◄ سال آینده مشکلات جدی در راههای روستایی خواهیم داشت
کاهش بودجه سازمانهای دولتی از مهمترین حواشی تقدیم لایحه بودجه به مجلس بود، تعداد زیادی از سازمانها از این کاهش بودجه ناراضی هستند و کارشناسان از احتمال تأثیر منفی این اقدام در پروژههای در حال اجرا خبر میدهند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، یکی از این نهادهایی که با مسئله کاهش بودجه مواجه است و خلل در اقدامات آن تأثیر بسیاری در زندگی مردم دارد، شرکت ساخت و توسعه زیربناها است، برای آگاهی از جزئیات این موضوع به سراغ سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور رفتیم.
کاهش بودجه شرکت ساخت در لایحه بودجه سال 96 چه تأثیری در فعالیتها و اقدامات شما خواهد گذاشت؟
خوشبختانه منابع اصلی ما در قانون بودجه سال آینده کاهش پیدا نکرده، منابع اصلی که ما برای آزادراهها استفاده میکنیم، اوراق مشارکت است که ظرفیت اوراق مشارکت حفظ شده است، ردیفهای اعتباری که از نظر اعتبار دولتی بوده معمولاً خیلی کم و محدود بوده و همین امسال هم اصلاً در حدی نبوده که قابلتوجه باشد و بتوانیم برای کارهایمان به این بخش تکیه بکنیم ضمن اینکه تخصیص آنهم خیلی کم است و عملاً ما از اول سال تاکنون برای تعدادی از آزادراهها هیچ پولی نداشتیم منتهی بههرحال اوراق مشارکت بوده و همینطور سهم آورده سرمایهگذار بوده که کارهای ما پیش رفته
است.
برای بعضی از موارد حتماً مجبور هستیم که بهصورت نقدی پول داشته باشیم برای تملک زمینهایی که میخواهیم در آن آزادراه احداث کنیم، پول نقد نیاز است که این منابع را سازمان برنامهوبودجه بایستی در اختیار ما بگذارد و اگر این پرداخت مشکل پیدا کند، مسائل بسیار زیادی در انجام امور به وجود خواهد آمد.
البته در حوزه راه روستایی در سال آینده بهشدت مشکل خواهیم داشت، در این حوزه اعتبار 600 میلیارد تومانی ما به 260 میلیارد تومان کاهش پیداکرده است و پیشبینی ما این است که در سال آینده نارضایتی جدی در این حوزه ایجاد بشود.
برای جذب سرمایهگذار خصوصی تاکنون چه اقداماتی انجام دادهاید؟
کاری که ما داشتیم برای اینکه جذب سرمایهگذار خصوصی را تقویت بکنیم این بوده که موارد قانونی و کارهای اداری را سریعتر پیگیری کنیم که دچار مشکل نشوند، در خصوص نحوه بازگشت سرمایه شفافیت ایجاد کنیم، تضمین لازم برای اینکه اصل سرمایه و سود آن حفظ شود را در نظر گرفتیم، ارتباط عادلانه و رقابتی را ایجاد کردیم که این موارد باعث شده جذب سرمایهگذار زیاد بشود والان تقریباً برای تمام پروژههایی که مطرح میکنیم سرمایهگذار وجود دارد و در بعضی از موارد تعدادی سرمایهگذار وجود دارد که در این موارد ما مجبور هستیم طی یک فرآیند رقابتی یکی از این سرمایهگذاران
را انتخاب کنیم.
ارزیابی شما از برنامه ششم توسعه در بخش آزادراهها چیست؟
در برنامه ششم توسعه مقررات ویژه جدیدی برای ما پیشبینینشده است، ما توقع داشتیم در موضوع مالیاتهایی که برای سرمایهگذاری مطرح میشود بتوانیم تغییراتی انجام بدهیم و برای این بخش معافیت مالیاتی در نظر بگیرند، تلاش ما این است که سرمایهگذاری در آزادراهها معافیت داشته باشد و کلاً برای بخش زیرساختها به نظر من اقدام منطقی این است که ما معافیت مالیاتی داشته باشیم چون عملاً بازگشت سرمایه از محل خود پروژه است، اگر ما مالیاتی بگیریم باید دوباره با سود آن از مردم پس بگیریم که این موضوع توجیه منطقیای ندارد.
ازنظر اینکه خود اهداف کمی که ما در آزادراهها در پی آن هستیم که در قانون وجود ندارد و خود ما باید طراحی بکنیم که در این پنج سال ششم چهکارهایی باید انجام بدهیم، آزادراههای کشور در حال حاضر 2 هزار و 400 کیلومتر است، برنامه ما این است که 5 هزار کیلومتر در این پنج سال به طول آزادراهها اضافه شود، البته بخشی از این رقم تبدیل بزرگراهها به آزادراه هست، یعنی تبدیل بزرگراهها به آزادراه و احداث آزادراههای جدید 5 هزار کیلومتر خواهد بود.
این برنامه به سرمایهای در حدود 40 هزار میلیارد تومان نیاز دارد، پیشبینی ما این است که از این میزان 30 درصد را دولت و بقیه را سرمایهگذاران تأمین کنند.
برخی از کارشناسان وعده اتمام پروژه تهران_شمال را تا بهار 96 غیرقابل اجرا میدانند، نظر شما در این خصوص چیست؟
برنامه زمانبندی که در این پروژه دیدهشده، برنامه زمانبندی بسیار فشردهای است و ما همه در حال تلاش کردن هستیم، شاید اگر کسی در حال حاضر برود و از این پروژه بازدید کند از این حجم عملیات و این سرعت انجام تعجب کند که این حجم از کار چگونه برنامهریزی و مدیریت میشود.
همه کارگاهها فعال هستند، هفت پیمانکار قدر و توانای کشور در یکفاصله 35 کیلومتری بهطور همزمان در این پروژه مشغول به کار هستند و فعالیت میکنند، از این تعداد شش پیمانکار داخلی و یک پیمانکار خارجی است، کار ساخت تونلهای بزرگ و پلهای عظیم در این شرایط نامساعد جوی با جدیت پیش میرود، هرکسی که به دید اول نگاه کند و این پروژه را باسابقه اجرایی کشور مقایسه کند، حتماً شک خواهد کرد که این پروژه به نتیجه برسد اما کاری که در این پروژه انجام میشود واقعاً ورای این مسائل است و ما امیدواریم با این مدیریت و پیگیریها بتوانیم این پروژه را تا بهار
سال 96 به سرانجام برسانیم.