◄ ادعاهای کدام کاندیدا درست است؟
این روزها که فضای انتخاباتی بر کشور حاکم است و بازار انگشتهای اتهام گرم، به نظر میرسد وظیفه یک خبرنگار چیزی نباشد جز تبیین مسائل جاری جامعه و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح به مردم تا بر اساس این اطلاعات بتوانند صحت ادعاهای مطرحشده را ارزیابی کنند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ به همین منظور در این نوشتار گزارشی از عملکرد دولت یازدهم در حوزه حملونقل ارائه کردهایم تا بدون هیچ پیشداوری و حب و بغض سیاسی، خوانندگان بتوانند بامطالعه و دقت، شخص موردنظر را انتخاب کنند.
علیرغم سرمایهگذاریهای صورت گرفته در سالهای گذشته، بررسی شاخصهای کلیدی بخش، حاکی از اثربخشی اندک سرمایهگذاریهای کلان در بهبود شاخصهای بخش حملونقل، است. همچنان استقبال مردم از حملونقل مسافری عمومی مناسب نیست و میبایست توسعه زیر بخشهای هوایی و ریلی حومهای برای جابجایی مسافر بیشازپیش مدنظر قرارگرفته و با توجه به اهمیت زمان و کاهش زمان سفر در سفرهای برونشهری برنامهریزی و اقدام لازم صورت پذیرد.
اهم اقدامات دولت
با توجه به وضعیت بخش حملونقل در سالهای گذشته، تدابیر و تمهیدات مختلفی برای توسعه بخش، در دو سال گذشته در دستور کار دولت قرارگرفته که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:
توسعه 457 کیلومتر خطوط ریلی و اجرای عملیات تراکبندی بیش از 700 کیلومتر از خطوط ریلی
اتمام عملیات اجرایی طرح راهآهن گرگان – اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان
بهرهبرداری از 642/10 کیلومتر زیرساخت جادهای شامل 217 کیلومتر آزادراه، 2792 کیلومتر بزرگراه و بیش از 1783 کیلومتر راه اصلی و احداث و ساخت راههای روستایی به میزان 5850 کیلومتر
رشد 16 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری و رسیدن به 209 میلیون تن ظرفیت
رشد 30 درصدی ظرفیت جابهجایی مسافر دریایی در بنادر تجاری و رسیدن به 2/18 میلیون نفر ظرفیت
بهرهبرداری از 63 پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش تقریبی 4800 میلیارد ریال و انعقاد، 46 قرارداد سرمایهگذاری بخش غیردولتی به ارزش 17500 میلیارد ریال
احداث و بهسازی پایانههای فرودگاهی به میزان 54 هزار مترمربع و احداث و بهسازی برجهای مراقبت پرواز به میزان 8500 مترمربع
بهسازی و آسفالت راههای روستایی به میزان 263/11 کیلومتر
جابهجایی 4/2 میلیون تن کالای ترانزیتی بخش ریلی طی 6 ماهه دوم 1392 الی پایان سال 1394 و اخذ موافقتنامه 9 بندر خشک بهمنظور افزایش جابهجایی بار ریلی
جابهجایی 8/28 میلیون تن کالای ترانزیتی توسط بخش جادهای طی 6 ماهه دوم 1392 الی پایان سال
1394
بهسازی و بازسازی 897 کیلومتر خطوط ریلی
کاهش 13 درصدی تلفات جادهای در سال 1394 در مقایسه با شروع دولت یازدهم
حذف و اصلاح تعداد 1691 نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه درراههای شریانی
کاهش تلفات جادهای از طریق راهکارهای مختلف سختافزاری و نرمافزار و بهکارگیری سیستمهای حملونقل
هوشمند (ITS)
رشد 45 درصدی جابهجایی مسافر دریایی و ثبت رکورد 17 میلیون نفر سفر
افزایش توان جابهجایی مسافر فرودگاهها به میزان 87 میلیون نفر (افزایش 4 درصدی)
افزایش 91 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور (165 هزار پرواز به 315 هزار پرواز)
گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث 410 کیلومتر دوخطه قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان به ارزش 2/5 میلیارد دلار
نهایی شدن قرارداد احداث آزادراه تبریز – مرند – بازرگان بهطور 252 کیلومتر و به ارزش 30/000 میلیارد ریال به روش BOT
تبادل پیشنویس قرارداد بین وزارت و متقاضیان ایتالیایی احداث آزادراه همدان – کرمانشاه به طول 206 کیلومتر به ارزش 25000 میلیارد ریال از طریق PPP
توان منطقهای و تأمین حداقل نیازهای شبکه جادهای هر یک از استانها در سطح کلان
توجه به توسعه امور راهبردی نظیر ترانزیت، بنادر خشک و مدیریت لجستیک
پرهیز از اجرای طرحهای زیرساختی اجرایی غیراقتصادی
استفاده از ابزارهای نوین مالی نظیر اسناد خزانه اسلامی بهعنوان مکانیسم جدید تأمین مالی جهت پرداخت بخشی از مطالبات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای
اولویتبندی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای در بخشهای جادهای و ریلی در قالب کریدورهای اصلی و توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی در بخش حملونقل