بازدید سایت : ۶۱۳۶۷

ایمن سازی سه راهی کُمیتک چادگان/ ایجاد زیرگذر در مراحل پایانی

اصلاح نقاط حادثه خیز در نواحی بین شهری و روستایی استان اصفهان طی سال های اخیر با هدف کاهش تصادفات سنگین در دستور کار بوده است، در این راستا یکی از نقاط مستعد حادثه در غرب استان و شهرستان چادگان در حال طی مراحل اصلاح و ایمن سازی است.

ایمن سازی سه راهی کُمیتک چادگان/ ایجاد زیرگذر در مراحل پایانی
تین نیوز |
اصلاح نقاط حادثه خیز در نواحی بین شهری و روستایی استان اصفهان طی سال های اخیر با هدف کاهش تصادفات سنگین در دستور کار بوده است، در این راستا یکی از نقاط مستعد حادثه در غرب استان و شهرستان چادگان در حال طی مراحل اصلاح و ایمن سازی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا،  تصادفات جاده ای هرساله موجب آسیب دیدگی و فوت تعداد زیادی از هموطنان مان می شود، رعایت اصول ایمنی توسط شهروندان از یک سو و جاده های ناایمن از سوی دیگر آمار تصادفات در ایران را افزایش داده است.

شناسایی، اصلاح و حذف این نقاط حادثه خیز تأثیر بسزایی در ایمن سازی و کاهش حوادث جاده ای و خسارت ها دارد.

در راه های منتهی به نواحی روستایی و بین شهری در استان اصفهان نقاط حادثه خیزی دارد که سالانه موجب تصادف های منجر به جرح و فوت می شود و یکی از مهم ترین آن ها سه راهی کمیتک در شهرستان چادگان است.

این سه راهی که روستایی به همین نام نیز در نزدیکی آن قرار دارد، مرز میان استان اصفهان و چهارمحال وبختیاری است.

از سال ۱۴۰۱ و در راستای رفع نقاط حادثه خیز این جاده روستایی، اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای، اداره برق و فرمانداری شهرستان چادگان در این نقطه اقدام به تأسیس زیرگذر کرده اند که تاکنون ۸۰ درصد این پروژه انجام و تحویل پیمان کار شده است.

احداث زیرگذر در سه راهی کمیتک با هدف ایمن سازی

محمدمهدی اکبری، رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای چادگان می گوید: سه راهی کمیتک شهرستان چادگان یکی از نقاط پرحادثه بود که سالیان گذشته فوتی یا جرحی داشت و برای جلوگیری از ادامه این حوادث، طرح زیرگذر را اجرا کردیم تا نقطه حادثه خیز آن ایمن سازی شود و برای ادامه این کار نیازمند آزادسازی اراضی بودیم.

وی می افزاید: برای انجام این پروژه از هر سه جهت سه راهی نیاز به آزادسازی داشتیم که این اقدام توسط کشاورزان خیر که زمین هایشان را به اداره حمل ونقل جاده ای واگذار کردند، انجام شد.

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای چادگان خاطرنشان می کند: تیرهای برق در طرح هندسی این پروژه قرار داشت که به صورت مشترکی توسط راهداری و اداره برق با هزینه ۱۲۰ میلیون تومان جابه جا شد.

اکبری اضافه می کند: طی دو سال گذشته باکس های زیرگذر با هزینه دو میلیارد تومان ساخته و راه انحرافی با صرف یک میلیارد تومان ساخته شد و نصب باکس ها و خاک برداری محل را انجام دادیم.

وی عنوان می کند: خاک برداری و نصب باکس با همکاری پیمانکار و با هزینه پنج میلیارد تومان انجام شد و در سال جاری نیز به صورت امانی توسط اداره راهداری شهرستان چادگان ۳۵ هزار مترمکعب خاک برداری انجام شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای چادگان تصریح می کند: هم اکنون ادامه کار برای تکمیل خاک برداری، زهکشی، زیرسازی و آسفالت پروژه با قرارداد چهار میلیارد تومان تحویل پیمان کار شده است که پس از پایان کار خاک برداری، کار زهکشی و هدایت آب های سطحی انجام خواهد شد.

اکبری با اشاره به وضعیت اعتباری پروژه خاطرنشان می کند: برای ادامه این روند توسط پیمانکار، مبلغ سه میلیارد تومان نیاز است که با هدف تأمین این اعتبار، مبلغ یک میلیون تومان توسط فرمانداری شهرستان چادگان و مبلغ یک میلیارد تومان نیز توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی تأمین اعتبار شده است.

زیرگذر سه راهی کمیتک نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد

وی اظهار می کند: تاکنون و با احتساب اصلاح و احداث زیرگذر سه راهی کمیتک، ۸۰ درصد کار انجام شده است و پیش بینی می شود این پروژه تا نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای چادگان تاکید می کند: سه راهی کمیتک، سه راهی اورگان، فراموش جان و تعریض رودخانه پلاسجان روستای گشنیزجان از نقاط حادثه خیز شهرستان چادگان هستند که ۹۰ درصد پروژه روستای اورگان و ۸۰ درصد پروژه فراموش جان تاکنون انجام شده است.

۲۰۰ کیلومتر از جاده های چادگان خط کشی شده است

اکبری می گوید: طی سال جاری حدود ۲۰۰ کیلومتر از جاده های شهرستان چادگان خط کشی و از چادگان تا روستای مشهدکاوه ۹ کیلومتر روکش حفاظتی و حدود ۱۲۰ کیلومتر تسطیح حریم و بوته کنی به وسیله گریدر و سه کیلومتر شانه سازی و تعریض پل گردنه سرخ انجام شده است.

وی ادامه می دهد: از دیگر اقدامات راهداری شهرستان چادگان احداث دوربرگردان های شهرک صنعتی و آسفالت حدود شش کیلومتر از راه های روستایی بخش چنارود چادگان است.

مرتضی اصلانی، مدیر امور برق شهرستان چادگان به خبرنگار ایمنا می گوید: سه راهی کمیتک یکی از نقاط حادثه خیز در شهرستان چادگان بود که سالانه تصادف های زیادی به دلیل دید اندک رانندگان در این نقطه اتفاق می افتد و تأمین پروژه برای احداث زیرگذر و روگذر توسط اداره راه انجام شد.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه قسمتی از شبکه های برق در این مسیر قرار داشت، برای احداث زیرگذر و تکمیل پروژه شبکه های برق ۲۰ هزار ولت و چهار فیدر که تغذیه کننده ۶۴ روستا در چنارود شمالی و جنوبی، روستای مشهد کاوه و چندین چاه کشاورزی بود، جابه جا شد.

مدیر امور برق شهرستان چادگان خاطرنشان می کند: برای ادامه و تکمیل پروژه راهداری باید شبکه های اطراف این جاده برای رعایت حریم اطراف جابه جا می شد که این طرح جابه جایی توسط اداره برق و تأمین تیر توسط اداره راه انجام شد.

 

یک میلیارد تومان هزینه جابه جایی کابل های خودنگه دار

اصلانی عنوان می کند: حدود ۲۶ پایه فشار متوسط با ارتفاع ۱۵ متر و با فشار متناسب به محل آورده شد و برای جابه جایی شبکه نیاز بود تا طرح از حالت سیمی به کابل خود نگه دار تبدیل شود و هزینه جابه جایی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تومان توسط اداره برق استان اصفهان تأمین اعتبار شد.

وی می افزاید: یکی از مشکلات، آزادسازی اطراف سه راهی بود که باعث شد پروژه به مدت طولانی تری انجام شود و هم اکنون حدود ۹۵ درصد این پروژه تکمیل شده است.

مدیر امور برق شهرستان چادگان عنوان می کند: طی هشت روز عملیات متناوب حدود ۷۰۰ متر کابل خودنگه دار جدید به این شبکه اضافه شد که آرایش بهینه ای را در پی داشت، حریم مورد نیاز برای اصلاح هندسی توسط اداره راهداری فراهم و مسیر برای تکمیل پروژه تحویل داده شد.

اصلانی اضافه می کند: یکی از سنگین ترین پروژه های برق در شهرستان چادگان و در زمینه خاموشی مربوط به همین پروژه سه راهی کمیتک بود و در این شرایط نیازمند خاموشی کامل برای ایمنی عملیات بودیم که با ۱۰ روز خاموشی فیدر در منطقه انجام شد.

وی تاکید می کند: برق مورد نیاز این منطقه را توسط شهرستان های فریدونشهر، فریدن و قسمتی را توسط پست سد تأمین کردیم که جایی را بدون برق نداشته باشیم و با همکاری استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ روز خاموشی را برای انجام پروژه اعمال کردیم.

مدیر امور برق شهرستان چادگان عنوان می کند: امید است با اصلاح هندسی که انجام شد شاهد صدمات جانی و مالی به همشهریان نباشیم.

با توجه به اینکه در حوادث جاده ای و تصادفات، بیشترین خسارت وارد شده از دست رفتن سرمایه انسانی است و هزینه های مالی و معنوی زیادی برای کشور در پی دارد، نیازمند برنامه ریزی و اصلاح دقیق نقاط حادثه خیز هستیم تا بتوانیم به نحو مطلوبی از آمار حوادث ناگواری و مرگ هم وطنان بکاهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.