بازدید سایت : ۴۱۱۲۰

دلیل خرابی دستگاه های کارت خوان برخی ایستگاه های اتوبوس

فرار بلیتی ۲۰ درصد مسافران در خطوط تندرو

دلیل خرابی دستگاه های کارت خوان برخی ایستگاه های اتوبوس
تین نیوز

نصب دستگاه های کارت خوان در اتوبوس ها سابقه چندساله دارد و قرار بود برای همیشه به بحث های تکراری رانندگان و مسافران مبنی بر نداشتن پول خرد، تعیین و اخذ کرایه های سلیقه ای و عدم دریافت نقدی کرایه ها خاتمه دهد؛ اما این روزها خرابی این دستگاه ها علاوه بر اینکه مشکلاتی برای مسافران ایجاد کرده، سبب فرار بلیتی نیز شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این روزها بحث خرابی دستگاه های کارت خوان ایستگاه های اتوبوس داغتر شده، بگونه ای که این مسئله در صحن علنی شورای شهر تهران نیز مطرح شد و ناصر امانی عضو شورای شهر به تماس های زیادی که درباره فعالیت اتوبوس های خطوط تندرو صورت گرفته اشاره می کند و می گوید: دستگاه های کارتخوان در برخی ایستگاه ها یا وجود ندارند و یا فعالیت نمی کنند و مردم نمی توانند با کارت بلیت هزینه را پرداخت کنند و این در حالیست که در خطوط اصلی تندرو مثل میدان راه آهن تا تجریش که یکی از مهمترین خطوط است و بیشترین حجم مسافران را دارد، این خرابی دیده می شود و شرکت واحد اتوبوسرانی باید دستگاه ها را نصب کند و گزارش آن را سریعتر تهیه و ارائه دهد. ضمن اینکه فاوا و شرکت واحد نیز از هم در این مورد گلایه داشتند. 

با وجود این مشکلات به سراغ مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران رفتیم تا در مورد آخرین وضعیت نصب دستگاه های کارتخوان بلیت الکترونیک ایستگاه های اتوبوس توضیحاتی ارائه کند.

وی در این باره می گوید: با توجه به راه اندازی پروژه ABT (سیستم حساب کاربری مبتنی بر اعتبار شهروندی) در سطح شهر تهران تاکنون ۴۸۵ دستگاه کارتخوان جهت تجهیز ایستگاه ها خریداری و تحویل مناطق اتوبوسرانی شده است.

وی با بیان اینکه از آغاز پروژه در سال۱۴۰۲ تا کنون ۲۲۲ ایستگاه تندور و ۱۲۴۵ اتوبوس در سطح شهر با کارتخوان های جدید تجهیز شده است، می افزاید: این دستگاه ها با صفحه نمایش لمسی، مجهز به سیستم عامل اندروید، قابلیت خوانش QR و کارت های بلیت الکترونیک شهروندی و پرداخت از طریق بلیت های دو بعدی تهیه شده از نرم افزار شهرزاد است و درآمد اتوبوسرانی از بخش بلیت در سال ۱۴۰۲  برابر ۲۴۹ میلیارد تومان بوده است.

علیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در برخی از ایستگاه ها عامل کنترل بلیت حضور ندارد؟ اضافه می کند: با توجه به نصب دستگاه های کارت خوان در ایستگاه ها که در حال انجام می باشد پس از تجهیز هر ایستگاه عامل نظارت بر ثبت کارت نیز استقرار می یابد.در همین خصوص، ماه گذشته هم در۵۰ ایستگاه که دستگاه جدید نصب شده است، عامل کنترل بلیت استقرار یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود ۱۸۰ ایستگاه بدلیل مشکل برق و ... دستگاه کارتخوان مستقر نشده است که این موضوع در دست پیگیری است، اظهار می کند: هزینه خرید هر دستگاه کارتخوان نسل جدید با احتساب هزینه نصب و راه اندازی حدود ۳۶۰ میلیون ریال است.

علیزاده در مورد علل عمده فقدان یا خرابی دستگاه های کارت خوان در برخی ایستگاه های اتوبوس با تأکید بر اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی صرفا بهره بردار تجهیزات مذکور بوده و کلیه مسئولیت های فنی و اجرایی پروژه کارت بلیت اعم از تائید تجهیزات و نرم افزار های سطح تجهیز و ... با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، می گوید: با این احتساب برخی از مشکلاتی که در بهره برداری دستگاه ها مشاهده شده، در حال رفع هستند و می توان هنگ کردن دستگاه های در معرض تابش نور خورشید و حرارت بالا با توجه به شرایط ایستگاه و طولانی شدن زمان قرائت برخی از کارت بلیت ها را از مشکلات عمده دستگاه های کارت خوان عنوان کرد.

وی در مورد میزان فرار بلیت مسافران نیز با تأکید بر اینکه فرار بلیت در ایستگاه های خطوط تندرو حدود ۲۰ درصد است، می گوید: شاید یکی از دلایل عمده فرار بلیتی ایزوله نبودن سازه ایستگاه های اتوبوس باشد که باید این مسئله حل و فصل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.