بازدید سایت : ۶۲۹۳۰

◄ فشار بانک ها بر صنایع و تولیدکنندگان ریلی/ خون صنایع مکیده می شود

کشور با مشکل نقدینگی روبه رو است و فشار این کمبود روی تولیدکنندگان قرار دارد و در چنین شرایطی بانک ها هم که باید نقش تسهیل گری داشته باشند، به صنعت فشار می آورند.

فشار بانک ها بر صنایع و تولیدکنندگان ریلی/ خون صنایع مکیده می شود
تین نیوز |

دبیر انجمن صنایع ریلی ایران با انتقاد از رویه بانک ها در مواجهه با صنایع از فشار آنها بر صنایع به جای ایفای نقش تسهیل گری در تامین نقدینگی تولیدکنندگان خبر داد.

به گزارش تین نیوز، رحمت اله پوربابایی گفت: در تمام دنیا بانک ها به گونه ای عمل می کنند که وقتی کالایی از تولیدکنندگان  خریداری می شود، بانک ها برای حمایت از آنان از طریق لیز، فایناس یا یوزانس وارد عمل می شوند.

وی با بیان این که اما بانک ها در ایران فقط به فکر بهره هستند، خاطرنشان کرد: پیمان عقود اسلامی در بانک ها کاملا در حد شعار است و بهره های آنها کاملا رباست و تعجب می کنم که چرا علما و فقها دخالت نمی کنند.

این فعال صنفی تاکید کرد: بهره بانک ها با فرمول های خودشان، تقریبا ۳۵ درصد و بدین ترتیب شرایط به گونه ای شده که آنها کنار نشسته اند و فقط خون مردم و صنایع را می مکند و همه سود صنایع و تولیدکنندگان توسط بانک ها مکیده می شود.

پوربابایی توضیح داد: دریافت وام نیز بدین شکل شده که بعد از طی تمام مراحل مختلف و هزینه های جانبی و قرار دادن تضامین نزد بانک، ۳۵ درصد وام از سوی بانک بلوکه می شود و بدین ترتیب نرخ بهره ۳۵ درصد خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع ریلی ایران گفت: درصورت خرید ارزی از خارج از کشور هم، غیر از پنج درصدی که بانک مرکزی دریافت می کند، حداقل ۱۵ درصد مبلغ خریداری شده، باید نزد بانک بماند که دلیل این کار مشخص نیست چرا که اصل پول داده شده است.

وی تاکید کرد: الان کشور با مشکل نقدینگی روبه رو است و فشار این کمبود روی تولیدکنندگان قرار دارد و در چنین شرایطی بانک ها هم که باید نقش تسهیل گری داشته باشند، به صنعت فشار می آورند.

 

فیلم گفت و‌ گوی رحمت الله پوربابایی دبیر انجمن صنایع ریلی ایران با اقتصاد ۱۲۰ در ادامه ببنید:

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    درست مي گويد و نظام بانكي ما در راستاي توسعه و پيشرفت مولد كشورز نيست و موجب افزايش قدرت اغنيا و افزايش فشار بر ضعفا است و تحول در نظام بانكي ضرورت دارد تا مجراهاي انحرافي آن كه منتهي به سود بادآورده اغنيا و به ويژه سهامداران بانكها مي شود، مسدود شود.
    اما آنچه به جايي نرسد فرياد ايشان و پاسخ من است كه در يك صفحه تخصصي حمل و نقل نمي توان اين تظلم خواهي عمومي را بجايي رساند.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    فشار بانک‌ها بر صنایع ریلی و راهکارهای پیشنهادی
    تشریح دقیق‌مشکل:
    فشار بانک‌ها بر صنایع ریلی، به ویژه در شرایط کنونی کشور، به یک چالش جدی تبدیل شده است. این فشار از چندین جهت اعمال می‌شود:
    • نرخ بهره‌های نامتعارف: نرخ‌های بهره‌ای که بانک‌ها اعمال می‌کنند بسیار بالاتر از نرخ تورم است و این امر موجب شده که هزینه‌های تولید برای صنایع به شدت افزایش یابد.
    • شرایط سخت دریافت تسهیلات: فرآیند دریافت تسهیلات بانکی بسیار پیچیده و زمان‌بر است و نیازمند ارائه تضامین سنگین است. این شرایط، دسترسی صنایع به منابع مالی را محدود کرده است.
    ش بلوکه شدن بخشی از تسهیلات: بانک‌ها بخشی از تسهیلات اعطایی را بلوکه می‌کنند که در واقع منجر به افزایش موثر نرخ بهره می‌شود.
    • کمبود نقدینگی در اقتصاد: کمبود نقدینگی در اقتصاد کلان، فشار بیشتری را بر صنایع وارد کرده و دسترسی آن‌ها به منابع مالی را محدود کرده است.
    علل ریشه‌ای مشکل:
    • سیاست‌های پولی انقباضی: سیاست‌های پولی انقباضی بانک مرکزی با هدف کنترل تورم، منجر به افزایش نرخ بهره شده است.
    • ساختار بانکی: ساختار بانکی ایران به گونه‌ای است که بانک‌ها بیشتر به دنبال سود کوتاه‌مدت هستند و به نقش خود در توسعه اقتصادی توجه کافی ندارند.
    • ضعف نظارت بر بانک‌ها: نظارت ناکافی بر عملکرد بانک‌ها و عدم شفافیت در نظام بانکی، به فساد و رانت‌خواری دامن زده است.
    • کمبود منابع مالی در اقتصاد: کمبود منابع مالی در اقتصاد، رقابت شدیدی را بین صنایع برای جذب منابع مالی ایجاد کرده است.
    پیامدهای این وضعیت:
    ش کاهش تولید و اشتغال: افزایش هزینه‌های تولید و کاهش دسترسی به منابع مالی، منجر به کاهش تولید و اشتغال در صنایع ریلی می‌شود.
    ه کاهش رقابت‌پذیری: صنایع ریلی با افزایش هزینه‌های تولید، توان رقابت خود را در بازارهای داخلی و خارجی از دست می‌دهند.
    • وابستگی به واردات: کاهش تولید داخلی منجر به افزایش واردات قطعات و تجهیزات می‌شود که این امر به نوبه خود به مشکلات ارزی کشور دامن می‌زند.
    • کاهش سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در صنایعی که با مشکلات مالی مواجه هستند، نخواهند داشت.
    راهکارهای پیشنهادی:
    • تغییر رویکرد بانک‌ها: بانک‌ها باید از رویکرد سودمحوری به سمت حمایت از تولید حرکت کنند و نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.
    • کاهش نرخ بهره به صورت تدریجی: کاهش نرخ بهره به صورت تدریجی و همراه با کنترل تورم، می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش داده و به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند.
    • تسهیل دسترسی به تسهیلات: ساده‌سازی روند دریافت تسهیلات و کاهش وثایق مورد نیاز، می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا به منابع مالی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
    • حمایت دولت از صنایع: دولت باید با ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی، از صنایع داخلی حمایت کند.
    • شفاف‌سازی نظام بانکی: شفاف‌سازی قوانین و مقررات بانکی و مبارزه با فساد، می‌تواند به بهبود عملکرد بانک‌ها و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند.
    • توسعه بازار سرمایه: توسعه بازار سرمایه می‌تواند به تامین مالی بلندمدت صنایع کمک کند و وابستگی آن‌ها به بانک‌ها را کاهش دهد.
    • حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌های نوین در صنعت ریلی، می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید کمک کند.
    نقش دولت در این زمینه:
    دولت نقش بسیار مهمی در حل این مشکل دارد. دولت باید با تدوین سیاست‌های مناسب، ایجاد محیط کسب‌وکار مناسب و حمایت از صنایع، به بهبود شرایط تولید کمک کند. برخی از اقدامات مهمی که دولت می‌تواند انجام دهد عبارتند از:
    • تدوین برنامه‌های جامع برای توسعه صنعت ریلی: این برنامه‌ها باید شامل اهداف مشخص، زمان‌بندی و منابع مالی مورد نیاز باشد.
    • تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی: ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ریلی می‌تواند به انتقال فناوری و افزایش رقابت کمک کند.
    • حمایت از تحقیق و توسعه: حمایت از تحقیق و توسعه در حوزه ریلی می‌تواند به توسعه فناوری‌های نوین و افزایش بهره‌وری کمک کند.
    • توسعه زیرساخت‌های ریلی: توسعه زیرساخت‌های ریلی می‌تواند به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش رقابت‌پذیری صنایع ریلی کمک کند.
    نتیجه‌گیری:
    فشار بانک‌ها بر صنایع ریلی، یک مشکل چند وجهی است که نیازمند یک راه حل جامع و هماهنگ است. با اتخاذ سیاست‌های مناسب و همکاری همه جانبه دولت، بانک‌ها و بخش خصوصی، می‌توان به بهبود شرایط تولید در این صنعت امیدوار بود.
    سوالات قابل طرح:
    • چه عواملی باعث شده است که بانک‌ها در ایران به جای حمایت از تولید، به دنبال سودهای کلان باشند؟
    • چه موانعی بر سر راه اجرای راهکارهای پیشنهادی وجود دارد؟
    • چه نقش‌هایی را می‌توان برای بخش خصوصی در حل این مشکل در نظر گرفت؟
    • تجربه سایر کشورها در این زمینه چه می‌تواند به ما بیاموزد؟