بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

وظایف دولت و تشکل‌های صنفی

وبلاگ تین نیوز | باید توجه داشته باشیم که حمایت از تولید ملی تنها یک برنامه یکساله نیست و به زیرساخت‌ها و زیربناسازی نیاز دارد. یعنی باید سیاست‌ها اصلاح شود، نرخ ارز و تورم، نرخ بهره، تعرفه‌ها، قوانین کار و مالیات و مهم‌تر از همه فرهنگ مصرفی و اصلاح شبکه توزیع، بسته‌بندی و بازاریابی، برندسازی و معرفی نام‌های تجاری معتبر ایرانی و جلب‌نظر مشتریان و... باید در دستور کار باشد و هر یک از این سیاست‌ها تنها بخشی از بازار را حمایت می‌کند و این سیاست‌ها برای همیشه مورد توجه باشد تا اطمینان و اعتماد تولیدکننده و سرمایه‌گذار را جلب کند و تولیدکننده از حمایت مردم در مصرف کالای داخلی مطمئن شود. 

بسیاری از تولیدکنندگان در سال‌های اخیر به واردکننده کالا تبدیل شده‌اند و با ارسال برند یا نام تجاری خود، و تولید کالا در چین، وانمود کرده‌اند که تولیدکننده ایرانی هستند و با نرخ دلار ارزان اقدام به واردات کرده‌اند.
 
اگر سیاست‌های نرخ ارز، سیاست‌های مالی و پولی و بانکی، نرخ تعرفه، مالیات و قوانین کار و... به عنوان سیاست‌های مکمل مورد توجه قرار گیرد، قطعا قدرت رقابتی تولید داخلی افزایش خواهدیافت و شاهد حضور کالای باکیفیت و قیمت مناسب ایرانی و حمایت مردم از تولید و کارگر و سرمایه گذار ایرانی خواهیم بود.
 
نکته دیگر توجه به این موضوع است که توسعه اقتصادی، نیازمند یک روند چندساله و حداقل یک دهه است و برنامه حمایت از تولید ملی به دنبال توجه به اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و طرح‌های تحول و هدفمندی یارانه‌ها، همدلی و همزبانی دولت و ملت اقتصاد کشور را در جهت توسعه به پیش می‌برد.

از آنجا که دهه پیش رو، به نام دهه عدالت و توسعه و پیشرفت مورد توجه قرار گرفته، در نتیجه با هر خط و مشی و مسیری که سیاست داخلی و خارجی ایران در پیش بگیرد، ملت ایران و مسئولان تاکید دارند که شاخص‌های اقتصادی ایران باید متناسب با شأن ملت ایران در منطقه رشد کند و شاهد پیشرفت اقتصاد و قدرت ایران باشیم و از آنجا که ایران به‌عنوان یک کشور مقتدر و با فرهنگ و پیشینه تاریخی در منطقه مطرح است، لذا از نظر شاخص‌های قدرت اقتصادی نیز ایران نباید از کشورهای منطقه عقب بیفتد و همان طور که قبلا تاکید شده ایران باید در چشم‌انداز 1404 به کشور اول منطقه تبدیل شود زیرا از جهت مزیت‌های اقتصادی مانند معادن نفت، گاز، فلزات و.... نیز قوی‌تر از کشورهای منطقه است.

در شرایطی که بسیاری از کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه و آسیا در سال‌های اخیر پا به عرصه کشورهای در حال توسعه و نوظهور گذاشته‌اند و با رشد شاخص‌های اقتصادی و ثروت فردی و اجتماعی همراه بوده‌اند، شایسته است که ایران نیز متناسب با جایگاه فرهنگی و سیاسی خود و به عنوان پیشتاز کشورهای منطقه، موضوع افزایش قدرت رقابت اقتصادی و تجاری خود را مورد توجه قرار دهد و تجربه تاریخ اقتصاد جهان نیز نشان می‌دهد که هیچ کشوری بدون توجه به اصلاح ساختار اقتصاد و حمایت از تولید ملی خود قادر به رشد شاخص‌های اقتصادی و توان تجاری خود نبوده است و همان طور که ژاپن و کره جنوبی و مالزی، با حمایت از تولید داخلی خود، روند توسعه را طی کرده‌اند، اقتصاد ایران نیز باید به این مهم توجه کند و مسیر توسعه را با حمایت از کالا و کارگر وسرمایه گذار داخلی خود به پیش ببرد و باور کند که ایرانی باید جنس ایرانی مصرف کند.

* نایب‌رئیس انجمن صنایع هوایی و فضایی

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.