◄ سرمایهگذاری 6000 میلیاردی در کریدور شماره 10/ تا پایان خردادماه کرمانشاه به شبکه ریلی متصل میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اواخرخردادماه ریل به کرمانشاه میرسد و پس از آن اواخر تیرماه ارومیه و اواخر مردادماه نیز رشت به راهآهن متصل میشود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10 و راههای تجاریسازی آن، با اشاره به ویژگیهای کریدور شماره 10 گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای کریدور شماره 10 این است که کوتاهترین مسیر اتصال ایران به جنوب اروپا از ترکیه و کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آبهای خلیج فارس است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه این کریدور از لحاظ ترانزیتی اقتصادیترین کریدور کشورمان محسوب میشود، گفت: این کریدور در طول محور خود 10 مرز رسمی ایران با کشورهای همسایه را پوشش میدهد. کریدور شماره 10 (کریدور بندر امام – مرز بازرگان) از مرز شلمچه تا مرز بازرگان را پوشش میدهد و این مرزها را به صورت آنتنی به یکدیگر اتصال میدهد. بنابراین با وجود این کریدور آینده خوبی را برای تجارت ایران و عراق پیشبینی میکنیم.
او افزود: این کریدور تاثیر مثبتی بر آینده تجاری و اقتصادی ایران و عراق خواهد گذاشت و روابط خوبی برای افزایش تعاملات تجاری از طریق این کریدور برقرار کردهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعات ساخت این کریدور از شش سال گذشته آغاز شده بود، تاکید کرد: دو سال پیش توانستیم این کریدور را تحت عنوان کریدور شماره 10 به تصویب برسانیم که از بندر امام آغاز و تا شمال غربی کشورمان در مرز بازرگان امتداد پیدا میکند.
مذاکره با ایتالیاییها برای سرمایهگذاری در کریدور شماره 10
خادمی با بیان اینکه تفاهمنامهای بین شرکت آناس ایتالیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل برای سرمایهگذاری در این کریدور به امضا رسیده است، تصریح کرد: قرار بر این است که در بخشهایی از این کریدور ایتالیاییها سرمایهگذاری کنند. در بخشهای آزادراهی این کریدور ایتالیاییها سرمایهگذاری مستقیم دارند و در بخشهای غیر آزادراهی به صور ت فاینانس همکاری خواهند داشت.
او افزود: نتیجه نهایی مذاکرات ما با طرف ایتالیایی اواخر اردیبهشتماه مشخص میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درباره وضعیت فعلی کریدور شماره 10 نیز گفت: از 1420 کیلومتر کریدور شماره 10، 750 کیلومتر آن باقی مانده است و پیشبینی ما این است که برای ساخت هر یک کیلومتر آزادراه در این کریدور 10 میلیارد تومان و برای ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه 6 میلیارد تومان هزینه شود با توجه به اینکه 750 کیلومتر از این پروژه باقی مانده میتوان گفت برآورد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه چیزی حدود 6 هزار میلیارد تومان است.
خادمی در پاسخ به سوال تیننیوز مبنی بر اینکه در صورت عقد قرارداد با ایتالیاییها این کریدور چند ساله ساخته میشود، تاکید کرد: اگر با ایتالیاییها به نتیجه برسیم برآورد ما این است که در مدت زمان پنج سال این پروژه به اتمام برسد و در صورتی که مذاکرات با ایتالیاییها نتیجهبخش نباشد و اعتبار از منابع دولتی تامین شود، دولت میتواند سالانه 100 کیلومتر از این پروژه را به بهرهبرداری برساند.
او تاکید کرد: بخشهایی از این کریدور در سال گذشته به بهرهبرداری رسیده است. در سال گذشته توانستیم 65 کیلومتر از کریدور شماره 10 را در کردستان، 25 کیلومتر در آذربایجان غربی، 10 کیلومتر در خوزستان و 165 کیلومتر را در لرستان به بهرهبرداری برسانیم.
تا پایان خردادماه ریل به کرمانشاه میرسد
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که پس از همدان چه شهرهایی به راهآهن متصل میشوند، گفت: از ابتدای این دولت اتصال پنج مرکز استان را به شبکه سراسری ریلی در دستور کار قرار دادیم که در چند روز گذشته (12 اردیبهشت) عملیات ریلگذاری راه آهن همدان به اتمام رسید.
او در خصوص زمان مسافرگیری راهآهن همدان-تهران نیز تاکید کرد: مراحل استقرار تشکیلات اداری برای بهرهبرداری از راهآهن کمی زمانبر است به همین دلیل بین اتمام ریلگذاری و افتتاح فاصله زمانی ایجاد میشود.
خادمی با بیان اینکه اواخر خردادماه کرمانشاه به شبکه ریلی متصل میشود، گفت: ریلگذاری 60 کیلومتر از این مسیر باقی مانده است اما طبق زمانبندی اعلام شده ریل به کرمانشاه میرسد.
او افزود: برنامه ما این است که اواخر تیرماه ارومیه به شبکه ریلی متصل شود و اواخر مردادماه هم ریلگذاری راهآهن رشت به اتمام برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه در این پنج پروژه ریلی به رکوردهای تازهای در ریلگذاری رسیدهایم گفت: در عملیات ریلگذاری همدان به رکورد ریلگذاری 1705 متری در یک روز دست یافتیم که این رقم در پروژه راهآهن کرمانشاه به ریلگذاری 1950 متری در یک روز رسید.
خادمی درباره تامین تراورس مورد نیاز این پروژهها نیز تصریح کرد: در حال حاضر تمام کارخانههای تراورس درکشورمان با تمام ظرفیت برای تامین تراورس مورد نیاز پروژههای ریلی تولید دارند و روزانه چیزی حدود 6 کیلومتر ریلگذاری در پنج پروژه ریلی کشورمان انجام میشود.
دولت یازدهم با مردم صادق است
خیرالله خادمی درباره فاصله زمانی میان افتتاح راهآهن و مسافرگیری این مسیر تاکید کرد: دولت یازدهم با مردم صادق است و هرچند که این راهآهن از یک ماه دیگر میتواند عملیات مسافرگیری را انجام دهد اما وزیر راه و شهرسازی با در نظر گرفتن ضریب اطمینان بالا این پروسه را دو ماهه اعلام کرد.
او افزود: این مشخص است که برای استقرار نیروهای اداری باید مدت زمانی صرف شود و به طور قطع این مسیر نیاز به نیروهایی برای فروش بلیت و ارائه خدمات به مردم دارد و همواره وقتی که پروژهای از شرکت سازنده به شرکت بهرهبردار تحویل داده میشود آغاز به کار آن با فاصله زمانی حداقل یک ماهه صورت میگیرد.