ترانزیت کشور باید به سوی کالاهای با ارزش و کم حجم حرکت کند
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عمده ترانزیت کشور مربوط به کالاهای فله و کم ارزش و پرحجم است، گفت: باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای باارزش بالا از کشور ترانزیت شود.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عمده ترانزیت کشور مربوط به کالاهای فله و کم ارزش و پرحجم است، گفت: باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای باارزش بالا از کشور ترانزیت شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید کمال هادیان فر معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت کل کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶.۳۴ میلیون تن رسید که رکوردی جدید برای کشور است. از این میزان ۱۴.۷۵ میلیون تن به ترانزیت جاده ای و ۱.۵۹ میلیون تن به ترانزیت ریلی مربوط است و تاکنون انسجام بین سازمانی مطلوبی برای توسعه حوزه ترانزیت شکل نگرفته و سازمان های مربوطه باید برای ایجاد این انسجام اقدام کنند.
هادیان فر ادامه داد: برای آن که بتوانیم در زمینه ترانزیت قدرت رقابت با سایر کشورها داشته باشیم، باید هزینه، زمان و ایمنی که از شاخص های اصلی ترانزیت است را در نظر بگیریم.
وی با بیان این که در کشور ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم، گفت: باید برنامه ریزی جدی برای توسعه ترانزیت ریلی داشته باشیم و باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای با ارزش بالا از کشور ترانزیت شود.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ترانزیت کالاهای فله، کم ارزش و پرحجم، بیش از هر چیزی به زیرساخت های جاده ای و ریلی کشور آسیب می رساند و منافع درآمدی چندانی برای کشور ندارد و بروکراسی و فرایندهای کنترلی بیش از حد استاندارد و سلیقه ای موجب می شود که صاحبان کالا علاقه چندانی به عبور کالا از ایران را نداشته باشند؛ چرا که تجار تنها هزینه و زمان را برای ترانزیت در نظر می گیرند.
حتی اگر چنین شود تأثیری ندارد !!!!! چون درآمد از حمل وزن کالاست و نرخهای فعلی برای هر تن حمل شده مطلوب نیستند ، ولی اگر نرخ ترانزیت بر اساس ارزش کالا باشد آنگاه ماجرا متفاوت می شود که فعلا چنین نیست.جاده و ریل تفاوت دارند. چاره در مقررات زدائی بنیادین نهفته است جناب معاون وزارت !!!!!