بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ خطر رانت در کمین بازار ثانویه ارز

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت کاهش فاصله میان نرخ ارز در بازار ثانویه و آزاد برای جلوگیری از رانت تاکید کرد.

خطر رانت در کمین بازار ثانویه ارز
تین نیوز

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت کاهش فاصله میان نرخ ارز در بازار ثانویه و آزاد برای جلوگیری از رانت تاکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، محمد لاهوتی گفت: در حال حاضر، نرخی که برای دلار در بازار وجود دارد، با نرخ سامانه نیما، بازار صرافی و آزاد فاصله داشته و می‌تواند مشکلات گذشته را تکرار و احیانا ایجاد رانت کند.

او ادامه داد: گرچه ممکن است معاملات ارز آزاد، تنها ۳ درصد از تقاضا باشد؛ ولی باید این واقعیت را بپذیریم که متاسفانه تاثیرپذیری قیمت‌ها در جامعه، از نرخ ارز بازار آزاد بوده و متاسفانه این موضوع، بر کل اقتصاد و از همه بدتر بر سبد خانوار تاثیر منفی می‌گذارد و هیچ گروهی از این وضعیت رضایت ندارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: بازار باید بر اساس سیاست شناور مدیریت شده پیش رود و دولت در آن نقش نظارتی و تأثیرگذار داشته باشد که بتواند شکاف بین ارز بازار آزاد و نیما را با تفاوت حداکثر ۱ یا ۲ درصد حفظ کند.

لاهوتی افزود: اگر دولت بر اساس علم اقتصاد نرخ ارز را مدیریت نکند، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد ارزی، علاوه بر اینکه بازار ارز را کنترل نخواهد کرد، فاصله قیمتی بازار ثانویه با بازار آزاد را نیز بیشتر کرده و رانت  بیشتری را توزیع خواهد کرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.