بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

گذر از خط قرمز قانون با موتورسواری در پایتخت

عبور از خیابان های شلوغ پایتخت برای عابران پیاده یک معضل جدی است که به واسطه موتورسیکلت هایی که همانند قارچ از هر طرف خیابان پیدا می شوند این مشکل را برای شهروندان دوچندان کرده است.

گذر از خط قرمز قانون با موتورسواری در پایتخت
تین نیوز |

ویراژ، حرکت های مارپیچ، عبور از چراغ قرمز، گذر از خط ویژه اتوبوس ها، مسیرهای یک طرفه، عبور از پیاده روها، حرکت جهت خلاف خیابان و حضور در تونل های کلانشهر تهران بخشی از تخلفاتی است که موتورسیکلت های پایتخت به خود اجازه می دهند که از خط قرمز قانون در کلانشهر تهران بگذرند و هیاهو و بی نظمی بی مثالی را در تهران رقم بزنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، عبور از خیابان های شلوغ پایتخت برای عابران پیاده یک معضل جدی است که به واسطه موتورسیکلت هایی که همانند قارچ از هر طرف خیابان پیدا می شوند این مشکل را برای شهروندان دوچندان کرده و عبور از برخی خیابان های شهر تهران چنان عذاب آور است که گاهی باید چنان مواظب باشی که همانند خود موتورسواران سهم زیادی از آمار مرگ در تصادفات را به خود اختصاص ندهیم.

براساس آمارهای پلیس راهور سال ۱۴۰۲ طبق آخرین داده ها ۴۶ درصد تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است، این آمار اگر چه نگران کننده است اما قابل تامل است که باید به موضوع وضعیت نامناسب تردد موتورسیکلت ها در پایتخت به صورت ویژه رسیدگی شود تا از بروز مشکلات این چنینی برای خود آنها نیز جلوگیری شود.

آمارهای پلیس راهور تهران به تردد پنج میلیون موتورسیکلت در سطح این شهر اشاره دارد که اغلب این موتورسیکلت سواران بدون گواهینامه به امر مسافرکشی، جابجایی بار و در واقع امرار معاش مشغول هستند، برخی آمارها حاکی از نداشتن حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد موتورسواران از گواهینامه خبر می دهد که این موضوع بسیار وضعیت نامناسبی را به خود راکبان، عابران پیاده و حتی وضعیت شهر به دنبال دارد.

پلیس راهور فراجا نیز پیشتر آمارهایی درباره وجود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور اعلام کرد که حدود نیمی از دارندگان این وسایل نقلیه، گواهینامه ندارند هر چند برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت سواران قوانینی برای تسهیل در گرفتن آن وضع شده اما گویا بسیاری بی قانونی و بدون گواهینامه بودن را ترجیح می دهند تا بتوانند بدون این همه مدارک قانونی همچنان به بی نظمی و بی قانونی خود در شهر ادامه دهند.

حرکت هایی که داد شهروندان را درآورده است

پیاده رو که حتی از نامش پیداست مربوط به عابران پیاده است اما بیشتر اوقات حتی با بچه خردسال در یک پیاده رو در حال قدم زدن هستیم به ناگاه صدای بوق موتورسیکلت چنان حال همه را دگرگون می کند که گویی پیاده ها مسیر را اشتباه می روند نه موتورسواران

موتورسواران چنان بی نظمی را در شهر ایجاد کرده اند که پایتخت نشینان به ستوه آمده اند، هر خیابان، کوچه و اتوبانی از تهران مملو از موتورسیکلت سوارانی است که قانون را یا نمی شناسند یا نمی خواهند به قانون عمل کنند.

همیشه می گویند آدم های بی خیال و خونسرد زندگی بهتری دارند این موضوع مصداق همه موتورسوارانی است که نمی خواهند به نظم و قانون اهمیت بدهند و با گذر از همه خیابان های پایتخت صداهایی گوشخراش را برای شهروندان ایجاد می کنند.

پیاده رو که حتی از نامش پیداست مربوط به عابران پیاده است اما بیشتر اوقات حتی با بچه خردسال در یک پیاده رو در حال قدم زدن هستیم به ناگاه صدای بوق موتورسیکلت چنان حال همه را دگرگون می کند که گویی پیاده ها مسیر را اشتباه می روند نه موتورسواران.

از پیاده روها که بگذریم حتی خیابان های یک طرفه محل ویراژ انتخابی موتورسیکلت ها است جایی از کوچه ها، خیابان ها، اتوبان ها و حتی تونل های تهران نیست که موتورسواران نباشند. گویا شهر بی قانونی برای موتورسیکلت رانان به نام پایتخت رقم خورده و حتی نمی خواهند از قوانین پیروی کنند.

اگر چه پلیس راهور تهران بارها و بارها از مرگ حدود نیمی از موتورسواران در جریان وقوع تصادفات خبر داده اما گوش شنوایی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی موتورسواران وجود ندارد و دل را به دریا زده اند که زندگی را به کام خود، خانواده، عابران پیاده و حتی خودروهای عبوری تلخ کرده اند.

هر مرگ علاوه بر گرفتار شدن خانواده افراد در عزایی سنگین، زندگی را به کام رانندگان خودروها به دلیل تصادف با آنها تلخ و تلخ تر می کند، همه این مسایل با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از گریز از قانون حل می شود که باید عوامل بازدارنده ای برای این موضوعات وجود داشته باشد.

تردد پنج میلیون موتورسیکلت در تهران

۱۳ درصد خسارت ها، ۴۱ درصد جرح یا مصدومیت و ۴۶ درصد مرگ در حوادث رانندگی در سال گذشته از سوی موتورسیکلت ها به ثبت رسیده است

رییس اداره حقوقی پلیس راهور تهران نیز به تازگی درباره تخلفات موتورسوران گفت: اکنون در شهر تهران حدود پنج میلیون موتورسیکلت در حال تردد است که به دلیل وضعیت تردد آنها شاهد وضعیت ناگواری در پایتخت شاهد هستیم.

سرهنگ مرتضی گنجی به برخی آمارهای حوزه تصادفات منجر به مرگ و مصدومیت توسط موتورسوران در پایتخت اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰ هزار برخورد قانونی با رانندگان موتورسیکلت فاقد گواهینامه در پایتخت انجام شده است در واقع این موضوع مربوط به اعمال قانون درباره نداشتن گواهینامه رانندگی در موتورسیکلت ها بوده است.

وی با بیان اینکه این افراد در بحث گواهینامه مشکل داشته به همین دلیل این موضوع نگران کننده است، اظهار کرد: در بخش تصادفات مربوط به فوت، بیشترین سهم آمارها مربوط به موتورسیکلت هاست که براساس داده های آماری سال گذشته از ۶۴۰ مورد مرگ در تصادفات ۲۸۷ مورد مربوط به موتورسیکلت ها بوده که این گروه از راکبان موتورسیکلت در تهران سهم ۴۶ درصدی مرگ را به خود اختصاص داده اند یعنی ۴۶ درصد موارد مرگ براثر تصادفات در سطح شهر تهران مربوط به موتورسیکلت ها بوده است.

سرهنگ گنجی ادامه داد: همچنین با توجه به تعیین سهم مربوط به تصادفات خسارتی، فوتی و جرحی به موتورسیکلت ها، ۱۳ درصد خسارت ها، ۴۱ درصد جرح یا مصدومیت و ۴۶ درصد مرگ در حوادث رانندگی در سال گذشته از سوی موتورسیکلت ها به ثبت رسیده است، با توجه به اینکه مصدومیت هم مسایل و مشکلاتی را برای افراد مجروح به بار می آورد، در نهایت می توان این اعداد و ارقام ناگوار بسیار نگران کننده است.

رییس اداره حقوقی پلیس راهور تهران اضافه کرد: برای تخلفات موتورسیکلت ها در حوزه گواهینامه، فقط اقدامات پلیس را نخواهیم داشت بلکه در ادامه برخورد مرجع قضایی هم صورت می گیرد زیرا فردی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی با موتورسیکلت می کند، برای آن فرد مجازات تعیین شده و زمینه وصف کیفری پیدا کرده بنابراین تعیین تکلیف و تصمیم گیری در این خصوص به عهده مرجع قضایی است.

اجرای طرح هایی برای جلوگیری از تخلفات موتورسیکلت ها

اجرای طرح غدیر و توقیف موتورسیکلت های متخلف و فاقد مدارک از جمله طرح هایی است که پلیس به دور از نگاه پُر شدن فضای پارکینگ ها از موتورسیکلت ها و درآمدزایی، به دنبال ایمنی و رعایت حقوق شهروندی است.

طرح غدیر که به منظور ساماندهی موتورسیکلت ها در دستور کار قرار گرفته است اهدافی همچون برخورد با موتورسیکلت سواران در حرکت بین خطوط ویژه، حرکت خلاف جهت و حرکت در پیاده روها دنبال می کند.

پلیس راهور تاکنون با روش های مختلف اقدام به برنامه ریزی برای جلوگیری انواع تخلفات موتورسواران کرده اما همچنان بسیاری از آنها هیچ تمایلی به داشتن گواهینامه و بیمه نامه به عنوان نیازهای ضروری رانندگی با موتورسیکلت ندارند، این موضوع یکی از دلایل افزایش تخلفات آنها محسوب می شود.

اجرای طرح موتوریار یکی دیگر از طرح های پلیس راهور به شمار می رود که طبق برنامه ریزی های انجام شده، موتورسوار متخلف با وجود تخلفات به پارکینگ منتقل نمی شود بلکه با ارائه آموزش هایی برای آنها این طرح به نظم بخشی ترددهای موتورسواران کمک خواهد کرد.

براساس آمارهای موجود با وجود حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۱.۵ میلیون موتور یعنی ۱۳ درصد موتورسواران دارای بیمه نامه هستند و نیمی از دارندگان موتورسیکلت گواهینامه رانندگی ندارد که این موضوع برای پایتخت نیز صادق است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.