بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

پیشنهاد تشکیل «کمیته همکاری حمل و نقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی» کشورهای ساحلی خزر

معاون اول رئیس جمهور امروز در اجلاس دومین مجمع اقتصادی کشورهای ساحلی خزر، تشکیل «کمیته همکاری حمل و نقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی» را به منظور یکسان سازی و هماهنگی تعرفه های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی و نیز ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری های مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راه آهن پیشنهاد داد.

پیشنهاد تشکیل «کمیته همکاری حمل و نقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی» کشورهای ساحلی خزر
تین نیوز |

معاون اول رئیس جمهور امروز در اجلاس دومین مجمع اقتصادی کشورهای ساحلی خزر، تشکیل «کمیته همکاری حمل و نقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی» را به منظور یکسان سازی و هماهنگی تعرفه های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی و نیز ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری های مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راه آهن پیشنهاد داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در اجلاس دومین مجمع اقتصادی کشورهای ساحلی خزر گفت: همایش امروز نتیجه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر است. باتوجه به اهمیت ابعاد اقتصادی در توسعه همگرایی منطقه ای، این همایش به عنوان ابتکاری سازنده موجب تقویت دوستی و همکاری پنج گانه کشورهای ساحلی دریای خزر خواهد شد.

وی افزود: این همایش همچنین فرصت مغتنمی برای بخش های دولتی و خصوصی و حتی کشورهای غیر ساحلی دریای خزر فراهم می کند تا همه بتوانیم از ظرفیت های اقتصادی یک دیگر بهره ببریم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: دریای خزر به عنوان میراث مشترک، بستر مناسبی را برای گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف میان کشورهای ساحلی این دریا فراهم کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: دریای خزر به عنوان میراث مشترک و کانون پیوند میان ما، بستر بسیار مناسبی را برای گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف میان کشورهای ساحلی این دریا فراهم ساخته است.

مخبر یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم، به دنبال گسترش همکاری و تعامل همه جانبه با کشورهای همسایه به خصوص با کشورهای ساحلی دریای خزر می باشد و با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی خود به عنوان محل اتصال دریای خزر به کرانه های جنوبی و آب های گرم خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، برای ایجاد تحرک در همکاری های اقتصادی و تجاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر عزم جدی دارد و به منظور بهره مندی هر چه بیشتر از توانمندی ها و ظرفیت های بخش های دولتی و خصوصی کشورهای ساحلی، دستیابی به منافع مشترک اقتصادی، روان سازی حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی و رونق تجارت درون منطقه ای و میان منطقه ای در حوزه خزر، پیشنهاد تشکیل «منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر و ایجاد کریدور سبز ترانزیتی و گمرکی» را مطرح می نماید.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: پیشنهاد می کنیم در جهت توسعه همکاری های پولی، بانکی و مالی با کشورهای ساحلی دریای خزر، «دستورالعملی خاص» تدوین و اجرایی گردد؛ کاری که جمهوری اسلامی ایران با بعضی از کشورهای ساحلی شروع کرده است.

وی بیان داشت: امروزه تقویت هرچه بیشتر کریدور حمل و نقلی شمال-جنوب که شامل همکاری سه جانبه ریلی جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از طرف دیگر می شود، یک امر جدی است و موجب تحکیم همکاری ها بین کشورهای ساحلی و غیرساحلی دریای خزر می شود. تلاش برای رفع موانع و توسعه همکاری های ترانزیتی از طریق دریا، راه آهن و جاده با بهره گیری از زیرساخت ها و ظرفیت های حمل و نقلی جمهوری اسلامی ایران موجب تقویت تعاملات اقتصادی در خزر خواهد شد.

همچنین به منظور یکسان سازی و هماهنگی تعرفه های حمل و نقل ریلی ، جاده ای و دریایی و نیز ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری های مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راه آهن ، تشکیل «کمیته همکاری حمل و نقل، ترانزیت ، تعرفه و تجارت و گمرکی» را پیشنهاد می نماییم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به موضوعات صدور و سوآپ نفت و گاز و فرآورده های نفتی، ایجاد شبکه یکپارچه برق و یکسان سازی فرکانس های برق کشورهای ساحلی ، تهدات کشورهای ساحلی خزر در قالب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران به رغم همه فشارها و تحریم های گسترده ۴۰ساله موفق شده است در سرمایه گذاری در بخش گاز، نفت، برق و ایجاد شهرهای پتروشیمی در ساحل دریا، انتقال آب از دریا و ایجاد شبکه راه آهن پرسرعت ، کاهش تورم و مثبت شدن تراز تجاری پس از سال ها گام های بلندی بردارد و با سرمایه گذاری در بخش ترانزیت با ایجاد ۲۰۰کیلومتر راه آهن می تواند کشورهای حاشیه دریای خزر را از یک طرف به اروپا و از طرف دیگر به مدیترانه متصل کند. اگر بتوانیم رشت را به آستارا و خرمشهر را به بصره با ۲۰۰ کیلومتر راه آهن متصل کنیم می توانیم به اروپا و مدیترانه وصل شویم.

مخبر تصریح کرد: ترانزیت جزو ظرفیت های بالای دریای خزر است. دریای خزر ودیعه الهی برای رفاه مردمی است که در ساحل این دریا زندگی می کنند و وظیفه دولت هاست که بسترهای لازم را برای استفاده کافی در اختیار مردم قرار دهند و بستر فعال شدن مردم و بخش خصوصی را فراهم کنند. ما در تبادلات مالی، پولی و بانکی مشکل داریم. در ایجاد تعرفه ها و همسازن سازی تعرفه ها و عوارض مشکل داریم. خوب است دبیرخانه ای برای این اجلاس تشکیل شود و این مسائل را با نقشه راه مشخص و برنامه درازمدت دنبال کند و وحدت را در کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: اگر بتوانیم ساز و کار مناسبی برای استفاده از ظرفیت های کشورهای حاشیه خزر ایجاد کنیم، گامی بلند در جهت توسعه اقتصادی و اقتدار این منطقه برداشته ایم. ظرفیت این کشورها اگر با هم افزایی و وحدت نظر طراحی شود می تواند به ایجاد منطقه ای امن و موثر در اقتصاد بین المللی کمک کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.