بازدید سایت : ۶۸۱۲۷

تعطیلی پنجشنبه‌ ها به اقتصاد کشور خسارت می‌ زند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است: با توجه به منتفی شدن تعطیلی شنبه، فعالان اقتصادی معتقدند که باید که کاهش ساعات کاری منتفی شود.

تعطیلی پنجشنبه‌ ها به اقتصاد کشور خسارت می‌ زند
تین نیوز |

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است: با توجه به منتفی شدن تعطیلی شنبه، فعالان اقتصادی معتقدند که باید که کاهش ساعات کاری منتفی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، با بیان اینکه مسئله کاهش ساعت کاری در ایران از ۴۴ به ۴۰ ساعت و دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته، در ابتدا با استقبال همراه شد، گفت: بعد با توجه به حاشیه ها و کش وقوس های فراوان که بالاخره جمعه و شنبه در مجلس به تصویب رسید، امید را بیشتر کرد. چرا که با این تصمیم از نظر زمانی ضمن کاهش ساعت کاری مشکلی در تجارت خارجی و ارتباط با دنیا پیش نمی آمد.

 وی افزود: البته کسانی هم بودند که به این سیاست نقد دارند و معتقدند امروزه روابط بیشتر به صورت برخط است و روزهای کاری تأثیری ندارد.

 لاهوتی با بیان اینکه وقتی موضوع شنبه در شورای نگهبان منتفی شد فعالان بخش اقتصادی به دنبال این بودند که ساعت کاری کاهش پیدا نکند و مثل گذشته همان ۴۴ ساعت باشد که آن یک روز را از دست ندهیم، تصریح کرد: اما به نظر می رسد تصمیم گرفته شده که حتماً ساعت کاری کاهش پیدا کند و روز پنجشنبه به عنوان روز دوم تعطیل انتخاب شود. اما برآورد شده در نتیجه اجرای این تصمیم، به دلیل قطع ارتباط چهار روزه ایران با کشورهای دنیا، خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد شود.

 به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تعطیلات پنج مقصد اول تجارت خارجی ایران در صادرات و واردات شنبه و یکشنبه است و اگر ایران پنجشنبه و جمعه تعطیل شود عملاً چهار روز فرصت را برای در ارتباط بودن با جهان از دست می دهد و فقط سه روز کاری خواهیم داشت که کارشناسان اقتصادی بر اساس برآوردها معتقدند این وضعیت خسارت زیادی خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه اگر مجلس پافشاری می کرد شاید می توانست تعطیلی شنبه را در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأیید برساند، گفت: در حال حاضر پیشنهاد ما فعالان اقتصادی به مجلس این است که به طور کلی این طرح را از دستور خارج کند و شرایط حداقل مانند گذشته باشد که فاصله کاری ما با دنیا سه روز باشد.

 لاهوتی با بیان اینکه به جز دو یا سه کشور، تعطیلات همه کشورها جمعه و شنبه یا شنبه و یکشنبه است و از طرف دیگر تعطیلات تمام کشورهای طرف تجاری ایران شنبه و یکشنبه است، تصریح کرد: بنابراین تعطیلی پنجشنبه و جمعه ایران قطعاً تجارت خارجی را دچار تغییر خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • زهرا

    قابل توجه دلواپسان تعطیلی پنجشنبه ها: 1- لاحیه دولت برای اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، مبتنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها برای کارمندان اداری بخش دولتی است و دستگاه های خدمت رسان و عملیاتی را در برنمی گیرد. 2-اگر تعطیلی شنبه ها خواسته واقعی تجار بوده آنرا به وزارت اقتصاد و دارایی، پیشنهاد می دادند تا بصورت لایحه در مجلس مطرح شود. 3- کارمندان دولت مستقر در تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور، حدود پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده بنابراین اگر کارمندان شهرستانی هم مشمول این تعطیلی شوند مشکلی پیش نخواهد آمد. 4-اگر تعطیلی پنجشنبه ها مهم بود قطعا فعالان اقتصادی تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی اعتراض می کردند. 5- کشورهای پیشرفته به سوی سه و چهار روز تعطیلی در هفته می روند چون دریافته اند استراحت کافی و نشاط کارکنان مانع بروز اشتباهات کاری و اتلاف منابع شده و موجب افزایش بهره وری میگردد بنابراین، کیفیت کار، مهمتر از کمیت آن است درغیراینصورت، کار کردن معادل خرابکاری، کارنمایشی، اشتباهات کاری و اتلاف منابع می باشد. 6- کشوری که تحریم شده و مخصوصا به لحاظ سیستم بانکی بین المللی، دچار چالش است باید تحریم ها را دور بزند و تبعا با روش های رایج تجارت، این امر میسر نیست لذا افزایش یک روز کاری مشترک با کشورهای دیگر، معجزه اقتصادی ایجاد نمی کند. 7- وقتی بازرگانان نمی توانند از ظرفیت های سه روز مشترک کاری با دیگر کشورها بطور مناسب استفاده کنند مطرح کردن روز چهارم، بی معنی است. 8-باظهور اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، موضوع زمان در مراودات تجاری، کمرنگ شده بنابراین مساله تعطیلی یا عدم تعطیلی فلان روز برای امور بازرگانی، چندان موضوعیت ندارد. 9- تصمیم گردشگران خارجی برای بازدید از کشور دیگر، قاعدتا مبتنی بر برنامه ریزی است و قطعا خود را با مقتضیات اداری (تعطیلات) کشور مقصد هماهنگ می کنند.10- تقریبا اغلب بازرگانی ما، واردات از نوع زباله های چینی و صادارات از نوع خام فروشی است که چندان قابل افتخار نیست. 11- کارگران و کارمندان بخش خصوصی، تابع قانون کار می باشند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند. 12- طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان هایی که مرتبط با صادرات و واردات هستند مثل گمرک، پنجشنبه ها تعطیل نخواهند بود. بنابراین، با تعطیلی پنجشنبه ها، کماکان برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور، مسئله ای ایجاد نمی شود.

  • علی

    لطفا مخالفان تعطیلی پنجشنبه ها پاسخ دهند که1- اگر تعطیلی شنبه ها خواسته تجار بود چرا قبلا تعطیلی شنبه ها را به وزارت اقتصاد و دارایی، پیشنهاد ندادند تا بصورت لایحه در مجلس طرح شود؟ 2- کارمندان بخش دولتی تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور و محل استقرار وزارتخانه ها ، 15سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده ولی حالا که قرار است کارمندان شهرستانی مشمول این تعطیلی شوند اقتصاد کشور مختل می شود؟! 3-چرا تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی و برای لغو آن، اعتراض نکرده اند؟ 4- با وجود اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، تحریم ها و چالش های سیستم بانکی بین المللی، موضوع زمان در تجارت کشور، کمرنگ و کم اولویت شده، چرا میخواهید کارمندان دولت عذاب بکشند؟ 5- آیا میدانید رفع خستگی جسمی و ذهنی کارکنان موجب کاهش اشتباهات کاری، پیشگیری از اتلاف منابع و افزایش بهره وری می شود؟ 6-در استان ها، کمتر از 10درصد ادارات دولتی مربوط به تجارت هستند چرا میخواهند 90 درصد دیگر هم، پنجشنبه ها سرکار باشند؟ 7- طبق مصوبه مجلس، سازمان های مرتبط با تجارت تعطیل نیستند پس چرا مخالفید؟!