بازدید سایت : ۳۹۳۲۲

محور دهلران اندیمشک چهارخطه نشد/ کمبود اعتبارات مانع اصلی

وعده چهارخطه شدن مسیر پرتردد دهلران-اندیمشک بعد از سال ها محقق نشده است و طبق گفته مسئولان کمبود اعتبارات مانع اصلی اجرایی شدن پروژه است.

محور دهلران اندیمشک چهارخطه نشد/ کمبود اعتبارات مانع اصلی
تین نیوز |

وعده چهارخطه شدن مسیر پرتردد دهلران-اندیمشک بعد از سال ها محقق نشده است و طبق گفته مسئولان کمبود اعتبارات مانع اصلی اجرایی شدن پروژه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، استان ایلام به دلیل موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خاص خود، داشتن ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، همجواری با سایر استان‌ها و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، همیشه از اهمیت بالایی در زمینه راه‌های مواصلاتی و ارتباطی برخوردار بوده است؛ به گونه ای که سالانه حجم بالایی از زائران، گردشگران و حتی تجار ایرانی و غیر ایرانی از این محورهای مواصلاتی استفاده می‌کنند تا به مقصد خود برسند.

با این حال محورهای ارتباطی در استان ایلام به علت زیرساخت‌های جاده ای ناکافی، کمبود امکانات ایمنی مانند علائم راهنمایی و رانندگی، روشنایی مناسب و حفاظ‌های جاده‌ای، نقص‌های زیرساختی و نواقص مربوط به تجهیزات، با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که یقینا تاثیرات منفی متعددی بر حمل‌ونقل و رفاه اجتماعی مردم این منطقه دارند.

محور دهلران به اندیمشک نیز یکی از مسیرهای استراتژیک و مهم در استان ایلام است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و حجم بالای تردد، از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل در ایلام شناخته می‌شود و نقش چشمگیری در سهولت تردد برای زوار اربعین، انجام فعالیت های تجاری و عمومی بر عهده دارد.

بررسی ها نشان داده، توسعه این مسیر موجب کاهش زمان سفر و هزینه‌های حمل‌ونقل، ارتباط بین استان‌های غربی و مرکزی ایران، سهولت تردد بین شهرهای دهلران و اندیمشک، رونق کسب‌وکارها، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی می شود.

با این وجود در سنوات اخیر نه تنها اقدام چندان موثری جهت توسعه محور دهلران به اندیمشک صورت نگرفته، بلکه در سایه بی توجهی مسئولان، این مسیر مهم هم اکنون به یکی از حادثه خیز ترین مسیر ها در استان ایلام تبدیل شده که به علت خرابی‌ها و نواقص جاده‌ای، نبود امکانات رفاهی، مشکلات امنیتی نذیر کمبود روشنایی، نبود علائم راهنمایی، ترک‌ها و چاله‌ها سالانه خسارت های جانی و مالی بسیاری به همراه دارد.

البته برای رفع این مشکلات، پروژه‌هایی مانند چهارخطه کردن مسیر دهلران به اندیمشک برای کاهش تصادفات، تسهیل در تردد، افزایش ظرفیت جاده و بهبود کیفیت سفرها در دستور کار قرار گرفته که هنوز عملی نشده اند.

مشکلات مسیر دهلران به اندیمشک

مسلم صالحی یکی از شهروندان دهلرانی اظهار داشت: مسیر دهلران به اندیمشک به دلیل موقعیت استراتژیک و ارتباط با مناطق مختلف، یکی از مهم ترین مسیرهای مواصلاتی استان ایلام است که می‌تواند پیامدهای مثبت بسیاری برای مردم منطقه به همراه داشته باشد، اما علی رغم این مهم به دلیل ضعف زیرساختی و بی‌توجهی مسئولان مربوطه این مسیر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم منطقه دهلران و آبدانان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این محور به طول ۸۷ کیلومتر از نقاط حساس پرتردد در ایلام به‌شمار می‌رود، افزود: وضعیت نامطلوب این جاده که ارتباط مستقیم با استان خوزستان و مناطق مرکزی کشور دارد، موجبات داغدار شدن خانواده های بسیار و وقوع حوادث متعددی را فرآهم آورده است.

نورالدین رحمانی از دیگر شهروندان دهلرانی به خبرنگار بازار گفت: سطح جاده در برخی نقاط این محور دچار فرسایش و خرابی است که نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد، همچنین نبود علائم راهنمایی و رانندگی کافی و حفاظ‌های جاده‌ای در برخی نقاط، کمبود علائم راهنمایی و رانندگی مناسب، نبود روشنایی کافی در طول مسیر و افزایش ترافیک از دیگر مشکلات محور مواصلاتی دهلران به اندیمشک می باشد که در طی سال های متمادی چندان مورد توجه واقع نگردیده است.

وی افزود: مسئولین استان و به ویژه نمایندگان حوزه جنوب در راستای بهبود وضعیت جاده‌ای، پروژه چهارخطه کردن این مسیر وعده های بی شماری داده اند که عموما در حد وعده مانده و عملی نشده است.

اهمیت مسیرهای مواصلاتی دهلران

محمدرضا شریفی‌راد مدیر شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان ایلام اظهار داشت: محورهای ارتباطی و راه‌های مواصلاتی در استان ایلام علاوه بر اینکه نقش مهمی در تأمین ارتباطات داخلی و بین‌المللی دارند، به بهبود کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی مردم نیز کمک می‌کنند.

وی افزود: از این رو بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی استان ایلام جهت افزایش امنیت، کاهش زمان سفر، و افزایش رفاه اجتماعی مردم منطقه ضرورت بالایی دارد و می‌بایست با اخذ برنامه‌ریزی دقیق و همکاری‌های بین‌بخشی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان ایلام تصریح کرد: مسیر شهرستان دهلران به اندیمشک نیز از جمله مهم ترین مسیرهای استان ایلام به شمار می‌رود که با توجه به حجم بالای تردد، بازسازی و مرمت آن از ضرورت بالایی برخوردار است.

چهارخطه شدن مسیر دهلران به اندیمشک

شریفی‌راد با بیان اینکه چهارخطه کردن این مسیر توسط شرکت ساخت و توسعه راه‌ها در حال انجام است، گفت: برای کاهش تراکم ترافیک و افزایش ایمنی، نیاز به اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مانند چهارخطه کردن جاده‌ها وجود دارد که این پروژه در محور دهلران به اندیمشک هم با طول ۸۷ کیلومتر با توجه به ترافیک زیاد و کم‌عرض بودن جاده در حال اجرا می باشد.

وی با بیان اینکه مسیر ۸۷ کیلومتری دهلران تا اندیمشک به پنج قسمت تقسیم شده، افزود: از این میزان یک قسمت ۱۲ کیلومتری از قبل آماده شده، ۲ قسمت دیگر شامل قطعه ۲۸ کیلومتری با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه‌ ۱۲ کیلومتری با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی به پیمانکار واگذار شده و در دست اقدام است، همچنین ۲ قطعه ۱۷ کیلومتری و ۱۸ کیلومتری نیز آماده مناقصه است که در صورت تأمین اعتبارات لازم به مناقصه خواهد رفت.

مدیر شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان ایلام بیان کرد: پروژه چهارخطه کردن مسیر دهلران-اندیمشک، گامی حیاتی در راستای بهبود وضعیت جاده‌ای و ایمنی رانندگی در استان ایلام است که در صورت تامین اعتبار در اسرع وقت چهارخطه شده و مشکلات و نقاط حادثه‌خیز آن مسیر برطرف می شود.

اسدالله چراغی نماینده حوزه جنوب ایلام در مجلس نیز اظهار داشت: در بحث راه‌های مواصلاتی حوزه انتخابیه به خصوص برای مسیر دهلران به اندیمشک تا قبل از سال دو قطعه دیگر دهلران به اندیمشک قبل از سال با حضور معاون وزیر راه مسیر کلنگ‌زنی خواهد شد و مسیر دهلران به مهران نیز اعتبارات لازم اختصاص یافته است.

با توجه به حجم بالای تردد در محور دهلران به اندیمشک، چهارخطه شدن این مسیر و همچنین بهبود زیرساخت‌ها از ضرورت بالایی برخوردار است و باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان مربوطه قرار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    اون همه پول اربعین. کی ته. کشاندنششششش

  • صادق مختاری پاسخ

    با سلام و احترام
    با تشکر از شما بابت این خبر که واقعا یکی از دغدغه های اصلی منطقه شده چرا که هم بدلیل رفت و آمد برای مسائل روزمره زندگی و تجاری و مهمتر از این مسائل بخاطر امنیت جاده که متأسفانه هر سال تعدادی از هموطنان بابت امنیت پایین مسیر داغدار می‌شوند...
    و اما بنظر علت این تاخیر در چهار خط یا تاخیر در بازسازی این مسیر ، کم کاری یا بی میلی مسیولین برای پیش بردن این پیشرفت جاده ای است که انگار بخشی از این کم کاری عامدانه صورت میگیره!
    به هر حال امیدواریم هر چه زودتر تحولی عطیم در پروژه ملی صورت بگیره

  • ناشناس پاسخ

    علاوه بر مسیر دهلران به اندیمشک که چندین سال معطل مانده مسیر دیگری مثل آزادراه و یا بزرگراه دزفول به شوشتر هم سالهاست که هیچگونه اقدام اساسی برای اتمام این مسیر مهم و مواصلاتی شمال به جنوب و برای کاهش بار ترافیکی اهواز به اندیمشک اقدامی سریعی بعمل نمی آید و خلاصه استان خوزستان از لحاظ راه سازی ضعیف ترین و ناکارآمدترین استان در کشور است !!

  • ناشناس پاسخ

    سلام ، واقعا برا پیشرفت منطقه و آسایش و رفاه مردم و امنیت تردد زوار و هموطنان ، باید جزء پروژه‌ای ملی در اولویت قرار بگیره و بودجه اش تمام و کمال تامین بشه البته نظارت بر حسن انجام آن اهمیت بیشتری دارد

  • .... پاسخ

    با تشکر از توجه شما به این مسیر
    متاسفانه در این ده پونزده سال اخیر خانواده های زیادی داغدار شدن چه از این شهرستان و چه از زوار شهرهای دیگه، مسئولین استان ایلام کمترین توجه رو به دهلران دارن فقط چسبیدن به جاده ایلام مهران و الانم دارن کوهها رو صاف میکنن راه آهن رو به ایلام بیارن، در حالیکه مسیر دهلران اندیمشک هموار هست و هفتگی تلفات میده