بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

بنزین باید گران شود

بنزین باید گران شود

تین نیوز | رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن‌ایران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: دولت در افزایش قیمت حامل‌های انرژی مباحثی را مورد توجه قرار می‌دهد كه چندان قابل دفاع نیست.  من فكر می‌كنم قیمت حامل‌های سوختی نظیر گاز و بنزین باید افزایش قابل توجهی پیدا می‌كرد اما گویا چنین عزمی‌در دولت وجود ندارد.

غلامحسین شافعی در پاسخ به‌ این سوال كه آیا فكر نمی‌كنید افزایش انفجاری قیمت بنزین تبعات تورمی‌شدیدی را به جا بگذارد، گفت: دولت میزان افزایش قیمت گاز را برای مشتركان خانگی اعلام كرده است اما‌این طور كه از مذاكرات بر می‌آید و خبرهای رسیده نشان می‌دهد عزمی‌برای رشد قابل توجه قیمت بنزین نیست در صورتی كه افزایش قیمت بنزین می‌تواند به رشد درآمدهای دولت منجر شود و سبب شود دولت با توجه به‌این افزایش درآمد فشار بر بخش تولید را نیز كم كند.

 وی گفت: اگر خانواده‌ای چهار خودروی شخصی دارد و با استفاده از آن هم محیط زیست را آلوده می‌كند و هم باعث‌ایجاد ترافیك می‌شود لزومی‌ندارد از بنزین ارزان استفاده كند.  بنزین به عنوان یك حامل انرژی باید گران شود و به جای آن دولت باری را از دوش بخش تولید بردارد تا تولید بتواند نفس راحت‌تری بكشد.  

 شافعی در جواب‌این پرسش كه آیا شرایط اقتصادی كشور برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مناسب است ، گفت: من فكر می‌كنم باید منابع را برای توانمندسازی اقتصاد و توسعه پایدار كشور به كار گرفت چرا كه در‌این صورت اقتصاد می‌تواند رشد كند.  

وی با اشاره به‌اینكه سبك زندگی در‌ایران دچار مشكلاتی است، گفت: وقتی شیوه زندگی برخی از مردمان كشورهایی مانند تایوان و...  را بررسی می‌كنیم كه رشد كرده‌اند می‌بینیم یك فرد در‌این جامعه كه زندگی متوسط رو به بالایی دارد سهمی‌در حدود 50 متر برای خانه اش در اختیار می‌گیرد و در یك خانه بین 50 تا 70 متری زندگی می‌كند.‌

این در حالی است كه مدارس‌این كشورها به حدی مجهز هستند كه در باور نمی‌گنجد.  در‌این كشورها مدارس هم به كامپیوتر و‌اینترنت مجهزند و هم به استخر و زمین فوتبال و انواع امكانات ورزشی و تفریحی اما متاسفانه ما در خانه‌هایمان امكاناتی داریم كه سال به سال از آن استفاده نمی‌كنیم اما برخی كلاس‌های درسمان در نقاطی تشكیل می‌شود كه حتی نور برای دیدن ندارد چه رسد سایر امكانات.  

 وی با اشاره به‌این تفاوت بر ضرورت اصلاح وضعیت موجود اشاره كرد و گفت: ما معتقد بودیم بهتر است فاز دوم پس از بررسی دقیق نتایج اجرای فاز اول و عارضه‌یابی آن اجرایی شود.   وی ادامه داد: حالا كه دولت خود را برای اجرای فاز دوم هدفمندی آماده می‌كند هم دیر نیست و می‌توان نتایج را مورد بررسی قرار داد.  

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: برنامه دولت هر چه باشد، به نظر من باید حمایت از تولید سرلوحه اقدامات فاز دوم قرار گیرد. به هر حال تولید در سال‌های گذشته با مشكلات متعددی روبه‌رو شد وباید راهی برای بهبود وضعیت آن اندیشید. 
 
 وی با اشاره به‌اینكه به عنوان رئیس اتاق بازرگانی با پرداخت یارانه نقدی به تولید مخالف است، گفت: بحث‌هایی در‌این زمینه مطرح شده است اما ما به عنوان یك تشكل خصوصی با پرداخت یارانه نقدی به تولید مخالفیم. 

حمایت از تولید باید در قالب‌های دیگری جز پرداخت نقدی صورت گیرد.  مثلا با ارائه امتیازاتی در پرداخت حق‌بیمه‌ها و یا مالیات و...  باید از تولید حمایت كرد چرا كه با پرداخت نقدی یارانه‌ها به بخش تولید عدالت زیر سوال می‌رود.  وی گفت: دولت باید برای مردم تبیین كند كه قصد دارد در قالب‌این فاز چه كاری را انجام دهد.

مردم هم برای كمك رساندن به دولت می‌توانند بهترین كار را انجام و از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.  
 وی در جواب‌این پرسش كه فكر می‌كنید حجم انصراف‌ها چقدر باشد، گفت: واقعا نمی‌توان رقمی‌را در‌این خصوص پیش‌بینی كرد خصوصا كه آماری از وضعیت ثبت‌نام‌ها به صورت دقیق ارائه نشده است اما من فكر می‌كنم حجم ریزش قابل توجه باشد و تعداد قابل توجهی از مردم به‌این نتیجه برسند كه تاثیر‌این 45 هزار و 500 تومان در اقتصاد ملی بسیار بیشتر از زندگی آنهاست.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.