متناسب با جمعیت نیست. شهروندان این منطقه اکثراً از نظر مالی ضعیف هستند. حتی برای تأمین خورد و خوراک خود دچار مشکل می شوند. بیشتر ما مجبوریم با همین اتوبوس ها رفت وآمد کنیم.»

برخی از دیگر از مناطق شهر اصفهان نیز با این مشکل مواجه هستند، به طوری که اهالی شهر بهارستان نیز نسبت به خرابی های مکرر اتوبوس های شهری و نداشتن کولر و حتی با تاخیر رسیدن اتوبوس ها انتقاد و اعتراض دارند. 

اتوبوسرانی اصفهان طلبکار وزارت کشور است

آنچه گذشت روایتی است که این روزها در اصفهان کم نمی بینیم. مخصوصاً خطوط ۴۷ و ۵۲ و ۵۷ بسیار شلوغ اند. این موضوع را با داوود بحیرایی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه، در میان گذاشتیم. بحیرایی درخصوص اتوبوس های بدون کولر در فصل تابستان به خبرنگار ایسنا توضیح داد: درمجموع، ۸۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داریم. از این میان، حدود ۱۵۰ اتوبوس فعال است که مدلشان قدیمی محسوب می شود، یعنی مدل ۸۱ تا ۸۴ هستند و این ها از ابتدای کار نیز کولر نداشتند.

او افزود: این ۱۵۰ دستگاه بدون کولر، در هر خطی که باشند روزانه دست کم ۲۰۰ نفر را سوار می کنند. همین مسئله است که احتمالاً سبب شده تا شهروندانی که از این اتوبوس ها خدمات دریافت می کنند، گله مند باشند. این ۱۵۰ اتوبوس بسیار قدیمی هستند. طبق قانون، اتوبوس هایی را که بالای ۱۵ سال دارند، نمی توان بازسازی کرد و اصلاً قابلیت بازسازی هم ندارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه به تمهیدات اتوبوسرانی برای حل مشکلات نظر کرد و گفت: نزدیک به ۲ سال است که شهرداری اصفهان هزینۀ حدود ۴۴ دستگاه اتوبوس را به وزارت کشور واریز کرده است. ما از وزارت کشور طلبکار هستیم. امیدوارم وزارت کشور به تعهدات خود عمل کند و اتوبوس ها را به ما تحویل دهد. زمانی که اتوبوس های نو به ما تحویل داده شد، این اتوبوس های فرسوده را از چرخۀ اتوبوسرانی خارج می کنیم.

بحیرایی یادآور شد: برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸متری نیز با شرکتی قرارداد بسته ایم. این اتوبوس ها نیز به زودی تحویل داده می شود. البته باید در نظر گرفت که سایر اتوبوس های دارای کولر نیز ممکن است در مسیر کولرهایشان خراب شود. اما به دلیل اینکه از خط خارج نشوند، مجبورند تا انتهای زمان سرویس دهی بدون کولر کار کنند. این اتوبوس ها در پایان شب که به توقفگاه رسیدند، تعمیرات مورد نیازشان صورت می گیرد.

این مسئول اتوبوسرانی اصفهان دربارۀ انتظار طولانی مدت شهروندان برای رسیدن اتوبوس های خط خواجه عمید توضیح داد: اتوبوس ماشین رهگذر نیست و برنامۀ مشخصی دارد. زمانی که کسی در مکانی سکونت دارد می داند که هر ۲۰ دقیقه اتوبوس خواهد آمد و نسبت به آن باید وقت خود را تنظیم کند.

او سپس بیان کرد: مقدورات ما اکنون همین است. شهرداری و شورای شهر اصفهان نیز کم کاری نکرده اند. طبق قراردادی که بسته اند هنوز موفق به دریافت اتوبوس نشدند. گاهی اوقات خدمات و اتفاق مثبتی نیست، چون هزینه ای نشده است. اما ما تلاشمان را کرده ایم، این دیگران اند که اتوبوس ها را به ما تحویل نداده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.