◄ افزایش تعرفه ریلی، شرکت های ریلی را با چالش های جدی مواجه کرده است
در نهایت این رویکرد موجب کاهش توانمندی اقتصادی و مالی شرکت های ریلی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر گفت: رویکردی که شرکت راه آهن در سال 1401 در بحث افزایش تعرفه داشته این است که حق دسترسی به شبکه ریلی را که متعلق به خود راه آهن است به طور چشمگیری افزایش داده است.
به گزارش تین نیوز، حسین پورجعفر در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در بارهای عمده مثل بارهای معدنی، پتروشیمی، فولادی به طور میانگین 54 درصد افزایش حق دسترسی و در بخش لکوموتیو 35 درصد و در کل به طور میانگین 45 درصد افزایش در تعرفه ها صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: بر این اساس با توجه به این که افزایش تعرفه ریلی نسبت به افزایش تعرفه جاده ای درصد بالاتری داشته، قدرت رقابت بخش حمل و نقل ریلی با حمل و نقل جاده ای در سال 1401 کاهش یافته است.
او تاکید کرد: این موضوع باعث شده صاحبان بار انتظار داشته باشند رقابت بین تعرفه ریلی و جاده ای را به نوعی، شرکت های ریلی جبران کنند که این امر موجب می شود حق مالکانه کمتری به شرکت های ریلی پرداخت شود.
به گفته پورجعفر در نهایت این رویکرد موجب کاهش توانمندی اقتصادی و مالی شرکت های ریلی خواهد بود.
وی افزود: در واقع چون راه آهن که یک شرکت دولتی است، حقوق خود را درصد بالایی افزایش داده است، صاحبان بار از بخش خصوصی و شرکت های ریلی انتظار دارند حق مالکانه خود را نسبت به سال گذشته با درصد کمتری افزایش بدهند که این امر شرکت های ریلی را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.