هدایت سرمایه های سرگردان در سال جدید
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سرمایه های سرگردان هر روز به یک سمت میروند گفت: باید این سرمایه ها را به سمت پروژه های عظیم و فرا ملی همانند راه آهن شمال به جنوب، توسعه بنادر جنوب کشور و طرح های عظیم نفتی، برقی و آبی یعنی طرح هایی زیربنایی سوق داد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سرمایههای سرگردان هر روز به یک سمت میروند گفت: باید این سرمایه ها را به سمت پروژههای عظیم و فراملی همانند راه آهن شمال به جنوب، توسعه بنادر جنوب کشور و طرح های عظیم نفتی، برقی و آبی یعنی طرح هایی زیربنایی سوق داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از خانه ملت، سیدحسن حسینی شاهرودی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تضعیف پول ملی طی یک سال گذشته، گفت: برای تقویت پول ملی باید رونق اقتصادی ایجاد و تولید داخلی مقرون به صرفه شود، البته گاهی اوقات تولید ملی افزایش داده می شود اما گاهی با این افزایش بازار فروش تامین نشده و برای فروش محصولات پیشبینی لازم صورت نمیگیرد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت باید سیاستگذاری کلان انجام داده و در شناسایی بازار و ایجاد شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در بازار به ویژه در بازارهای سرمایه اقدامات لازم را عملیاتی کند.
کاهش نقدینگی می تواند ارزش پول ملی را حفظ کند
وی با بیان اینکه حرکتی که در سفر اخیر رییس جمهور به عراق انجام شد از جمله اقداماتی بود که می توان در شرایط تحریم روی آن حتی در سایر کشورهای همسایه نیز حساب جدی باز کرد، ادامه داد: از این ظرفیت عظیم باید برای صادرات کالاهای داخلی و واردات نیازهای اساسی که در شرایط تحریم با مشکل روبه رو شده استفاده کرد، البته رونق تولید داخلی و قابل رقابت کردن آن می تواند رونق اقتصادی را در برداشته و کاهش نقدینگی در جامعه را رقم بزند.
حسینی شاهرودی با تاکید بر اینکه کاهش نقدینگی می تواند از تورم کاسته و ارزش پول ملی را حفظ کند، اظهار داشت: سرمایههای سرگردان هر روز به یک سمت هجمه میبرند و باید آنها را به سمت پروژههای عظیم و فراملی همانند راه آهن شمال به جنوب، توسعه بنادر جنوب کشور و طرح های عظیم نفتی، برقی و آبی یعنی طرح هایی زیربنایی سوق داد که با مشارکت و سهیم کردن مردم می توان نقدینگی را به آن سمت و به سوی طرح هایی که ارزش افزوده بالایی داشته برد و در سرمایهگذاران اعتماد ایجاد کرد.
راه آهن شمال به جنوب ترانزیت بار در کشور را تا ۲۰ برابر افزایش می دهد
وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی دو نوع هستند، افزود: نخستین پروژه های عمرانی طرح هایی هستند که توجیه اقتصادی نداشته بلکه تکالیف دولت است، همانند راه و پل های روستایی یا بندهای خاکی که احداث میشود، اما برخی پروژهها توجیه اقتصادی دارند همانند بندهای خاکی که می توانند به سد خاکی تبدیل شده و منابع آبی آن در اختیار کشاورزان و صنعتگران قرار گرفته و توجیه اقتصادی دارند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه راه آهن شمال به جنوب می تواند ترانزیت بار را از کشورهای آسیای میانه به جنوب و از جنوب به کشورهای آسیای میانه تا ۲۰ برابر یعنی از یک میلیون تن به ۲۰ میلیون تن افزایش دهد، تصریح کرد:این طرح سرمایه گذاری ریالی- ارزی بالایی را نیاز دارد که باید سیاست گذاری کرد تا نقدینگی را به این سمت حرکت داد، چراکه ارزش افزوده بالایی برای کشور در تمام زمینهها از جمله برای سرمایه گذاران به دنبال دارد، اما اراده قوی و انسان های جهادی و جسور نیاز دارد که این تصمیمات را اتخاذ و اجرایی کنند.