بازدید سایت : ۴۳۸۰۵
هرچه که باید در مورد بیمه بیکاری بدانید

◄ آیا مدت دریافت بیمه بیکاری جزو سوابق محسوب می شود؟

براساس تبصره ۲ ماده ۶ قانون بیمه بیکاری مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه بیمه شده از نظر بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت محسوب خواهد شد.

آیا مدت دریافت بیمه بیکاری جزو سوابق محسوب می شود؟
تین نیوز |

 بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد. چنانچه بیمه شده شمول قانون کار و تامین اجتماعی بدون میل و اراده خود بیکار شوند در صورت معرفی توسط واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و احراز شرایط قانونی به نسبت سوابق پرداخت حق بیمه می توانند از حمایت بیمه بیکاری برخوردار شوند و ضمنا بر اساس این قانون، چنانچه بیمه شده ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته شود و همچنین بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و... بیکار شوند، می توانند از مقررات این قانون استفاده کنند.

 مشمولان قانون بیمه بیکاری چه کسانی هستند؟

بیمه شدگانی که به لحاظ رابطه بیمه ای، تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی بوده و در عین حال مشمول قانون کار نیز باشند، تحت پوشش قانون بیمه بیکاری قرار می گیرند و بنابراین، کسانی که از مقررات قانون تأمین اجتماعی تبعیت داشته؛ ولی در شمول قانون کار نباشند، مستثنی از قانون بیمه بیکاری خواهند بود. به عبارت دیگر، مشمولان قانون بیمه بیکاری، بیمه شدگانی هستند که از هر دو قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، تبعیت داشته باشند.

قانون بیمه بیکاری، ناظر بر شاغلانی است که انجام کار آنان از نوع کار تابع بوده و ضمن شمول قانون کار بر آنان، از لحاظ بیمه نیز تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی باشند و به این اعتبار است که بیمه شدگان اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد که تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی هستند؛ ولی به دلیل فقدان رابطه کاری و مزدی و عدم انجام کار، مشمول قانون کار نیستند، از شمول قانون بیمه بیکاری خارج می شوند.

تبصره ماده یک قانون بیمه بیکاری در مقام بیان این موضوع، مقرر داشته است که صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری و نیز اتباع بیگانه و همچنین بازنشستگان و از کارافتادگان کلی از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند. توضیح اینکه منظور از بازنشستگان و از کارافتادگان کلی که از شمول قانون بیمه بیکاری خارج هستند، کسانی هستند که به دلیل بازنشستگی و از کارافتادگی کلی، مستمری دریافت داشته که در این صورت، چنانچه مجدداً به کار اشتغال پیدا کرده و در جریان اشتغال بیکار شوند، به جهت اینکه مستمری بگیر هستند قانون بیمه بیکاری شامل آنها نخواهد بود.

خبرپربازدید امروز را بخوانید:

پای مجلس به پرونده خودروساز متخلف باز شد!

برای استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید واجد چه شرایطی باشد و چه نکاتی از سوی بیمه شده برای برقراری مقرری بیمه بیکاری باید رعایت شود؟

ماده ۶ قانون بیمه بیکاری برای برخورداری بیمه شدگان بیکار از مقرری بیمه بیکاری، داشتن شرایط زیر را مقرر داشته است.

الف) بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشد.

ب) بیمه شده مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد کار و امور اجتماعی محل، آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعد از ۳۰ روز با عذر موجه و با تشخیص هیئت حل اختلاف، تا سه ماه امکان پذیر خواهد بود.

ج) بیمه شده بیکار، مکلف است در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی یا سایر واحدهای ذیربط با تأیید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می شود، شرکت کرده و هر ۲ ماه یک بار، گواهی لازم در این مورد را به شعب تأمین اجتماعی تسلیم کند.

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

احتمالا می پرسید افزایش حقوق بیمه بیکاری از چه ماهی اعمال می شود؟ آیا حقوق بیمه بیکاری در سال جدید افزایش می یابد؟ یا حقوق بیمه بیکاری ۱۴۰۳ چقدر است؟ به همین دلیل بهتر است بدانید که مقدار مقرری دریافتی بیمه بیکاری به شرح زیر است:

  • مقرری دریافتی روزانه برای شخص بیکار برابر با ۵۵% میانگین مزد، حقوق یا کارمزد دریافتی او خواهد بود. به میزان مقرری برای افراد متأهل یا متکفل، حداکثر تا ۴ نفر و به ازای هر نفر، برابر با ۱۰% حداقل دستمزد اضافه خواهد شد. میزان مقرری بیمه بیکاری، بین حداقل دستمزد و ۸۰% متوسط مزد یا حقوق است. (در حقیقت نباید از این مقادیر کمتر یا بیشتر باشد.)
  • مقرری از روز اول قابل محاسبه و پرداخت است.

مدت پرداخت بیمه بیکاری به صورت زیر است:

از زمان شروع برخورداری از بیمه بیکاری، جمع مدت پرداخت مقرری از جمله شرکت در دوره های آزمایشی یا دائمی برای افراد مجرد حداکثر ۳۶ ماه و برای افراد متأهل حداکثر ۵۰ ماه و بر اساس شرایط زیر است:

  • ۶ تا ۲۴ ماه، برای مجردین ۶ ماه و برای متأهلین یا متکفلین ۱۲ ماه
  • ۲۵ تا ۱۲۰ ماه، برای مجردین ۱۲ ماه و برای متأهلین یا متکفلین ۱۸ ماه
  • ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه، برای مجردین ۱۸ ماه و برای متأهلین یا متکفلین ۲۶ ماه
  • ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه، برای مجردین ۲۶ ماه و برای متأهلین یا متکفلین ۳۶ ماه
  • ۲۴۱ ماه به بالا، برای مجردین ۳۶ ماه و برای متأهلین یا متکفلین ۵۰ ماه

تبصره –افراد بیش از ۵۵ سال سن تا زمان سن بازنشستگی مشمول قانون بیکاری خواهند بود.

ـ آیا مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری، جزء سابقه کارگاهی کارگران به حساب می آید، احتساب این ایام، جزء سوابق پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی چطور؟

در قوانین کار و تأمین اجتماعی و نیز قانون بیمه بیکاری و آیین نامه اجرایی آن در مورد احتساب مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری، جزء سوابق کارگاهی کارگران مقرراتی پیش بینی نشده است؛ اما همان گونه که در تبصره ۲ ماده ۶ قانون بیمه بیکاری نیز مذکور است، مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه بیمه شده از نظر بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت محسوب خواهد شد.

در شرایط زیر، بیمه بیکاری قطع خواهد شد:

  • اشتغال به کار مجدد بیمه شده
  • شرکت نکردن بدون عذر موجه در دوره های کارآموزی یا سوادآموزی
  • قبول نکردن شغل پیشنهادی تخصصی یا مرتبط به حرفه او
  • در صورت استفاده از مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی
  • اعاده گشتن بیمه شده از انحا با دریافت مزد روزهای بلاتکلیفی به کار مربوطه

تبصره ۱ – در صورتی که اثبات شود که بیمه گزار به میل و خواست خود بیکار است، وی موظف به بازگرداندن مستمری دریافتی در دوران بیمه بیکاری خواهد بود.

تبصره ۲ – در صورتی که بیمه شده در جایی به کار مشغول شود و از بیمه بیکاری هم استفاده کند، از زمان تاریخ اشتغال باید مبلغ های دریافتی را بازگرداند.

سومین تبصره – در صورتی که کمک هزینه حین کارآموزی دریافت کند، بیمه بیکاری او تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.