◄ آغاز ثبت نام کارگاه آموزشی «ارزیابی اقتصادی پروژه های ریلی» در انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
ثبت نام کارگاه آموزشی «ارزیابی اقتصادی پروژه های ریلی» در انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته آغاز شد.
ثبت نام کارگاه آموزشی «ارزیابی اقتصادی پروژه های ریلی» در انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته آغاز شد.
به گزارش تین نیوز و بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن، کارگاه آموزشی «ارزیابی اقتصادی پروژه های ریلی» با همکاری کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران از سوی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برگزار می شود.
متقاضیان شرکت در این کارگاه آموزشی می توانند حداکثر تا پایان وقت اداری روز یک شنبه 20 آبان ماه 1403 مشخصات خود به دبیرخانه انجمن ارسال نمایند و با توجه به محدودیت ظرفیت، اولویت با افرادی خواهد بود که زودتر اقدام به ثبت نام و پرداخت هزینه نمایند.
این کارگاه به صورت حضوری در محل انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برگزار خواهد شد.
بر اساس اعلام انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، پس از اتمام این دوره آموزشی، به شرکت کنندگان گواهی مشترک شرکت در دوره توسط انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته و کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه آهن ارایه می شود. ( فایل ضمیمه )
عنوان دوره: ارزیابی اقتصادی پروژه های ریلی
زمان برگزاری: یکشنبه و دوشنبه 27 و 28 آبان
سر فصل های دوره:
-
ارزش زمانی پول
-
جداول اقتصاد مهندسی
-
نرخ برگشت سرمایه گذاری (Rate of Investment)
-
نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری (Internal Rate of Return)
-
توصیف یک مسئله سرمایه گذاری در بخش ریلی
-
مدل سازی مسئله
-
محاسبات سرمایه گذاری اولیه
-
محاسبات هزینه جاری
-
برآورد درآمد
-
ترسیم جریان نقدی
-
محاسبه و ترسیم نرخ بازده بر حسب زمان
-
بر آورد دوره بازدهی سرمایه
-
آنالیز حساسیت :
-
پارامترهای اصلی در جریان نقدی
-
اثر تورم بر نرخ بازدهی
-
اثر تیراژ تولید در نرخ بازدهی
-
اثر استراتژی قیمت گذاری بر بازدهی
مدرس دوره: مهندس سعید قصابیان
- کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
-
۳۳ سال سابقه فعالیت در حمل و نقل ریلی و بخش اقتصادی حمل و نقل
-
سابقه همکاری با بخش دولتی و خصوصی حمل و نقل ریلی
-
صاحب تألیفات متعدد در زمینه حمل و نقل ریلی
-
کارشناس مرکز تحقیقات راه آهن
-
مدیر فنی اداره کل واگن های باری راه آهن
-
مدیر فنی شرکت ماهان راه ریل
-
مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور پایدار صنعت
-
کارشناس ارشد ناوگان ریلی بخش حملونقل گروه مپنا
اهمیت ارزیابی اقتصادی در پروژههای ریلی
ارزیابی اقتصادی پروژههای ریلی، فرایندی است که در آن توجیهپذیری اقتصادی یک پروژه، با توجه به هزینهها، درآمدها و سایر عوامل مرتبط، مورد بررسی قرار میگیرد. این ارزیابی به تصمیمگیران کمک میکند تا بهترین گزینههای سرمایهگذاری را انتخاب کرده و از اتلاف منابع جلوگیری کنند.
چرا ارزیابی اقتصادی پروژههای ریلی مهم است؟
تخصیص بهینه منابع: با ارزیابی دقیق، منابع محدود مالی به پروژههایی اختصاص مییابد که بیشترین بازده را دارند.
کاهش ریسک سرمایهگذاری: ارزیابی دقیق ریسکها و عدم قطعیتهای موجود در پروژه، به کاهش ریسک سرمایهگذاری کمک میکند.
توجیهپذیری اقتصادی: با مقایسه هزینهها و فواید پروژه، میتوان به صورت دقیق مشخص کرد که آیا اجرای پروژه از نظر اقتصادی توجیهپذیر است یا خیر.
تسهیل تصمیمگیری: ارزیابی اقتصادی به تصمیمگیران کمک میکند تا با اطمینان بیشتری در مورد اجرای پروژه تصمیمگیری کنند.
مراحل ارزیابی اقتصادی پروژههای ریلی
تعیین اهداف پروژه: مشخص کردن اهداف پروژه و اینکه چرا این پروژه اجرا میشود.
شناسایی گزینههای مختلف: بررسی و مقایسه گزینههای مختلف برای اجرای پروژه.
تخمین هزینهها: برآورد دقیق هزینههای اولیه، هزینههای عملیاتی و هزینههای نگهداری و تعمیرات.
برآورد درآمدها: پیشبینی درآمدهای حاصل از بهرهبرداری از پروژه.
تحلیل حساسیت: بررسی تأثیر تغییرات در پارامترهای مختلف پروژه بر روی نتایج مالی.
ارزیابی ریسک: شناسایی و ارزیابی ریسکهای موجود در پروژه و تدوین برنامههای مدیریت ریسک.
محاسبه شاخصهای اقتصادی: محاسبه شاخصهایی مانند نرخ بازده داخلی (IRR)، دوره بازگشت سرمایه (Payback Period) و ارزش فعلی خالص (NPV).
گزارش نهایی: تهیه گزارش جامع از نتایج ارزیابی اقتصادی و ارائه توصیههای لازم.
روشهای ارزیابی اقتصادی پروژههای ریلی
روش ارزش فعلی خالص (NPV): در این روش، ارزش فعلی همه جریانهای نقدی ورودی و خروجی پروژه محاسبه میشود و اگر NPV مثبت باشد، پروژه از نظر اقتصادی توجیهپذیر است.
روش نرخ بازده داخلی (IRR): در این روش، نرخی که باعث میشود ارزش فعلی خالص پروژه برابر با صفر شود، محاسبه میشود. اگر IRR از نرخ تنزیل مورد نظر بیشتر باشد، پروژه توجیهپذیر است.
روش دوره بازگشت سرمایه (Payback Period): در این روش، مدت زمانی که طول میکشد تا سرمایه اولیه پروژه بازگردانده شود، محاسبه میشود.
روش نسبت هزینه به منفعت (B/C Ratio): در این روش، نسبت مجموع منافع به مجموع هزینههای پروژه محاسبه میشود. اگر این نسبت بزرگتر از یک باشد، پروژه توجیهپذیر است.
عوامل موثر بر ارزیابی اقتصادی پروژههای ریلی
هزینههای ساخت و ساز: هزینههای زمین، مصالح، نیروی کار و تجهیزات.
هزینههای عملیاتی: هزینههای نگهداری و تعمیرات، هزینههای سوخت، هزینههای پرسنلی و ...
درآمدهای عملیاتی: درآمدهای حاصل از حمل بار و مسافر.
نرخ تنزیل: نرخی که برای محاسبه ارزش فعلی جریانهای نقدی آینده استفاده میشود.
تغییرات نرخ تورم: نرخ تورم بر روی هزینهها و درآمدهای پروژه تأثیرگذار است.
عوامل اقتصادی: نرخ بهره، نرخ ارز، تغییرات در تقاضا و ...
عوامل فنی: فناوریهای مورد استفاده، ظرفیت خطوط ریلی، سرعت قطارها و ...
عوامل اجتماعی و زیست محیطی: تأثیرات پروژه بر محیط زیست و جامعه.
چالشهای ارزیابی اقتصادی پروژههای ریلی
برآورد دقیق هزینهها و درآمدها: پیشبینی دقیق هزینهها و درآمدهای پروژه در بلندمدت بسیار دشوار است.
عدم قطعیت در پارامترهای اقتصادی: نرخ تورم، نرخ بهره و سایر پارامترهای اقتصادی ممکن است در طول زمان تغییر کنند.
تأثیرات خارجی: عوامل خارجی مانند تغییرات در سیاستها، بحرانهای اقتصادی و ... میتوانند بر روی نتایج پروژه تأثیرگذار باشند.