بازدید سایت : ۲۰۲۹۱۹

دریافت عوارض ۱۰ یورویی از مردم کاری خودسرانه بود/متاسفانه دیواری کوتاه تر از مردم پیدا نمی کنند

فکر می کنند هرکسی خارج می رود، ثروتمند است!

دریافت عوارض ۱۰ یورویی از مردم کاری خودسرانه بود/متاسفانه دیواری کوتاه تر از مردم پیدا نمی کنند
تین نیوز |

حاج اسماعیلی کارشناس بازار ارز می گوید تا زمانی که با محدودیت و تحریم مواجه هستیم و کسری بودجه داریم، این فشار ها مثل گرفتن ده یورو عوارض، به مردم وارد خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از رویداد۲۴، هر روز یک تعرفه و عوارض! به تازگی و بر اساس مصوبه مجلس، مسافران پروازهای خارجی باید مبلغ ۱۰ یورو به عنوان عوارض خروج از کشور علاوه بر آن عوارض مصوب شده، باید پرداخت کنند. گفته شده این تصمیم با هدف تامین منابع مالی برای توسعه زیرساخت های فرودگاهی گرفته شده است. 

این عوارض ده یورویی در حالی از مردم گرفته می شود که حقوق مردم به ریال است و عمده مردم صرفا برای رفتن به یک سفر تفریحی به ترکیه که هزینه آن از یک سفر به کیش ارزان تر است، باید ده یورو (۶۰۰ هزارتومان) پرداخت کنند. این درحالی است که مردم هیچ خدمات با کیفیت و بیشتری در فرودگاه دریافت نمی کنند و فرودگاه امام کماکان وضعیت آشفته ای از لحاظ صف های طولانی، امکانات رفاهی و ... روبه رو است و معلوم نیست این پول عوارض قرار است در راستای رفاه و راحتی مردم پرداخت شود یا کسری بودجه دولت را تامین کند. حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی معتقد است که این تصمیم ها خودسرانه است و دولت منبع درآمدی برای تامین هزینه هایش ندارد و خب چه دیواری کوتاه تر از مردم! در ادامه نکات مهم این گفتگو را می خوانید:
 

**********

*متاسفانه این نوع تصمیمات ناشی از این است که برنامه های درست و راهبردی و فنی برای ایجاد درآمد در کشور نداریم و به جای توسعه بازار اقتصاد، بازار کشاورزی، کار و ... برای رونق تولید در کشور باشیم، مسیر هایی را در پیش می گیریم که می تواند آسیب زا باشد.

*دولت به دنبال کار های کوتاه مدت، سریع الوصول و در عین حال در درسترس است مانند گرفتن پول از مردم. این را در بخش های مختلفی دیدیم و بسیاری از عوارض و تعرفه هایی که در کشور وضع می شود، مورد انتقاد است، چرا که بیشتر روی گرفتن پول و هزینه از جیب مردم محاسبه شده است و از همین رو مورد انتقاد مردم است، خصوصا اینکه همانقدر که مردم پول برای عوارض و تعرفه پرداخت می کنند، خدمات همسانی دریافت نمی کنند.

*دولت از گذشته به درآمدهای نفتی عادت کرده است و اکنون به مرور عادت کرده به درآمد های مالیاتی، تعرفه گذاری و عوارضی، که به نظر من یک سم برای کشور است.

*بله حتما مالیات و عوارض ها درآمد های خاص خود را برای کشور دارد، اما اینکه منابع اصلی  درآمد ها از مردم گرفته شود، در درازمدت برای کشور ایجاد مشکل می کند، کما اینکه الان هم دچار این مشکل هستیم و مردم ناراضی هستند و به آن اندازه ای که پول پرداخت می کنند، نمی توانند هزینه دریافت کنند.

*متاسفانه یک نگاه اشتباهی در دیدگاه حاکمیتی و دولتی وجود دارد که می گویند هرکس سفر خارج می رود، پس ثروتمند است و همیشه به خارج از کشور می رود! واقعا اینگونه نیست. بسیاری از مردم برای کار های اداری، درمانی و یا دیدار با خانواده هایشان که ناشی از مهاجرت است، به خارج از کشور می روند. وقتی هر روز عوارض خروج از کشور را بالا می بریم مردم آسیب می بینند و بخشی از مردم اصلا توان آن را ندارند.

*این درآمد ها بیشتر برای این است که برنامه های دقیق و بلند مدتی برای بودجه و درآمد و تولید ثروت نداریم و دنبال راه های سریع می گردیم که مردم هم کوتاه ترین دیوار ها هستند که مردم می توانند از طریق آن ها به منابع دسترسی پیدا کنند. رویکرد دولتی نسبت به این درآمد ها باید عوض شود.

*من فکر می کنم تا زمانی که با محدودیت مواجه هستیم و کسری بودجه داریم، این فشار ها به مردم وارد خواهد شد. کما اینکه می بینیم تحریم های جدیدی برای صنعت هواپیمایی ایجاد شده و این می تواند همین درآمد های دولت را هم محدودتر کند.

*متاسفانه عمده این تصمیمات در جلسات مخفی و بدون در نظر گرفتن مردم اتخاذ می شود و در ازای این افزایش عوارض و گرفتن ده یورو از مردم هیچ خدماتی هم به آن ها ارائه نمی شود. همینطور که می بینید در فرودگاه قیمت ها چندین برابر است و حتی قیمت بلیط ها هم آنقدر گران و آزاردهنده است و هیچ تناسبی با حقوق مردم ندارد.

*فکر نمی کنم دولت چهاردهم ظرف دو سه سال بتواند سامانی به این وضعیت بدهد. برخی از این اتفاقات و مشکلات در طی ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته در کشور شکل گرفته است و همواره این تصمیمات به ضرر مردم بوده و طبیعتا نیازمند یک زمان بلند برای درست کردن آن وجود دارد و هیچ وقت این پول ها  در راستای راحتی و نفع  مردم استفاده نمی شود. این دریافت ده یورو در فرودگاه از مردم یک تصمیم خودسرانه و سرخود بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.