بازدید سایت : ۸۷۴۴۷

توسعه و تعریض راه های منتهی به تونل کبیرکوه؛ توسعه اقتصادی و اجتماعی آبدانان

حدود ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی در هر ۲ طرف تونل کبیرکوه( مسیر پلدختر منتهی به تونل و آبدانان تا دهلران و دشت عباس) با هدف بهره برداری روستایی احداث و وجود دارد که فاقد استانداردهای فنی راه سازی هستند که نیازمند اصلاح و استانداردسازی برای استفاده تام از ظرفیت تونل کبیرکوه است.

توسعه و تعریض راه های منتهی به تونل کبیرکوه؛ توسعه اقتصادی و اجتماعی آبدانان
تین نیوز |

حدود ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی در هر ۲ طرف تونل کبیرکوه( مسیر پلدختر منتهی به تونل و آبدانان تا دهلران و دشت عباس) با هدف بهره برداری روستایی احداث و وجود دارد که فاقد استانداردهای فنی راه سازی هستند که نیازمند اصلاح و استانداردسازی برای استفاده تام از ظرفیت تونل کبیرکوه است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ایجاد و ساخت تونل در دل سخت، سرد و سنگین کببرکوه و امکان عبور از درون آن، یکی از آرزوهای دیرینه مردم حوزه جنوب استان ایلام بوده که بعد از گذشت ده ها سال انتظار و تلاش و تقلای مردم این سامان، به یُمن نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی این انتظار به سر رسید و سنگِ سِتُرگ و صخره های سهمگین کبیرکوه تسلیم اراده مصمم مردم و متولیان شده و قلب تاریک " کبیر کوه " به بزرگراهی روشن، روان و راحت تبدیل شده و صدها هزار انسان مقیم و مسافر را به آینده این منطقه امیدوار کرده است.

گرچه عبور از قلب کبیرکوه در حال حاضر، میسر و ممکن توسعه شده است اما استفاده بهینه، مفید، مطمئن و تداوم آن منوط به تکمیل، تجهیز و ایمن سازی مسافران و گردشگران و توسعه، تعریض و ارتقای جاده های منتهی به آن از هر ۲ طرف (دره شهر و آبدانان) است.

نماینده مردم شهرستان های آبدانان، بدره، دره شهر و دهلران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص، با قدردانی از دست اندرکاران و مجریان تونل کبیرکوه، گفت: پیگیری مجدانه و صرف بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث این تونل بی نظیر، بیانگر توجه خاص نظام به مردم منطقه و شوق خدمت خالصانه به آنان است، اما بهره برداری واقعی و استفاده کامل از آن زمانی روی می دهد که جاده های دسترسی به این تونل نیز تکمیل، تعریض و استانداردسازی شوند.

اسدالله چراغی اظهار کرد: افتتاح تونل کبیرکوه باعث تحول بنیادین در تردد ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر و ایجاد شتاب در مسیرهای مواصلاتی مرکز و شمال غرب کشور به جنوب و جنوب شرق شده که در صورت تکمیل و تعریض جاده های منتهی به آن، ضریب کارایی و امنیت معابر شریانی را ارتقا داده و کیفیت ناوگان زمینی را نیز بهبود می بخشد.

وی از متولیان راه و شهرسازی در کشور و استان خواست به منظور استفاده کامل از ظرفیت تونل کبیرکوه، چابک سازی فرایند حمل و نقل و پیشگیری از هرگونه حوادث ناگوار جاده ای هرچه زودتر نسبت به ارتقاء کمی و کیفی مسیرهای منتهی به تونل کبیرکوه اقدام های لازم را انجام دهند.

چراغی با تاکید بر اینکه مردم این منطقه شایسته بهترین خدمات هستند، گفت: با تعامل نماینده مردم شهرستان پلدختر و رایزنی مجدانه با وزارت راه و شهرسازی پیگیر اصلاح و رفع نواقص موجود مسیر پلدختر تا تونل کبیرکوه و از آنجا تا مورموری، دهلران و دشت عباس خواهیم بود.

فرماندار شهرستان آبدانان نیز با اشاره به موقعیت ممتاز و تاریخی تونل کبیرکوه، اظهار کرد: جاده های دسترسی و غیر استاندارد منتهی به این تونل بزرگ تا کنون به واسطه ترافیک پایین و عدم عبور کامیون های سنگین پاسخگوی نیازهای منطقه بوده اند اما با افتتاح این تونل و هدایت بخش زیادی از ناوگان سنگین حمل و نقل به این مسیر، جاده های موجود به هیچ عنوان قادر به تحمل این حجم فراوان از تردد نیست و تداوم این وضعیت در آینده بسیار خطرناک و زمینه ساز حوادث جاده ای و تحمیل خسارت های جانی و مالی به مردم خواهد شد.

"محمد رحمانی" با تاکید بر تسریع در تکمیل عملیات اجرایی این طرح عظیم جاده ای، تصریح کرد: با بهره برداری از تونل بزرگ کبیرکوه، ارتقاء درجه راه های شهرستان آبدانان از فرعی به اصلی یکی از ضرورت های مهم در راستای کاهش حوادث جاده ای و تسهیل در تردد کاربران این راه عمومی بوده و آغاز و اتمام آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر راه و شهرسازی شهرستان آبدانان نیز در این باره یادآور شد: مشاهدات میدانی در بهره برداری آزمایشی از تونل کبیرکوه در ایام اربعین بیانگر این حقیقت است که به خاطر نزدیکی مسیر و جذابیت های طبیعی، عبور و مرور از تونل مذکور مورد استقبال ویژه رانندگان و مالکان کامیون های بزرگ حامل کالاهای اساسی و همچنین تردد زوار به مرز بین المللی مهران افزایش چشمگیری خواهد داشت که راه های طرفین تونل به سمت دهلران، دشت عباس و پلدختر در شرایط حاضر، پاسخگوی جریان تند این ترافیک نخواهند بود.

"رحیم رشیدی" اقدام برای ارتقاء مسیرهای مورد بحث یک ضرورت فوری دانست و افزود: راه های موجود به دلیل شیب های زیاد، پایین بودن مشخصات فنی، پیچ های خطرناک، قوس های نامتعارف، عرض کم، سرعت طرح پایین و با تداخل عبور ماشین های سبک و سنگین، به طور قطع باعث حوادث جاده ای و تلفات انسانی خواهد شد.

وی افزود: کلیه راه های موجود شهرستان آبدانان و مسیر پلدختر به تونل کبیرکوه براساس مقاصد و بهره وری روستایی به مشخصات فرعی احداث شده و فاقد استانداردهای فنی راه سازی است که با توجه به اتمام و بهره برداری از تونل کبیرکوه لازم است که همه آنان به درجه اصلی و شریانی ارتقاء پیدا کنند زیرا در غیر این صورت در آینده، مردم و مسافران را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد.

یکی از کارشناسان خبره حوزه راه و شهرسازی در پیوند با این موضوع، اظهار کرد: با توجه به احداث بازارچه مرزی چیلات، وجود کارخانه های بزرگ تولیدی و صنعتی در شهرستان دهلران و احداث کارخانه در دست احداث سیمان آبدانان (در روستای هونگه)، لازم است که تا دست اندرکاران حوزه توسعه راه های استان هر چه زودتر شرایط حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز و ارتقاء درجه راه های منطقه از فرعی و اصلی به چهار خطه و همچنین تعریض راه های موجود و در مقاطعی مرمت پیچ ها و قوس های خطرناک اقدام جدی انجام دهند.

"علیرضا قاسمی" طول کل راه های فرعی هر ۲ طرف تونل را ۱۵۰ کیلو متر اعلام کرد و گفت: از محدوده روستای "پشت قلعه" تا بخش "کلات مورموری" در آبدانان و از آنجا تا "دهلران" و "دشت عباس" فاقد هرگونه تعاریف و مشخصات فنی راه سازی است و نیاز شدید و فوری به اصلاح و استانداردسازی دارد و غفلت از آن هزینه های مادی و معنوی جبران ناپذیری درپی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: منابع استانی پاسخگوی تامین نیازهای متعدد طرح بزرگ راه سازی در هر ۲ سمت تونل کبیرکوه نبوده و باید از طریق ردیف های ملی و بر اساس دقت و امعان نظر به وضع موجود، متولیان مرکزی را اقناع و ملزم به تأمین اعتبارهای مورد نیاز کرد.

این کارشناس مسئول حوزه راه سازی تصریح کرد: با عنایت به هزینه های سرسام آور عملیات مسیریابی و احداث راه جدید شایسته است متولیان امر برای دستیابی زودتر به اهداف مورد نظر در قسمت هایی از مسیر، با اصلاح، ترمیم و توسعه مسیرهای موجود پیگیر رفع این مشکل باشند.

 بر اساس نظر کارشناسان و مدیران خبره حوزه راه و شهرسازی با توجه موقعیت خاص و جذابیت های منحصر به فرد تونل "کبیرکوه" و سیمای با نشاط و طراوت انگیز مسیرهای منتهی به آن، در آینده بسیار نزدیکی حجم قابل توجهی از ناوگان سنگین کشور از این مسیر عبور خواهد کرد و به همین خاطر لازم است که مدیران ارشد ملی و استانی، به این موضوع مهم و اثرگذار اجتماعی و اقتصادی منطقه، در درازمدت با هوشیاری و آینده نگری لازم، اقدام های مفید، سریع و پیشگیرانه را مد نطر داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.