بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

دانشمند: مرز بازرگان بسته نیست

دانشمند: مرز بازرگان بسته نیست

مسعود دانشمند و فاطمه مقیمی اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران تاکید دارند مرز بازرگان به روی رانندگان کامیون های ترکیه ای بسته نیست.
 
دوشنبه دهم آذر ضرب‌الاجل ایران برای پلمب باک سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای در مرز بازرگان فرا رسید تا اختلاف ترانزیتی ایران و ترکیه وارد فازه تازه ای شود. فازه تازه ای که به نظر می رسد با سر و صدای رسانه های ترکیه ای مبنی بر بسته بودن مرز بازرگان از واقعیت خود تا اندازه ای دوره شده است.

آنطور که برخی رسانه های ترکیه روز دوشنبه گزارش دادند، ایران بدون اعلام به ترکیه مرز بازرگان را به روی تریلی های ترکیه مسدود کرده است. موضوعی که بر اساس گفته های مسئولان وزارت راه و شهرسازی خلاف واقع است و بر همین اساس به نظر می رسد رسانه های ترکیه ای خلاف واقع گزارش داده اند تا اختلافات ترانزیتی ایران و ترکیه «غیر واقعی» دنبال شود. با استناد به گفته های  مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هرچند تردد کامیون های ایرانی و ترکیه ای انجام نمی شود اما مرز بازرگان باز است.
 
موضوعی که مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و عضو کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران نیز بر آن تاکید دارد و می گوید که به هیچ وجه مرز ایران به روی کامیون ها ترکیه ای بسته نیست: «شدیدا تکذیب می کنم که ایران مرز خود به روی ترکیه را بسته باشد. »
 
بر اساس گفته های دانشمند از 15 و 16 اکتبر اختلاف های ترانزیتی میان ایران و ترکیه به وجود آمد: « از میانه های اکتبر اختلاف های ترانزیتی ایران و ترکیه بالا گرفت. بر این اساس مسئولان ایران گفتند تفاوت قیمت سوخت را از رانندگان کامیون ترکیه ای می گیریم. این موضوع در حالی مطرح شد که ترک ها گفتند ما نیازی به این گازوییل شما نداریم و نامه ای فرستاند که از یک تاریخی به بعد باک های کامیون های ترکیه ای پلمپ شود.»
 
عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران با اشاره به نامه ترکیه ای ها و درخواست آنان برای پلمپ باک های کامیون گفت: «طرف ایرانی در واکنش به این درخواست ترکیه ای ها زمان خواست تا تشریفات این درخواست شما انجام شود. بر این اساس از دهم آذر قرار شد باک تریلی های ترکیه ای را ایران پلمپ کند. اتفاقی که دقیقا از روز دهم آذر شروع شد.»
 
او ادامه داد: «این پلمپ کردن نیاز به یک سری تشریفات دارد که همه این تشریفات سبب شده در رفت و آمدها تاخیر ایجاد شود. به دلیل اختلافاتی که به وجود آمده در حال حاضر یک توقف در مرز ایجاد شده است. گنجایش مرز بازرگان محدود است و وقتی تعداد زیادی کامیون در آن توقف کنند طبیعی است که صف بزرگی شکل می گیرد.»  
 
از سوی دیگر سیده فاطمه مقیمی، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در واکنش به ادعای رسانه های ترکیه ای درباره بسته شدن مرز بازرگان به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «اصلا اینطور نیست. این یک شایعه بزرگ است که دارد می چرخد. فقط طبق توافقاتی که بین دو کشور صورت گرفته پلمپ کردن مخازن سوختی دارد اتفاق می افتد. این هم طبیعی است چرا که در توافق صورت گرفته قرار بر این بوده از سوخت ایران چیزی به آنها تعلق نگیرد.»

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.