بازدید سایت : ۳۳۳۴۸

تأسیس صندوق توسعه زیرساخت های حمل و نقل میان ایران و ارمنستان

مدیر کل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با ارمنستان برای تأسیس صندوق مشترک توسعه زیرساخت های حمل و نقلی خبر داد.

تأسیس صندوق توسعه زیرساخت های حمل و نقل میان ایران و ارمنستان
تین نیوز |

مدیر کل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با ارمنستان برای تأسیس صندوق مشترک توسعه زیرساخت های حمل و نقلی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، امین ترفع در پنل حمل و نقل و لجستیک همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و اوراسیا درباره کریدورهای منطقه‌ای گفت: در منطقه ما کریدورهای زیادی وجود دارد اما همه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در کریدور شمال و جنوب عضو هستند. البته حمل و نقل چه بار و چه مسافر، پایین‌ترین سطح از یک کریدور است و بخش‌های مختلفی بر یک کریدور از جمله حمل و نقل مرتبط می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات حمل و نقلی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با کشور ما در بخش حمل و نقل یکپارچه نبودن تعرفه‌ها است. به عنوان مثال به دلیل نداشتن تعرفه واحد میان ایران با ارمنستان، کامیون‌های ایرانی که از ارمنستان عبور می‌کنند ۳۸۰ دلار هزینه عبور از خاک ارمنستان را پرداخت می‌کنند.

ترفع اظهار داشت: ما با هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، موانع غیر تعرفه‌ای داریم. در حالی که اگر بخواهیم کریدور ایران و اوراسیا را به یک کریدور اقتصادی تبدیل شود، باید موانع غیرتعرفه ای را برداریم.

مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر رابطه تجاری ما با هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از یک مدل دو جانبه تبعیت می‌کند نه مدل اتحادیه‌ای. از این روست که برای عبور کامیون‌های ما از این کشورها باید علاوه بر تعرفه تجاری، هزینه تردد نیز پرداخت کنیم.

وی در خصوص پیشنهاد تأسیس صندوق توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی میان ایران و اتحادیه اوراسیا، گفت: گام‌های اولیه در این خصوص برداشته شده و در حال مذاکره هستیم. به خصوص در حال مذاکره با ارمنستان هستیم تا صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی را تأسیس کنیم.

این مقام مسئول در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: موانع غیر تعرفه‌ای که در مسیر حمل و نقل ما با اوراسیا قرار دارد، سبب شده تا نتوانیم همین زیرساخت‌های فعلی و موجود را هم به طور کامل بهره برداری کنیم.

ترفع خاطرنشان کرد: باید مدل رابطه تجاری میان کشورها نسبت به دیگر کشورهای عضو این اتحادیه با توجه به مسائل بین المللی و منطقه‌ای تغییر یابد که در نتیجه آن شبکه ترانزیتی ایران با اوراسیا پیوند بخورد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.