روی خوش بازار به خطوط کانتینری
همانطور که انتظار میرفت بسیاری از خطوط کشتیرانی کانتینری جهان در 3 ماهه دوم سال به سودآوری مجدد رسیدند اما بهبود کامل شرایط زمانبر است.
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، موسسه مشاوره کشتیرانی Drewry اعلام کرد که همانطور که انتظار میرفت بسیاری از خطوط کشتیرانی کانتینری جهان در 3 ماهه دوم سال به سودآوری مجدد رسیدند، اما بهبود کامل شرایط بسیار گسترده و زمانبر است.
سال گذشته در همین زمان، بیشتر شرکت های کشتیرانی کانتینری در قرض فرو رفته بودند و درآمد آنها با سرعت زیادی در حال سقوط بود حال آنکه هزینه هایشان را نمیتوانستند با همان سرعت کاهش دهند. در همین برهه بود که آنها مجبور شدند با ورشکستگی شرکت بزرگ کانتینری هانجین نیز روبرو شوند.
زمان به سرعت گذشت و 12 ماه همراه با برنامههای فشرده سپری شد، ادغام های زیادی میان کشتیرانیها شکل گرفت و اکنون کشتیرانیها به آرامی در حال بازگشت به روزهای خوب هستند.
در گزارش موسسه دروئری آمده است: "مدیریت بهتر نرخ حمل و نقل کشتی ها، همراه با چشم انداز بهتر بازار و کمتر شدن تعداد رقبا نشان از پایدارتر بودن شرایط نسبت به پیش دارد."
عملکرد مالی 16 شرکت بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان در نیمه نخست 2017 میلادی نشان می دهد که درآمد کشتیرانی های کانتینری در این مدت 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. تمامی شرکت ها به جز 4 شرکت کشتیرانی کانتینری طی این مدت اعلام سود کرده اند.
تغییر شرایط موجب شد که حاشیه سود عملیاتی شرکتهای کشتیرانی کانتینری از منفی 4.8 درصد در نیمه نخست سال 2016 میلادی به مثبت 2.4 درصد در شش ماهه نخست سال 2017 برسد.
دروئری گزارش کرد: "این روند غیرقابل انکار است و صنعت کشتیرانی کانتینری را در مسیر بهبود و دستیابی به سود پیش بینی شده برای امسال قرار می دهد. انتظار می رود که این صنعت تا پایان سال جاری میلادی پنج میلیارد دلار سود برای کشتیرانی ها داشته باشد."