ساخت قطار سریع السیر ۲۰ میلیارد دلاری تهران مشهد با پول میادین نفتی
برآورد قیمت پروژه راه آهن تهران مشهد حدود 20 میلیارد دلار است که قاعدتا روش های تامین مالی این پروژه متنوع خواهد بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: برآورد قیمت پروژه راه آهن تهران مشهد حدود 20 میلیارد دلار است که قاعدتا روش های تامین مالی این پروژه متنوع خواهد بود چراکه رقم بالا است و یک بخش از تامین مالی هم از محل استجازه نفت و میادین نفتی خواهد بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، میعاد صالحی، مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره تامین مالی پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد و احتمال استفاده این پروژه از تهاتر نفتی اظهار داشت: ساخت قطار سریع السیر تهران مشهد بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ خواهد بود. 10 میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راه آهن در نظر گرفته شده است اما زمانی که استجازه رهبری برای تامین مالی چند پروژه ریلی از محل تهاتر نفتی گرفته شد، هنوز طرح راه آهن سریع السیر تهران مشهد در حال بخش های طراحی اولیه براورد قیمت بود و قیمت نهایی نشده بود اما اتفاقا در همان استجازه رهبری به این پروژه هم اشاره و گفته شده وقتی برآورد قیمت، نهایی شد این پروژه هم به فهرست پروژه های مشمول استجازه رهبری اضافه شود.
وی گفت: البته تامین مالی این پروژه مجزا از 5 پروژه در لیست ارایه شده خواهد بود. در حال حاضر برآورد قیمت پروژه راه آهن تهران- مشهد در حال نهایی شدن است و بعد از تایید، قیمت اعلام می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به اینکه راه آهن تهران مشهد حدود 900 کیلومتر خط سریع السیر بوده، برآورد قیمت این پروژه حدود 20 میلیارد دلار است که قاعدتا روش های تامین مالی این پروژه متنوع خواهد بود چراکه رقم بالا است و یک بخش از تامین مالی ها هم از محل استجازه نفت و میادین نفتی خواهد بود و بخشی از درآمدها به این حوزه اختصاص پیدا می کند.
صالحی افزود: دولت برای آغاز اجرای این پروژه اهتمام داشت و اتفاقا در جلسه آخر قبل از شهادت، رییس جمهور به این موضوع تاکید داشتند و مقامات عالی کشور و وزرا هم در این جلسه حضور داشتند و بنا است که این مسیر ادامه پیدا کند.
وی درباره سرعت این راه آهن سریع السیر و کاهش مدت زمان سفر ریلی به مشهد ادامه داد: سرعت قطار سریع السیر تهران مشهد 300 کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده است.
مسیرهای جنوب غربی ، غربی و جنوب شرقی کشور برای راه آهن سریع بمراتب دارای اهمیت بیشتری از نظر اقتصاد حمل و نقل و کمک به اشتغالزائی مولد هستند. تهران مشهد نباید در اولویت باشد و اگر استجازه ای رخ داده است بهتر است برای بخشهای یاد شده باشد تا توزیع منابع و جمعیت میسر گردد. سواحل مکران و نوار غربی کشور بسیار مهمتر از خراسان رضوی ثروتمند و فوق العاده بهره مند از منابع است. استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام،کردستان،لرستان،چهارمحال بسیار بیشتر نیاز به راه آهن پرسرعت تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دارند. امید است با نصب مدیرعامل جدید برای راه آهن بجای صالحی ، برنامه های توسعه شبکه ریلی سریع عقلائی و منطقی و منطبق بر دانش ریل گردد.
طاقت بودجه در برابر فشار هزینه راهآهن سریع السیر تهران مشهد
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-274269
برقی کردن راه آهن تهران مشهد با کمتر از یک دهم قیمت و زمان، سرعت قطارهای مسافری را به تدریج از 160 به 200، سیر روزانه واگن ها رفت و برگشتی و بهره وری آنها دوبرابر و با اتوبوسی و افزایش سرعت به 250 تا 4 برابر می رساند.
نقل محتواي استجازه از مقام معظم رهبري دقيق نقل نشد. در آن استجازه بحث راه آهن پرسرعت موكول به نتايج مذاكرات با شركتهاي چيني براي مشاركت در اين طرح و دريافت طرح پيشنهادي آنها شده است. زيرا آن موقع بحث بر سرمايه گذاري شركتهاي چيني براي احداث طرح به روش بي او تي بود. برآورد هزينه نكته مبهم نبوده و همان موقع هم حدود هزينه طرح مشخص بود و هنوز هم پيشنهادي به صورت مشاركتي از سوي شركتهاي چيني ارائه نشده است. براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به : https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-273430
اعتبار رهبر حکیم و عزیزمان را خرج پروژه ها نکنید.
اعتبار رهبر حکیم و عزیزتر از جان ما را خرج پروژه های خسارت آور نکنید. کشور به قطار سریع السیر گرانقیمت در شرایط امروز نیاز ندارد. با این پول می توانید هزاران مشکل از تمام بخش حمل و نقل کشور حل کنید. می توانید یک راه آهن به اندازه راه آهن فعلی بسازید. نکنید این کارهای پرهزینه و بی مسافر را. فرض کنید این قطار راه افتاد. کدام مسافر حاضر است بلیت ده میلیون تومانی آن را بخرد؟
ارزش افزوده این طرح چیه 20 میلیارددلار هزینه در حالیکه نیاز به اشتغال جوانان از اوجب واجبات است نمی شد بطور مثال نیروگاه ساخت که اینقدر برای تامین برق اشک نریزیدضمن اینکه صادرات آن نیز درآمدزاست
پروژه ترنست پردیس درس عبرت نشد که همچنان دنبال کلیدزنی پروژه ای دیگرهستید وقتی مسافر عاجزاز پرداخت هزینه گازوئیل وروغن موتورهای دیزل است وراه آهن هم مجوز افزایش قیمت بلیط را نمی دهداین چنین پروژه هایی به سرعت به سرنوشت آلستوم وترنست پردیس ولوکوموتیوهای زیمنس دچار خواهد شد البته ماموریت های خارج کشور دلچسبی برای عده ای از آقایان خواهد داشت وراه آهن را هم از دردسرهای تامین لوکوموتیو خلاص خواهد کرد وبا خیال راحت دیزل ها را به برادران عزیزبخش باری تخصیص خواهند داد برید با یک بیستم این پول از شرکت های واگن سازی داخلی مثل واگن پارس وپلور واگن مسافری بخریدوبقیه رابرای مردم بدبخت مستاجر خانه بسازید هم اشتغال زایی خوبی دارد هم در رفاه مردم نقش دارد مسافری که چندروز در حرم امام رضا زیارت می کند اتفاقی نمی افته اگر چند ساعت دیرتر به مشهد برسه تازه برای آنها لذت بخش تره توی کوپه استراحت کنند به جای اینکه 6 ساعت مثل مجسمه روی صندلی اتوبوسی خشک بشوند
صحبت اقای قربانعلی بیک منطقی هست ،
ما راه اهن سریع السیر نمیخواهیم ، الویت اول ما راه اهن برقی هست که علاوه بر مسافری ، درامد ترانزیت بار داشته باشیم.
معادن اهن ایران تا ۲۰ سال دیگر طرفیت خود از دست میدهند ، صنعت فولاد ما نیاز به انتقال سنگ اهن هرات افغانستان دارد . همچنین بار از اینچه برون ، بخاطر همین برقی کردن شاخه راه اهن شرق کشور به تهران الویت استراتژیک ایران هست
نقش حا کمیت در اشاعه سرمایگزاری ریلی باعث عدالت در سطوح جامعه می شود با توجه به تحریم ها باید از ولخرجی در ساخت راه اهن سریع السیر مشهد تهران پرهیز نمود الان راه اهن ده ساعت به مشهد می رسد باید فکری برای مردم ایلام یاسوج. گلستان، بجنورد، سیستان که در فقر کامل بسر می برند سرمایگزاری کرد