بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

اختلافات ارمنستان و آذربایجان، ارس را به منطقه بن بست تبدیل کرده است

مهم ترین دالان حمل و نقلی کشور که راه آهن جلفا – نخجوان- ارمنستان- آذربایجان و گرجستان است به دلیل اختلافات بین دو کشور ارمنستان و اذربایجان بسته شده که اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

اختلافات ارمنستان و آذربایجان، ارس را به منطقه بن بست تبدیل کرده است
|

راه آهن جلفا به سمت ارمنستان و گرجستان که بندر باتومی از دریای سیاه به جلفا و در نهایت به تبریز وصل می کند، از ۲۲ سال گذشته در زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بسته شده و در حال حاضر بخش مهمی از اقتصاد منطقه به دلیل اینکه این شبکه ریلی برقرار نیست، معطل مانده است.
 
دبیر شورای مناطق آزاد با بیان اینکه مهم ترین دالان حمل و نقلی کشور در منطقه آزاد ارس راه آهن جلفا به سمت نخجوان- ارمنستان- آذربایجان و گرجستان بوده و هست، گفت: در منطقه آزاد ارس هم مشکل عدم زیر ساخت نیست بلکه مهم ترین دالان حمل و نقلی کشور که راه آهن جلفا – نخجوان- ارمنستان- آذربایجان و گرجستان است به دلیل اختلافات بین دو کشور ارمنستان و اذربایجان بسته شده که اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
 
اکبر ترکان با تاکید براینکه ایران بابت اختلااف این کشور سالانه میلیون ها دلار خسارت می بیند، اظهار کرد: این راه آهن که بندر باتومی از دریای سیاه به جلفا و در نهایت به تبریز وصل می کند، از ۲۲ سال گذشته در زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بسته شده و در حال حاضر بخش مهمی از اقتصاد منطقه به دلیل اینکه این شبکه ریلی برقرار نیست، معطل مانده است.
 
وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس به جای اینکه به دریای سیاه وصل شود، به یک نقطه بن بست تبدیل شده است و ما از این بابت سالانه میلیون ها دلار خسارت می بینیم، ادامه داد: با توجه به اینکه ایران با هر دوی این کشور ها روابط دوستانه دارد، انتظار داریم که اختلاف این دو کشور موجب خسارت بیشتر به اقتصاد کشورمان نشود.
 
ترکان در را بطه با وضعیت سایر مناطق آزاد کشور، تصریح کرد: حدود ۲۲ سال از تاسیس مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار می گذرد و طبیعتا این مناطق زیرساخت های بیشتری دارند اما منطقه دیگر مانند انزلی که از تاریخ تاسیس آن چیزی نمی گذرد، زیر ساخت کمتری دارد البته پروژه بسیار مهم راه آهن قزوین- رشت- آستارا را کلید زده است که این پروژه از پروژه های مهم ملی محسوب می شود. همچنین منطقه ای مانند ماکو هم که زیرساخت های جاده ای خوبی دارد اما فرودگاه نداشته که در حال حاضر یک سال است که سازمان منطقه آزاد شروع به ساخت فرودگاه در این منطقه کرده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.