◄ افزایش دو واحدی رضایت مردم از حمل و نقل ریلی مسافری
علی کاظمی منش، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن ج.ا.ا یکی از سخنرانان این نشست خبری بود که به ارائه نظرات خود پرداخت.
صبح امروز، نشست خبری در محل انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته و با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد که در آن به معرفی «نخستین گردهمایی ایده های نوین در بخش ریلی مسافری در تاریخ 25 مهرماه» پرداخته شد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، علی کاظمی منش، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن ج.ا.ا یکی از سخنرانان این نشست خبری بود که به ارائه نظرات خود پرداخت.
کاظمی منش با بیان این که در چهار ماه نخست امسال و پیش از شروع سفرهای تابستانی 71 واگن مسافری بازسازی و بهسازی شده است، از افزایش دو واحدی رضایت مردم از حمل ونقل ریلی خبر داد و افزود: نوروز سال گذشته شاخص میزان رضایت مردم 69 بود که نوروز امسال به 71 ارتقا یافت.
کاظمی منش از ثبت اطلاعات حوزه حمل ونقل مسافری در سامانه سجا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که شرکت ها براساس گزارش های ارائه شده بتوانند نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: تا امروز حدود 8 میلیون مسافر در حمل ونقل ریلی جابه جا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2.5 درصد افزایش داشته است. مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن ضمن بیان این مطلب که کار رتبه بندی قطارهای مسافری آغاز شده است، گفت: رتبه بندی قطارهای مسافری توسط یک شرکت در حال انجام است و این شرکت از شرکت های حمل ونقل ریلی برای این کار دعوت کرده و جلساتی را در این خصوص برگزار کرده است که قرار است پس از جمع بندی نظرات و تهیه بانک جامع آماری قطارهای مسافری، این طرح نهایی و به تصویب هیات مدیره راه آهن برسد.
علی کاظمی منش در ادامه گفت: پیش بینی می شود طرح رتبه بندی قطارهای مسافری برای نوروز 97 اجرایی شود و این طرح، هم برای برای ارتقای کیفیت برای رفاه حال مسافران خوب است و هم باعث ایجاد رقابت بین شرکت ها می شود و می تواند به تثبیت قیمت ها نیز کمک کند.
وی همچنین از راه اندازی قطار گردشگری در پنج منطقه آذربایجان شرقی، کرمان، بندرعباس، لرستان و خوزستان با همکاری راه آهن و 2 شرکت ریلی در آینده نزدیک خبر داد و درخصوص قطارهای 5 ستاره گفت: براساس مصوبه هیات مدیره راه آهن مشخص شده که کدام قطارها 5 ستاره است و هیچ شرکتی بدون معیار نمی تواند بگوید به قطار 5 ستاره مجهز است. تنها شرکت های ریلی مسافری 5ستاره کشور نیز قطار فدک و زندگی هستند.
علی کاظمی منش در پاسخ به خبرنگار تین نیوز، درباره اقداماتی که تا الان در جهت مرتفع شدن مشکلات بخش ریلی مسافری انجام شده و همچنین درخصوص چگونگی بیشتر کردن سطح استقبال مردم در سفر با قطار گفت: ما کارگروه های تخصصی متشکل از بخش دولتی و خصوصیِ متخصص برای رفع موانع و مشکلات این حوزه ایجاد کرده ایم که رونق گردشگری ریل پایه و پروژه قطارهای پرسرعت از نتایج آن اقدامات بود.
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی نیز در پاسخ به این پرسش، دولت یازدهم را ارائه دهنده ظرفیت های قانونی مناسب در جهت توسعه بخش ریلی عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد برای ارتقای سطح بهره وری از صنعت ریلی نیاز به تجدید ساختار داریم و در کنار نهاد تنظیم مقررات نیز به نهاد سومی تحت عنوان نهاد داوری نیازمندیم.
مجید بابایی همچنین از پذیرش ایده های مشتری محور از طرف متخصصان و خودِ مردم خبر داد و گفت بحث بازاریابی نیز از بحث های تخصصی ای است که در جهت رونق دادن به حمل ونقل ریلی مسافری به آن توجه شده است.