صنعت خودرو چگونه بین المللی می شود؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکارهایی را برای پیوستن صنعت خودروی ایران به خودروسازان خارجی و بین المللی شدن این صنعت پیش بینی کرده است. با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، صنعت خودرو به تدریج از وضعیت نابسامان آن دوران از جمله افت شدید تولید و کاهش کیفیت محصولات فاصله گرفته و در حال احیا و بازیابی خود است.
در همین رابطه در فاصله یک سال و نیم بعد از اجرایی شدن برجام چند توافق و تفاهمنامه بین المللی با خودروسازان معتبر خارجی به امضا رسیده و پژو ۲۰۰۸ به عنوان نخستین خودروی پسابرجامی چندی پیش به تولید انبوه رسید. در این شرایط وزارت صنعت اخیرا ویرایش دوم «برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیش بینی شده است.
بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به «برنامه راهبردی صنعت خودرو» است که در بخشی از آن راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بین المللی شدن صنعت خودروی ایران تعیین شده است.
در این برنامه در زمینه گسترش همکاری های بین المللی صنعت خودرو راهکارهای زیر اعلام شده است: «پیش بینی صادرات محصول در قراردادهای همکاری با طرف های خارجی، سرمایه گذاری مستقیم و مشترک با شرکت های قطعه ساز و مجموعه ساز خارجی با نام و نشان تجاری معتبر در جهت تقویت نشان تجاری محصولات، انعقاد توافقنامه دوجانبه و چند جانبه جهت مبادله فناوری و نیز ایجاد زنجیره های تولید بین المللی، ایجاد و توسعه مراکز بازاریابی بین المللی، مساعدت در تأمین خطوط اعتباری مناسب برای بازارهای هدف صادراتی، ارتقای نقش صنعت خودرو در پیمان های منطقه ای و جهانی در جهت توسعه صادرات و افزایش مشوق های صادراتی متناسب با ارزش افزوده محصولات صادراتی و نسبت صادرات به تولید داخل.»
در این زمینه بخشی از راهکارهای تعیین شده برای بین المللی شدن صنعت خودروی ایران مانند جذب سرمایه گذاران خارجی، مشارکت قطعه سازان داخلی با قطعه سازان بین المللی، پیش بینی صادرات خودروهای داخلی و انتقال فناوری روز صنعت خودروی جهان، در قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو با شرکت هایی همچون پژو پیش بینی و اجرایی شده است.