بازدید سایت : ۲۲۵۶۷

ابرپروژه کبیرکوه زیر بار ترافیک رفت

بهره برداری از بزرگ ترین تونل جاده ای کشور

ابرپروژه کبیرکوه زیر بار ترافیک رفت
تین نیوز

چند روزی است که تونل بزرگ کبیرکوه برای عبور زائران استان های مرکزی به سمت مرز بین المللی مهران به صورت موقت زیر بار ترافیک رفته است تا زمینه آسایش و رفاه زوار اربعین فراهم شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مردم آبدانان سال ها است که منتظر افتتاح تونل کبیرکوه هستند، تردد از جاده پر و پیچ و خم آبدانان که ده ها سال پیش احداث شده و پر از پیچ و خم و گردنه های خطرناک است برای مردم منطقه بسیار دشوار و مشکلات فراوانی برای آن ها به وجود آورده بود.

به دنبال درخواست های مردم و ضرورت احداث تونل، احداث تونل کبیرکوه که بزرگ ترین تونل جاده ای کشور است از سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و عملیات حفاری بدنه اصلی تونل کبیرکوه از سال ۱۳۹۲ آغاز شد، طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود سه هزار میلیارد ریال برای عملیات اجرایی این تونل هزینه شد تا چند روز پیش به صورت موقت به بهره برداری رسید.

با بهره برداری موقت از تونل کبیرکوه امکان تردد وسایل نقلیه برای هدایت ترافیک زائران اربعین که از استان های مرکزی و از طریق لرستان و شهر پلدختر قصد عزیمت به سمت مرز بین المللی مهران از طریق مسیر آبدانان دهلران مهران را دارند، فراهم شد.

این پروژه در حالی که ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت به برکت اربعین با رعایت الزامات ایمنی و با هدف تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی به صورت موقت زیر بار ترافیک رفت.

تونل کبیرکوه یک نعمت ماندگار از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است

سیدابراهیم حسینی احمد فدالله، امام جمعه شهرستان آبدانان در یک گفت وگوی خبری اظهار کرد: به برکت گشایش تونل کبیرکوه، شهرستان آبدانان در مسیر عتبات عالیات قرار گرفت و قدمگاه زائران و میهمانان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شد.

وی افزود: با گشایش موقت پروژه تونل کبیرکوه این مسیر مورد استقبال زائران و دلدادگان آستان مقدس امام حسین (ع) قرار گرفته است.

تونل کبیرکوه

امام جمعه آبدانان تصریح کرد: خاک پاک آبدانان که معطر به شمیم دل انگیز خون ۲۲۰ شهید و لاله سرخ و کبوتر آسمان ایثار است، طی چند روز گذشته قدمگاه ارادتمندان و زوار اربعین حسینی برای تردد به سمت مرز مهران قرار گرفته است.

حجت الاسلام احمد فدالله اضافه کرد: با وجود اینکه عملیات اجرایی تونل بزرگ کبیرکوه به طور ۱۰۰ درصد به پایان نرسیده است، اما برای رفاه حال زائران عتبات عالیات به دستور استاندار ایلام به صورت موقت زیر بار ترافیک قرار گرفت.

وی ادامه داد: تونل کبیرکوه یک نعمت ماندگار از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و اقشار مختلف مردم این شهرستان با شوق و ذوق زیاد در قالب سه موکب در ورودی تونل در آبدانان، بخش سراب باغ و شهر مورموری از زوار کربلای معلی پذیرایی می کنند و جمع زیادی نیز منازل خود را به بیت الحسین (ع) تبدیل کرده اند.

محمد رحمانی، فرماندار آبدانان نیز تاکید کرد: تمام ادارات و نهادهای اجرایی آبدانان و دره شهر با تمام امکانات به طور شبانه روزی مشغول رفع نواقص خروجی دو طرف تونل و رفع مشکلات و نیازمندی های مسافران عتبات عالیات هستند.

رحمانی اضافه کرد: کار تکمیل روشنایی، عملیات نصب علائم فنی، ایمنی و هدایت و راهنمایی مسافران به مسیر اصلی توسط عوامل انتظامی و راهداری و نیروهای مردمی به صورت مدام و شبانه روزی ادامه دارد.

تونل کبیرکوه

پیشرفت فیزیکی این طرح بسیار بیشتر از پیشرفت قراردادی و ریالی آن است

فرشاد دوستی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز خاطرنشان کرد: تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر، بزرگ ترین تونل جاده ای حال حاضر کشور است که با احتساب شش رشته تونل دیگر در این مسیر در مجموع هفت کیلومتر تونل در مسیر دره شهر به آبدانان احداث شده است.

وی با تاکید بر اینکه تونل کبیرکوه نزدیک به ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: عملیات لاینینگ و زیرسازی لایه اول آسفالت و نصب قطعات سیستم های روشنایی نیز به پایان رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام عنوان کرد: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان، ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (شش کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و سه کیلومتر به سمت شهر آبدانان و دو کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) به انجام رسیده است و از سمت شهرستان دره شهر نیز ۵.۵ کیلومتر راه سازی شامل شش رشته تونل به طول ۲۲۵۰ متر که بیشتر آن ها به صورت سه خطه و به دلیل ایجاد مسیر سبقت آزاد احداث شده اند، تکمیل شده است.

دوستی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح بسیار بیشتر از پیشرفت قراردادی و ریالی آن است، چراکه در حال حاضر کارکرد پیمانکاران بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در تونل اصلی کبیرکوه و تونل های منتهی به آن لاینینگ (پوشش بتونی دیوار و سقف) به صورت کامل و یکپارچه انجام شده است، عایق بندی و کانال انتقال آب به صورت استاندارد به انجام رسیده و تمام استانداردهای احداث تونل در آن رعایت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام تاکید کرد: در تونل اصلی هر ۵۰۰ متر در طرفین پارکینگ طراحی شده است تا در صورت مشکل وسایل نقلیه و مأموریت های اورژانسی و امدادی تردد در تونل متوقف نشود.

وی اضافه کرد: مسافران و زائران هنگام تردد از تونل کبیرکوه تمام نکات ایمنی رانندگی را رعایت و با سرعت استاندارد و پرهیز از گرفتن سبقت در تونل و مسیرهای ورودی و خروجی، عبور کنند.

تونل کبیرکوه

ابرپروژه تونل کبیرکوه جزو آرزوهای دیرینه و مطالبه بحق مردم استان بود

حسن بهرام نیا، استاندار ایلافرمم نیز در این خصوص اظهار کرد: این تونل با توجه به کاهش میزان مسافت میان شهرهای آبدانان و دره شهر و قرار گرفتن در مسیر تردد زوار، نقش مهمی در تسهیل تردد زوار دارد.

وی افزود: تمام خدمات ارائه شده به مردم هدیه نظام جمهوری اسلامی ایران و حاصل فداکاری شهدا است.

استاندار ایلام تصریح کرد: ابرپروژه تونل کبیرکوه جزو آرزوهای دیرینه و مطالبه بحق مردم شهرستان های آبدانان و دره شهر و هدیه شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم استان به ویژه حوزه جنوب این استان است.

بهرام نیا با اشاره به لزوم رعایت اصول ایمنی برای تردد از این تونل تا زمان تکمیل نهایی، اضافه کرد: تردد موتورسیکلت، دوچرخه و انجام پیاده روی نیز در این تونل ممنوع است.

طی سال های اخیر طرح های زیادی با هدف بهبود وضعیت زیرساخت های استان های مرزی کشور برای پذیرایی از زوار اربعین اجرایی شده که به توسعه این استان ها نیز کمک کرده است؛ اکنون تونل کبیرکوه با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی به صورت موقت زیر بار ترافیک رفته است تا زمینه آسایش و رفاه زوار اربعین فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كارشناس ارشد وزارت راه

    تونل بزرگي است و زحمت زيادي برده و جاي تقدير است البته دوره 14 ساله براي اجرا واقعا زياد است و بي نظمي در مديريت پروژه ها را نشان مي دهد. همچنين با توجه به طول زياد اين تونل مطابق آيين نامه هاي فني نيازمند تهويه است و در خبر مشخص نيست آيا سيستم تهويه منظور شده يا خير؟