صندوق توسعه حمل و نقل باید هرچه زودتر فعال شود
مرکز پژوهش های مجلس با توجه به گذشت بیش از 5 سال از تصویب قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و اجرا نشدن ماده 48 آن مبنی بر تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل، خواستار فعال سازی آن شد.
مرکز پژوهش های مجلس با توجه به گذشت بیش از 5 سال از تصویب قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و اجرا نشدن ماده 48 آن مبنی بر تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل، خواستار فعال سازی آن شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به موضوع عدم فعال سازی صندوق توسعه حمل ونقل پرداخته و پیشنهاداتی برای فعال سازی این صندوق ارائه کرد. در این گزارش تأکید شده: با توجه به گذشت بیش از پنج سال از تصویب قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور که تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل در ماده (۴۸) آن تصریح شده است، عدم فعال سازی این صندوق همچنان مانع بهره مندی کشور از اهداف پیش بینی شده این صندوق است. از جمله اهداف تأسیس این صندوق که قرار است به صورت یک شرکت دولتی اداره شود، تأمین مالی و حمایت از سرمایه گذاری متقاضیان غیردولتی در توسعه زیربناها و ناوگان حمل ونقل کشور و بهره برداری از آن ها و حمایت از صنایع و شرکت های دانش بنیان در این حوزه بیان شده است.
مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاداتی برای فعال سازی صندوق ارائه کرده است. از جمله تخصیص و جذب منابع پیش بینی شده به منظور تأمین سرمایه اولیه در بودجه سال ۱۴۰۱ و پیش بینی بخش باقی مانده سرمایه در بودجه سال ۱۴۰۲. همچنین این مرکز با هدف هم راستایی تسهیلات صندوق با اولویت های واقعی حمل ونقل کشور تأکید کرده است: خدمات صندوق در حوزه زیرساخت های بخش حمل ونقل صرفاً منطبق بر اولویت های شناسایی شده در طرح جامع حمل ونقل کشور که در حال تدوین و تکمیل است قرار داشته باشد. همچنین در حوزه ناوگان پیشنهاداتی که بر ارتقای شاخص های بهره وری بخش حمل ونقل متمرکز هستند در اولویت دریافت تسهیلات و خدمات قرار گیرند. از سوی دیگر در بخش های توسعه ناوگان نیز اولویت تأمین ناوگان از تولیدات داخل کشور، در تسهیلات ارائه شده توسط صندوق رعایت شود.
این مرکز با یادآوری اینکه هنوز شرایط و سازوکار ارائه تسهیلات صندوق به فعالان بخش حمل ونقل و علاقه مندان سرمایه گذاری در این حوزه مشخص نیست، در گزارش خود آورده است: با توجه به زمان بر بودن تصمیم گیری های مالی و تدوین برنامه های سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران، لازم است شرایط و فرایندهای بهره مندی از خدمات صندوق هرچه سریع تر تدوین و اعلام عمومی شود.
مرکز پژوهش های مجلس تأکید کرده است: ارتباط مستمر صندوق با وزارت راه و شهرسازی و شرکت ها و سازمان های ذیل این وزارتخانه از یک سو و سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی حمل ونقل از سوی دیگر به عملکرد مؤثرتر صندوق کمک شایانی خواهد کرد. برگزاری نشست های مستمر برنامه ریزی شده با دستگاه های مرتبط دولتی و شناسایی اولویت ها و تهیه بسته های سرمایه گذاری به همراه اعلام حمایت های قابل ارائه صندوق به این بسته ها و نیز جلسه با صاحبان سرمایه به منظور تشریح بسته های سرمایه گذاری تهیه شده، سبب تحقق این هدف خواهد شد.
این مرکز به منظور برقراری امکان بهره برداری از سرمایه گذاری خارجی در بخش حمل ونقل پیشنهاد کرده است: بسته های جذاب سرمایه گذاری همراه با حمایت هایی که توسط صندوق ارائه می شود تهیه و توسط وزارت امور خارجه و نیز رایزنی های اقتصادی ایران در خارج از کشور در مجامع هدف معرفی شود. چراکه حمایت های صندوق در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری، به جذابیت بیشتر فرصت های سرمایه گذاری بخش حمل ونقل ایران منتهی خواهد شد.